نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. بهمن 1396 - 0:28
کارشناس ارشد تاریخ تشیع گفت:انقلاب اسلامی مبارزه با نظم سلطه‌گرانه حاکم بر جهان را سرلوحه اهداف خارجی خود قرار داده و به یگانه منادی صادق مبارزه با آن تبدیل گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛کارشناس ارشد تاریخ تشیع در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی و با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سطح بین الملل بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی  مردم ایران درسال 1357 را بدون شک  باید مهمترین اتفاق  در قرن بیستم  دانست. چناچه اگر نگاهی کوتاه به تحولات سیاسی اجتماعی در استانه انقلاب ایران بیاندازیم،خواهیم فهمید  برای هیچ تحلیگر سیاسی ویا کنشگر مسایل سیاسی در دنیا قابل باور نبود که در کشوری که عملا  ژاندارم امیرکا وغرب در دنیا بود و به نوعی به  عنوان حافظ منافع امریکا در منطقه عمل می کرد، گرایشات ضد غربی به این سرعت شکل بگیرد ومنجر به وقوع مهمترین انقلاب تاریخ معاصر شود.

 

غلام حسین دژند ادامه داد: البته ماهیت و خاستگاه اسلامی و دینی این انقلاب که یک خاستگاه تاریخی هم بوده است باعث سردرگمی و عدم پیش بینی این حادثه  برای تحلیلگران مسایل بین المللی شده بود. 

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مهمترین تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران  تغییر روابط بین الملل در دوران اخیر است،گفت:همانگونه که شما مستحضر هستید تاقبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان عملا توسط یک دوقطبی که یک قطب مروج لیبرال سرمایه داری وقطب دیگر مروج افکار کمونیستی وسوسیایستی بود،اداره میشد.

 

کارشناس ارشد تاریخ تشیع افزود:از طرفی عملا تمامی کشورهای جهان و روابط این کشورها براساس منافع ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی  مدیریت میشد و یکی از مهترین شعارهای انقلاب اسلامی شعار نه شرقی و نه غربی ، خمهوری اسلامی بود.

 

دژند ادامه داد:یعنی درواقع مردم ایران با این انقلاب خواستار پایان یافتن بر نظم موجود در ساختار روابط بین الملل شدند و اتفاق دیری نباید که یکی از این قطب ها با پیش بینی رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به فروپاشی رسید.

 

کارشناس فرهنگی در ادامه تصریح کرد:از دیگر تاثیرات بین المللی انقلاب اسلامی میتوان به مساله ترویج فرهنگ ضد استبدادی وضد استعماری دربین ملتهای مستضعف دنیا اشاره کرد. پیدایش گروه های آزادیبخش در سراسر دنیا بویژه در بین ملتهای مسلمان کشور های عراق ، لبنان ، پاکستان ، کشمیر  و.. یکی از اثارمهم انقلاب اسلامی در بیرون ازمرزهای ایران اسلامی است.

 

کارشناس ارشد تاریخ تشیع با بیان اینکه رژیم پهلوی چه در دوره رضاشاه و چه محمدرضاشاه همواره به قدرت‌های خارجی وابسته بود و در راستای منافع ملی آنها عمل می‌کرد،گفت: از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون یعنی مصونیت قضایی مستشاران نظامی آمریکایی و خانواده‌هایشان و نیز انتخاب محمدرضاشاه به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه براساس دکترین دوستونی (ایران ستون نظامی و عربستان ستون‌ مالی) نیکسون- کی‌سینجر پس از شکست مداخله نظامی آمریکا در ویتنام، گویای این وابستگی به اردوگاه غرب به ویژه آمریکا بود.

 

وی افزود:انقلاب اسلامی مبارزه با نظم سلطه‌گرانه حاکم بر جهان را سرلوحه اهداف خارجی خود قرار داده و به یگانه منادی صادق مبارزه با آن تبدیل گردیده است.

 

دژند گفت:اندیشه‌ی انقلاب اسلامی به‌عنوان نمونه‌ای تازه از نظام حکومتی در چشم‌انداز جهانی، که از سرچشمه زلال اسلام ناب نشأت گرفته بود، توانست در زمانی کوتاه مرزهای محدود جغرافیایی را درنوردد و پیام اصلی خود را که همانا مبارزه با ظلم و ستم و برپایی حکومتی عادلانه بود، به دورترین نقاط جهان برساند.

 

کارشناس فرهنگی افزود: از طرف دیگر انقلاب اسلامی با شکستن انحصارگرایی در عرصه‌ی روابط بین‌الملل و برهم زدن معادلات جهانی و منطقه‌ای توانست اعتماد به نفس را در مسلمانان تقویت کند.

 

کارشناس ارشد تاریخ تشیع اظهار کرد:بازتاب انقلاب اسلامی بر حرکت‌های رهایی بخش که نمونه‌های آن را در کشورهای مختلف می‌بینیم، از جمله در شمال آفریقا، شرق مدیترانه، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای جنوبی، آسیای شرقی و حتی آمریکای لاتین. و بدون شک پدیده بیداری اسلامی کنونی در جهان با تاثیر بخشی مستقیم انقلاب اسلامی صورت پذیرفته است. 

 

وی ادامه داد:پیروزی حزب الله لبنان در نبرد 33 روزه و حماس در نبرد 22 روزه و اخیرا 8 روزه آشکارا تحت تاثیر انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

 

دژند در پایان گفت:به طور کلی، انقلاب اسلامی از نظر سیاسی سه دستاورد بزرگ را به جهانیان عرضه داشته است یعنی تشکیل نظام مردم سالاری دینی، استقلال از قدرتهای سلطه‌گر خارجی و بازتاب بر مسائل مختلف بین‌المللی .این دستاوردها در میان انقلاب‌‌های معاصر نظیر ندارد وآرمان های این انقلاب به الگویی برای بسیاری از مردم در جهان تبدیل شده است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی