نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. بهمن 1392 - 10:00

به گزارش چهار فصل محسن جبار نژاد؛ بی شک برگزاری نمایشگاه کتاب که چند سالی هست در استان برگزار می شود (البته به استثنای پارسال که بنا به دلایلی برگزار نشد)بزرگترین رویداد و حرکت فرهنگی سال است که همین جا مناسبت دارد از زحمات مسولین محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری نمایشگاه تشکر کنیم.

به یقین توجه جدی به مسأله آسیب شناسی و شناسایی و رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت نمایشگاه می تواند باعث ارتقاء کیفی و کمی نمایشگاه در سالهای آتی شود.

درباره نمایشگاهه کتاب امسال کهگیلویه و بویر احمد ،نکاتی چند مد نظر است که امید است مورد توجه مسولین محترم قرار بگیرد.

۱-پس از مشورت با تنی چند از صاحب نظران و اهالی کتاب ،تقریبا همه به کیفیت پایین محصولات عرضه شده در نمایشگاه امسال اذعان داشتند .آثار ارایه شده فاقد جامعیت بودند و در واقع آثار بیش از آنکه تخصصی باشند بیشتر عامه پسند و ژورنال هستند.

شاهد امر،تنوع تعدد ناشران عمومی و رمان های عامه پسند، کتاب های خیاطی ،آشپزی ،کمک آموزشی و .. است در حالی که به علت عرضه حداقل کتاب های تخصصی خصوصا در حوزه های علوم انسانی و غیره نمایشگاه برای قشر نخبه و دانشگاه دلچسب نبوده است.

۲-خیلی از کتاب هایی که در نمایشگاه امسال عرضه شدند تکراری هستند یعنی در سالهای قبل هم عرضه شدند در حالی که انتظار مردم این است که کتاب هایی عرضه شوند که تکراری نباشند یا آخرین چاپ و نشر در نمایشگاه عرضه شود نه کتاب هایی که امکان تهیه آنها در کتاب فروشی های استان نیز امکان پذیر باشد.

۳- یکی از مسایلی که در نمایشگاه امسال مورد نقد است بخش های جنبی آن است مثلا برخی جلسات نقد کتاب از کیفیت پایینی برخوردار بود پیشنهاد می شود که:

الف: تعداد جلسات و نشست های متعددی در صبح و بعد ظهر برگزار شود و افزایش پیدا کنند.

ب:کتاب نویسندگان استان و بومی ها مورد نقد قرار گیرد

ج:یکی از مسایلی که بسیار مهم است و جا دارد جلسات بسیار متعددی در حاشیه نمایشگاه در مورد آن برگزار شود،علل ضعف کار مطالعاتی و سرانه پایین مطالعه است و پیشنهاد  راه حل هایی برای حل این معضل است.

۴-حضور کم رنگ ناشران جبهه انقلاب اسلامی در نمایشگاه امسال مشهود است حتی ناشرینی هم که آمده اند اغلب با ارایه کتاب های محدود(به علت محدودیت فضای غرفه و..) در نمایشگاه حضور پیدا کردند( مثل انتشارات بوستان قم،موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی و….).

۵-حضور ناشران کودک در نمایشگاه امسال خوب  بوده که جادارد در سال بعد هم ارتقا کمی و هم محتوایی بهتری داشته باشد.

۶- تبلیغات خود غرفه ها بسیار ضعیف است یا بهتر است بگوییم خود غرفه داران به علت عدم اشراف کلی بر موضوعات کتاب ها،ضعیف هستند.متاسفانه گاه این مسأله به ذهن تداعی می شود که دکه ای باز شده است جهت فروش کتاب در حالی که کسانی که مسول فروش غرفه هستند،باید خود کتاب شناس باشند ونه صرفا کتاب فروش.

۷-تقارن برگزاری نمایشگاه کتاب شیراز و یاسوج باعث شده که طبیعتا نمایشگاه استان در این رقابت عقب بماند و حضور ناشران در نمایشگاه کتاب شیراز باعث شده که نمایشگاه استان از حضور برخی ناشرین معتبر محروم بماند.

۸-فقدان نمازخانه در نمایشگاه کتاب امسال یکی از نقاط ضعف است که کاملا ملموس بود.

۹-زمان برگزاری نمایشگاه زمان نامناسبی بود به چند جهت؛

الف: آغاز کار نمایشگاه همزمان شد با شروع امتحانات ترم دانشگاه  

ب:اقلیم یاسوج سردسیری است که با توجه به سرمای دی ماه امسال که کم سابقه هم بود شاهد تعطیلی یک روزه نمایشگاه بودیم . لذا انتظار می رود مسولین در جهت برگزاری نمایشگاه در فصول گرم تر اقدام نمایند.

ج:برگزاری نمایشگاه در وسط ماه آن هم با توجه به این که خیلی از مردم  ما در بهترین حالت کارمند هستند و حقوقشان را اول یا آخرماه دریافت می کنند خیلی جالب به نظر نمی رسد.

۱۰- امسال حداکثر به هرنفرتا سقف ۵۰ هزار تومن بن تعلق گرفت که این مبلغ حتی در روزهای آخر نمایشگاه تا ۳۰هزار تومان کاهش پیدا کرد.در سال ۹۰ که هنوز خبری از گرانی وتورم اخیر نبوده به هر نفر تاسقف ۱۰۰ هزارتومن بن تعلق می گرفت لذا انتظار می رود که این مبلغ بن افزایش پیدا کند نه کاهش تا مردم بتوانند به خرید کتاب های مورد نیاز خود اقدام نمایند.

منبع:ک و ب

انتهای پیام/ گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی