نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. خرداد 1396 - 9:31
دهستان کاکان از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد، با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۴۸ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد. از مناطق گردشگرگی کاکان می توان به آب نهر، پیست اسکی کاکان یاسوج، معادن نمک کاکان، چشمه ریزی، کاچیون اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، این منطقه از اطراف به ارتفاعات بلند و سر به فلک کشیده دنا محدود می‌شود. دهستان کاکان از سطح دریا در حدود ۱۹۲۰ متر ارتفاع دارد. آب و هوای این منطقه در فصول بهار و تابستان، مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است.

دهستان کاکان یکی از منطقه‌های تاریخی و با قدمت استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. این دهستان در گذشته، ییلاق خوانین قشقایی بوده است و متجاوز از دو هزار سال قدمت دارد. در قسمت‌هایی از این دهستان، کتیبه‌های مربوط به دوره هخامنشی کشف شده است.

مردم دهستان کاکان به زبان‌های ترکی قشقایی و لری سخن می‌گویند. آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. دهستان کاکان با بافت مسکونی متمرکز در محدوده کوهستانی شهرستان کهگیلویه و بویراحمد استقرار یافته است.

اکثر خانه‌های این منطقه در یک طبقه و برخی از آن‌ها در دو طبقه با دیوارهای قطور و سقف مسطح ساخته شده‌اند. مصالح به کار رفته در ساخت واحدهای مسکونی شامل خشت، گل، تیره‌های چوبی و سنگ است. دهستان کاکان چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی دارد.

مهمترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه عبارتند از آبشار زیبا و شگفت‌انگیز مارگون، در مرز دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس، در شرق شهر یاسوج و در نزدیکی روستاهای مارگون و کاکان واقع شده است. این آبشار بلند در بالا دست تنگه زیبا و خوش آب و هوای مارگون جاری است.

مهمترین سوغات این روستا، روغن حیوانی، عسل، گردو، رب لیمو و کشک است.

 

وجه تسمیه کاکان

درخصوص اینکه چرا این منطقه را کاکان می نامند روایات متعددی وجود دارد. ازجمله سندی که در فارسنامه ناصری وجود دارد که ضمن بر شمردن خصوصیات طبیعی منطقه کاکان و کمهر اعلام داشته ((چند سالی است که این منطقه را قاسم خان کشکولی تصاحب نموده است))و گویا این منطقه را که دشتی هموار وسرشار از چشمه های آب شیرین وزمینی حاصل خیز است را به زیر کشت گندم می برند و….

عده ای دیگر را عقیده بر این است که اسم اصلی دهستان کان کان بوده که مفهوم این دو کلمه معدن در معدن یا معدن معدنها است وعلت این گونه تعبیر را وجود معادن وکانی های زیر زمینی آن از جمله گوگرد نمک نفت وآهن و…خصوصا در منطقه تل خالی است. اخیرا این منطقه جهت ایجاد منطقه گردشگری به بخش خصوصی واگذار گردیده که اقدام به خرید زمین از کشاورزان و… کرده اند.

گروه دیگری چنین عقیده دارند که کاکان و ماکان دو تن از فرزندان تیمور لنگ بوده اند که کاکان در این منطقه به کشت وزرع با زیر دستان خود پرداخته است به همین علت نام این دهستان کاکان نامیده شده است.

از انجا که منطقه کاکان یکی از قسمتهای شولستان((نور آباد ممسنی)) به شمار می رفت آن را در گروه بندی عشیره ای از طوایف جاوید ممسنی به حساب می آورند که گویا بر اثر درگیری بین خوانین قشقایی وسران ایل جاوید این منطقه به منطقه خوش نشین ایل قشقایی پیوسته است.شاید بر اثر تصاحب این منطقه بین ایل قشقایی وجاوید توافقی صورت پذیرفته است.

این منطقه از گذشته تا سال ۱۳۶۶ ه.ش جزء استان فارس بوده واز این تاریخ تا کنون جزء استان کهگیلویه وبویر احمد محسوب می گردد.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی