نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. دى 1396 - 22:06
قرار گیری شهرستان بهمئی در مسیر دو گسل فعال که از سوی کارشناس زمین شناسی بیان شده است نیازمند مقام سازی بناها و رعایت نکایت ایمنی در ساخت و سازها برای کاهش خسارات احتمالی در آینده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل ؛یک کارشناس ارشد زمین شناسی  عصر امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار آوای ماغر بر لزوم مقام سازی بناها به خصوص منازل مسکونی در شهرلیکک و روستاهای تابعه به دلیل واقع شدن در مسیر دو گسل تاکید کرد.

 

جهانگیر عالی نسب گفت: بر اساس نقشه های زمین شناسی شهرستان بهمئی به دلیل واقع شدن بین دو گسل پی سنگی اصلی ایذه-هندیجان در شمال غرب و غرب و گسل خارک- میش در محدوده شرق و جنوب شرق دارای پتانسیل لرزه خیزی بالا می باشد.

وی خاطرنشان کرد: رشته کوه زاگرس در گذر از آخرین فازهای کوه زایی خود در حال فشردگی و کوتاه شدگی است و نیروهای فشارشی-کششی سبب شکستگی، گسل خوردگی و همچنین فعال شدن گسل های قدیمی در این بخش از کشور می شوند.

عالی نسب تصریح کرد: حرکات امتدادی راستگرد دو گسل یاد شده سبب فشارش و خمش محوری کوه های بین این محدوده به خصوص تاقدیس های بنگستان(ماغر)، کوه سفید، کوه سیاه، خائیز بهبهان و کوه های شمال و شرق گچساران و بهبهان می شود.

این کارشناس زمین شناسی افزود: گسل بزرگ ایذه - هندیجان که در سالهای اخیر فعالیت خود را از سرگرفته است، از شهرستان ایذه، باغملک، میداود، ابوالفارس و میدان نفتی پارسی کرنج در بهمئی عبور کرده  و وارد دشت خوزستان تا هندیجان می شود که آثار و علائم سطحی آن قابل تشخیص است.

عالی نسب گفت: طبق داده های سازمان ژئوفیزیک کشور ،کانون چند زمین لرزه اخیر در امتداد این ناحیه گسلی واقع شده است ؛بنابراین به خاطر اهمیت و بزرگی این گسل و همجواری شهرستان بهمئی در امتداد آن جای نگرانی بسیار است.

این کارشناس ژئوفیزیک در پاسخ به سوال خبرنگار آوای ماغر که آیا زلزله قابل پیش بینی است، گفت: هیچگاه زمان وقوع زمین لرزه به طور دقیق قابل پیش بینی نیست، چنانچه امروز در کشورهای پیشرفته و دارای امکانات و سیستم های لرزه نگاری دقیق مانند ژاپن، مدام شاهد خسارت جانی و مالی یا سونامی های ناشی از زلزله هستیم.

عالی نسب بهترین روش پیشگیری از کاهش تلفات زلزله را مقام سازی عنوان کرد و گفت: راه پیشگیری از کاهش خسارات جانی و مالی مقام سازی و ایمن سازی ساختمان ها و بناهای عمرانی می باشد که با توجه به واقع شدن شهر لیکک و روستاهای تابعه در مسیر دو گسل، باید بحث مقاوم سازی و رعایت نکات ایمنی در اولویت کلیه پروژه های عمرانی به خصوص منازل مسکونی در شهرستان باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی