نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. آبان 1393 - 9:19
هیئت به مثابه یک پدیده­ ی اجتماعی بسیار مهم است. فرهنگ مترتب بر آن و روابط و مناسبات موجود در هیئت، چیزی ست که این پدیده­ ی اجتماعی را مهم می­ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل به نقل از پاتوق وبلاگ نویسان استان کهگیلویه و بویراحمد (حرف ناب)، این یادداشت از سری یادداشت های مخاطبین این پایگاه خبری تحلیلی است که در خصوص فضاي فرهنگي استان کهگيلويه و بويراحمد نگاشته شده است که در پی می‌آید:

 

1) «هیئت» به عنوان یکی از وجه مشخه ­های هویت شیعی حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع چنان است که به یک معنا میزان پایبندی و تعصب دینی گروه ­های مختلف اجتماعی شیعی در حجم توانی است که برای هیئت و سوگواری امام حسین(ع) قرار می ­دهند. سوگواری در رثای حسین(ع) تاریخ دیرپایی در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد دارد.

 

فهوای منابع تاریخی برگزاری مجالس عزاداری در ایام محرم در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد را تأیید می ­کند. به طور خاص نوحه های مردم طایفه ­ی جلیل(مربوط به اواخر دوره ­ی قاجار و اوایل دوره­ ی پهلوی)، که توسط«کربلایی جمشید عابدی»،[1] نگاشته شده است، این ادعا را تأیید می­ کند.

 

2) هیئت اما خود به مثابه یک پدیده­ ی اجتماعی بسیار مهم است. فرهنگ مترتب بر آن و روابط و مناسبات موجود در هیئت، چیزی ست که این پدیده­ ی اجتماعی را مهم می­ کند. هیئت برای اعضای آن هویت ساز است و قادر است اعضای هیئت را نسبت به دیگران متماز کند. در واقع «بازیابی هویتی»[2] توسط گروه ­های مختلف اجتماعی در «هیئت» به منصه­ ی ظهور می ­رسد.

 

به بیان دیگر فارغ از جنبه ­های معنوی و ملکوتیِ هیئت، این محل به مثابه یک «پاتوق اجتماعی»[3]کارکرد هویتی و اجتماعی دارد. بر همین اساس نیز محله ­های مختلف و طوایف گوناگون، هیئت­های خاص خود را دارند و با تشکیل چنین اجتماعی در صدد نشر هویت شیعی خود هستند تا از این طریق پایبندی و ارادت خود به آیین شیعه را بروز دهند.

 

 

3) امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد کمیت و تنوع هیئت ­های عزاداری، نسبت به سال­ های پیش رشد چشم ­گیری داشت. از نظر کیفیت نیز رشد هیئت ­ها محسوس بود. پراکندگی و تنوع هیئت­ها سهم مهی در گسترش فرهنگ اسلامی در شهر خواهد داشت. با وجود این باید در نظر داشت که این رشد ناشی از جنبه ­ها­ی منفی نباشد.

 

 

4) علی ای حال تنوع هیئت ­ها و پراکندگی ­شان، با اجتماع آن­ها در روز عاشورا، مفهوم وحدت در عین کثرت را تداعی می ­کند. به بیان دیگر مهم ­ترین کارکرد اجتماعی عاشورا نیز همین است. البته این به معنای نفی تفاوت­ ها نیست. در واقع باید فهمید و درک کرد که در عزای حسین(ع) نیز تنوع هویتی وجود دارد ولی این تنوع در وحدت عاشورا معنای کامل ­تری به خود می­ گیرد.

 

 


[1] انشا الله در آینده­ی نزدیک در این باب بیشتر  خواهم نوشت.

[2] بازیابی هویتی مفهومی است که بازگشت مداوم افراد جامعه به هویت­ هایی که متعلق به آن هستند را توضیح می­ دهد

[3] در باره معنا و مفهوم این ترکیب رجوع کنید به نوشتار «پاتوق­ های حزب الله در یاسوج»

 

انتهاي پيام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی