نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آبان 1393 - 9:36
فعال مذهبی شهر یاسوج/
اگر بسیج نباشد دنیاطلبان میدان‌دار می‌شوند
نویسنده: 
احسان معصومی
امروزه نهاد مقدس بسیج تبدیل شده به یک نیروی استراتژیک به تمام معنی که اهمیت و جایگاه آن‌را نه تنها امت اسلام بلکه بعضا دشمنان انقلاب نیز به خوبی دریافته‌اند.

چهارفصل: سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است، جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان‌گشایی؛ بسیج در نظر امام، مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی‌توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام الله فرا می‌خواند و می‌تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالیه آن است.

 

 

بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ملی _ مذهبی نقش بسزایی دارد. از دیدگاه مقام معظم رهبری، بسیج و بسیجی مسئولیتی سنگین را به عهده دارد و می تواند یک ارتش معنوی مردمی را پایه‌ریزی کند.

 

 

 امام خمینی (ره) در مورد بسیجیان قهرمان فرمودند: شما آیینه مجسم مظلومیت‌ها و رشادت‌های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و هم‌سنگران بیداردلانی بوده‌اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده‌اند.

 

من به طور جد و اکید می‌گویم انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ.

 

 

  تبیین کارکرد نهاد بسیج در جمهوری اسلامی ایران

 

 تبیین کارکرد نهاد بسیج در جمهوری اسلامی ایران از این حیث دارای ارزش و اهمیت است که دارای رویکردی نوین و اختصاصی است؛ یعنی برخلاف نظریه جامعه شناختی که حرکت مردمی را برای انقلاب ضروری می‌داند.

 

پس از تشکیل نهادهای قانونی، بسیج عمومی را لازم نمی‌دانند و جلوی هر حرکت اجتماعی و مردمی را خواهند گرفت ، رویکرد نوین جمهوری اسلامی به بسیج، موجب شد نخبگان و توده‌های انقلابی، پس از انقلاب، منفعل نشوند و همان نخبگان و توده مردم، در جهت حفاظت و حراست از انقلاب، به راه خود ادامه دهند.

 

 

امروزه نهاد مقدس بسیج تبدیل شده به یک نیروی استراتژیک به تمام معنی که اهمیت و جایگاه آن‌را نه تنها امت اسلام بلکه بعضا دشمنان انقلاب نیز به خوبی دریافته‌اند، قابلیت‌های موجود در نهاد بسیج گسترده‌تر و متنوع‌تر از آن است که تا کنون از آن سخن گفته‌اند.

 

 

فرهنگ بسیجی

 

در جمهوری اسلامی ایران، حرکت توده ها و حضور نیروهای مردمی قبل از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در حین انقلاب، نقش مردم بسیار چشمگیر بود و بعد از آن هم به اوج خود رسید که مصداق بارز آن هشت سال دفاع مقدس می باشد. در واقع، انقلاب اسلامی، همان انقلاب مردم و ملت مسلمان بشمار می رود و به حق که امروزه بسیج نشات گرفته از روحیه انقلابی و اسلامی است.

 

 

وظیفه بسیج، در درجه نخست، شناخت صحیح و درست اعتقادات مکتب علوی و در درجه دوم شناساندن این مکتب نورانی به آحاد ملت و تجهیز نمودن آن به اسلحه دین و دانش در پرتو اندیشه های ناب اسلامی در کنار تبلیغ اندیشه های غنی ائمه اطهار و در نهایت، نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در جامعه، از ضروریات جامعه امروز که متاسفانه درزمانی به سر می بریم که تحت شدیدترین حملات بر پیکره عظیم اندیشه اسلامی - ایرانی قرار داریم که گذر از این بحران و پیچ تاریخی حساس و مهم به بیان مقام عظمای ولایت،حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی، نیازمند نقش فعال بسیجیان جان برکف و عاشقان ولایت هستیم.

 

لذا این فرهنگ، زمانی نهادینه می شود که همه کارهای مسئولین و اقشار مردم رنگ و بوی بسیجی و شهادت به خود بگیرد.

 

 

  مفهوم بسیجی و فرهنگ بسیجی اینست که امام زمان خود را در شرایط بحرانی تنها نگذاریم و بالحق که حادثه تلخ فتنه 88 جداکننده این مفهوم و جریانهای ضدانقلاب داخل و خارج از کشور بود.

 

 

چرا که فرهنگ بسیجی فرهنگ معنویت، شجاعت، غیرت، جوانمردی، استقلال، آزادی و تسلط بر هوای نفس و اسیر خواسته های آنی نشدن و در نهایت یکتا محوری و الزام به رعایت دستورات خداوندی و نهی از آنچه خداوند می فرماید می باشد.

 

 

در واقع بسیج احترام به آرمان ها و ارزش ها و هدف ها را در اولویت کار خود قرار می دهد و خواسته های به حق زندگی را در پرتو نگاه به آرمان ها و ارزش ها پاسخ می دهد.

 

یادداشت از: احسان معصومی

منبع: حرف ناب

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی