نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. اسفند 1394 - 23:42
چرا انحراف؟/ علل تنها ماندن امام
نویسنده: 
امراله اندریان
در بعضی از فراز های خطبه فدکیه، علل و عوامل اصلی انحراف از مسیر و راه ولایت وتنها ماندن امام و ولیّ حق معلوم و مبرهن می شود که آنچه از زبا ن مادر یازده قرآن ناطق در آن روزگار غربت و تنهایی آل الله صادر شده است برای دیروز و امروز وفردای ما مفید و قابل استفاده است زیرا حضرت فاطمه (س)امروز ما را نیز می دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، حجت الاسلام امرالله اندرزیان در یادداشتی در وبلاگ شخص خود به نام"چرا انحراف؟"  بادقت و ژرف اندیشی در بعضی از فراز های خطبه فدکیه، علل و عوامل اصلی انحراف از مسیر و راه ولایت وتنها ماندن امام و ولیّ حق  معلوم و مبرهن را مورد بررسی قرار داده است و نوشته است:

بادقت و ژرف اندیشی در بعضی از فراز های خطبه فدکیه ،علل و عوامل اصلی انحراف از مسیر و راه ولایت وتنها ماندن امام و ولیّ حق  معلوم و مبرهن می شود.آنچه از زبا ن مادر یازده قرآن ناطق در آن روزگار غربت و تنهایی آل الله صادر شده است برای دیروز و امروز وفردای ما مفید و قابل استفاده است. حضرت فاطمه (س)امروز ما را نیز می دید که به دو گروه خطاب و هشدار می دهد، یکی آنهایی که راه خود را از ولایت و امامت جدا می کنند که سر انجامی جز جهنم ندارند و دیگر به پیروان ولایت که خواب غفلت آنها را نگیرد و بدانند که دشمن برای نفوذ با همه سپاه و ستادش آمده است.در این قسمت به بعضی ازعلل وعوامل انحراف مردم بعد ازرحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و بی یاور ماندن علی و فاطمه علیهما السلام از خطبه فدکیه اشاره می کنیم.

 

1-بروز کینه ها که ناشی از نفاق درون است :خدای متعال بر اساس سنّت قطعی اش همگان را در حوادث مختلفی در محک آزمون و امتحان قرار می دهدو باطن آنها را بر ایشان آشکار می نماید تا معلوم شود که مدعیان حمایت از امام و رهبر به خاطر نفاقشان مترصد فرصتی بودند تا آنها را آشکار کنند .

 

می فرماید: آشکار شدن کینه ها که ناشی از نفاق آن مردم بود. پس مراقب اهل نفاق و کینه شتری آنها باشیم.

 

2-قدرت نمایی اهل باطل: آن روز که مولا علی علیه السلام فرمود: اعرف الحق تعرف اهله یعنی اول حق را بشناس و بعد اهل آن را ،عالمان متهتک و جاهلان متنسک  آن روز نفهمیدند که خدای متعال علی علیه السلام را محور و مدار حق قرار داده که علی مع الحق و الحق مع علی یدور ما حیث مادار ...بنا براین هر جا ولایت و امامت است آنجا حق است و بایدبه دور شمع وجودش  پروانه وار چرخید و مطیع اوامر او بود .آن مردم حق را ندیدند و به تعبیر زیبای حضرت زهرا (س) که فرمود: سرکرده اهل باطل به صدا در آمد و در عرصه شما قدرت نمایی کرد – امروز نیز باطل هایی همانند آمریکا و انگلیس و... وبعضی از جیره خواران آنها توپ خانه دشمنیشان راعلیه رهبری و پیروانش بسته اند و از راه نفوذ وفتنه و... ضربات خود را وارد می کنند .بنابراین مراقب سرکرده باطل و اذناب داخلی شان باشیم.

 

3-شیطان از کمین بیرون آمده است: از آنجایی که دشمنی شیطان (اعم از جن و انس) نسبت به خدا و بندگانش پایان ناپذیر است برای حمله به چهار طرف (ثم لا تینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم ... اعراف17 )از کمین گاه بیرون آمده و آتش خشم و کینه را در وجود دشمان ولایت و رهبری بر افروخته است. می فرماید :شیطان از کمینگاه خویش سر برآورد در حالی که شما را به سوی خود فرا می خواند و آتش خشم و کینه را در وجودتان بر افروخت. بنابراین آنهایی که به لبخند های شیطانی آمریکا و اروپا دل خوش نموده اند به این سخن  دُرربار حضرت فاطمه(س) و به نصایح حکیمانه رهبر انقلاب توجه نمایند وگرنه همراهی با شیطان بزرگ سر انجامی  جز ذلت وخفت دنیوی و غذاب اخروی در پی نخواهد داشت .

4-فتنه:از صدر اول اسلام تا کنون فتنه و فتنه انگیزان ضربات سهمگین و بزرگی بر اسلام و پیروان حق و حقیقت وارد نموده اند .آنهایی که در طول انقلاب بویژه سال 88 فتنه ها به راه انداختند و کسانی که بعد از انتخابات هفت اسفند می گفتند دیگر از فتنه حرف نزنید ،تکلیف خود را نسبت به این فراز از خطبه فدکیه معلوم کنند که فرمود: بدانید که در فتنه سقوط کرده اید و جهنم کافران را از هرسو در بر می گیرد و این رفتار شما پس از رحلت او (پیامبر ص) همانند فتنه هایی است که در زمان حیاتش برای قتل آن حضرت اعمال می کردید-خطبه فدکیه . و همینطور نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد فتنه هشتاد و هشت که بیش از دویست مرتبه تذکر آن را داده و در سخنرانی با حضور خبرگان در بیست اسفند امسال سه مرتبه به آن اشاره کردند . پس معلوم می شود آنهایی که بر خلاف نظررهبری حرکت میکنند سر انجام شوم و ناگواری در پیش دارند.

 

5-روی گردانی از قرآن: اگر علی علیه السلام قرآن ناطق است و حضرت زهرا مادر یازده قرآن ناطق،روی گردانی از قرآن صامت که در چهار مرتبه عبارات،اشارات،لطائف و حقائق مشمول علی و زهرا علیهماالسلام می شود،سر انجامی به جز سقوط و وهلاکت نخواهند داشت و آنهایی که امروز آیات قرآ ن کریم و رهنمود های پیشوایان معصوم درباره ی اسلام و ولایت و مبارزه با طاغوت و شیاطین را پست سر می گذارند مشمول این خطاب حضرت می شوند که فرمود :قرآن را پشت سر نهاده اید وای بر شما آیا از آن روی گردانیده اید؟ یا به غیر ازآن حکم می کنید؟آیا به دنبال حکم جاهلیت هستید؟

 

6-بی وفایی: یکی دیگر از علل و عوامل انحراف مردم و تنها شدن اهل بیت پیامبر(ص)بی وفایی و عهد شکنی آنها بوده است .عده ای ظرفیت ایمانی آنها آنقدر نیست که تاآخر خط ادامه راه بدهند .وقتی جاذبه های دنیوی و زخارف آن دل های تهی از تقوی وایمان را به خود جذب نمود عاقبتی جز تیره بختی و سیاه روزی به دنبال نخواهد داشت .آ ن حضرت در فراز دیگری از خطبه اش می فرماید : لباس بی وفایی و مکر دلهایتان را فرو پوشیده است .آیا بر بی وفایی گرد هم آمده اید تا بر او (پدرم )نسبت دروغ و ناروا بدهید .  خطبه فدکیه

 

آنهایی که درغدیر بیعت نمودند به خاطر تشنگی قدرت و ریاست نتوانستند بر عهد و پیمان خویش وفادار بمانند بلکه در سقیفه جمع شدند و ریسمان ارتباط با خدا را که به وسیله و لایت و امامت ادامه پیدا می کرد بریدند و برای همشه ننگ ابدی را خریدند .پس مراقب باشیم بی وفایی نکنیم .خوشحال نشویم که دشمنان ولایت را خوشحال و دوستان او را نگران می کنیم.

 

7-تسویل نفس: یکی از کار کرد های هوای نفس زیبا جلوه دادن خواسته های زشت است.می فرماید:هرگز چنین نیست بلکه نفس های شما خواسته ای زشت را زیبا برایتان جلوه داده است- خطبه فدکیه-  آنچه در فتنه سقیفه تا فتنه هشتاد و هشت و ... اتفاق افتاد، یکی ازمهمترین عوامل آن همین تسویل نفس بود ه است پس خواص مراقب باشند.

 

8- قفل بر دل:یکی دیگر از عوامل انحراف و اعوجاج قفل گناه بر دل و قلب است که پیامدی جز کوری چشم و کری گوش ندارد .  می فرماید: یا مگر بر دلهایتان قفل زده شده است؟ نه بلکه اعمال زشت قلب هایتا ن را تیره کرده و بر آنها چیرگی یافته و گوش و چشمان را بسته است – خطبه فدکیه –قفل قلب به تعبیر قرآن همان گناه و معصیت و اعمال زشت است که در این صورت انسان توان دیدن و شنیدن و فهمیدن حقائق را نخواهد داشت.

 

9- برگشت به دوران جاهلیت و سستی در دفاع از حق ... از دیگرعوامل انحراف می باشد.

                                  

و العاقبه للمتّقین 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی