نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. اسفند 1396 - 11:29
همزمان با هفته منابع طبیعی و ایام درختکاری، در یکی از روستاهای سرفاریاب که نیازمند کاشت درخت بود،درختان یکی پس از دیگری قلع و قمع میشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از  چرام،درخت در نماد شناسی اسطوره‌ای جهان یکی از پیچیده‌ترین نمادهاست و در فرهنگ همه‌ی ملت‌های جهان و به خصوص در فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام همواره ارزشی نمادین داشته است.

 

همچنین پدیده‌ای رمزآلود و ارزشمند در باور بسیاری از مردم این سرزمین، نمادی از زندگی بوده است. در عالم خلقت درخت همواره ارتباط میان زمین و آسمان تعبیر شده و تداعی زندگی و حیات و پویایی آن را نمایان ساخته است.

 

خداوند در قرآن کریم در آیات بسیاری از درختان یاد می‌کند و با تعبیرهای زیبا سبزی و گیاهان را جلوه حیات می‌داند. در تعدادی از آیات قرآن از درختی نام برده شده که ریشه‌هایش در بهشت و شاخه‌هایش در زمین است و نماد زندگی و انسان‌های پرهیزکار است.

 

همچنین روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است.

یکی از رایج‌ترین احادیث از پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: «شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.»

از مجموع این مطالب در می‌یابیم که چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان اهمیت به طبیعت و قداست آن به لحاظ یک موهبت خدادادی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی بوده است.

نتیجه تصویری برای قلع و قم
در کشور ما که درصد سال اخیر فن‌آوری لجام گسیخته و با شتاب بیشتری به سوی آن هجوم آورده است و با وجود قدمت و سابقه‌ی تاریخی در اهمیت و حفظ طبیعت, متأسفانه نقش طبیعت و پاسداشت حرمت آن هم در زمره مسایل بی‌اهمیت قرار گرفته و به تبع آن درخت و جنگل نیز جایگاه ارزشی خود را از دست داده است و در این چند ساله اخیر این روند سیر صعودی و فاجعه‌انگیز نیز پیدا کرده است.

 

اما براساس ماده ۱ لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها و پارک‌ها،‌ بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر و روستا، باغ شناخته شود، در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.

 

در واقع، قانون قطع درختان در معابر، بزرگراه‌ها، پارک‌ها و باغات را بدون اجازه ممنوع کرده است؛ به طور کلی شاید بتوان گفت قطع درختان در مکان‌های عمومی شهرها و املاک خصوصی‌ای که باغ نامیده شده است، ممنوع است.

 

اما همزمان با هفته منابع طبیعی و ایام درختکاری که درگوشه گوشه این مرزوبوم شاهد کاشت درخت بودیم، دریکی ازروستاهای توابع بخش سرفاریاب شاهد قطع درخت بزرگ آن هم بدون اجازه مراجع قانونی بودیم .

این مورد می طلبد که هوشیارباشیم وخدای ناکرده براساس ناآگاهی دست به چنین اقدای نزنیم .

 

 

اما میتوانیم با حفظ و پاسداشت منابع مهم طبیعی علاوه بر تولید موارد لازم زندگی همچون تنفس،فرهنگ کاشت و عدم قطع درختان و فضای سبز هر مکان را تریج دهیم.

 

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی