نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. شهريور 1392 - 0:33
نمایشگاه پاییزه یاسوج با این که با چن روز تأخیر برگذار شد اما باز هم فقر اجناس تولید داخل کشور در آ« موج می زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، فصل بازگشایی مدارس و شور و حال بچه ها برای خرید وسایل مورد نیازشان همیشه دیدنی است، به خصوص کلاس اولی ها که با ذوق و شوق فراوانی برای خرید وسایل مدرسه همراه با والدین خود به بازار می آیند.

نمایشگاه پاییزه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که امسال در محل دائمی نمایشگاه شهرداری یاسوج برپا شده است از 20شهریور تا 30 شهریور ادامه دارد.

نمایشگاهی که به گفته مسئول برگزاری آن قرار بود هم زمان با سراسر کشور از 15 شهریور تا 10 مهر برپا شود اما به خاطر تداخل بین برخی از برنامه ها زمان آن به 20 شهریور تا 30 شهریور موکول شد.

در مدتی که با همکار دیگر خبرنگامان در نمایشگاه بودیم، استقبال خوب دانش آموزان قابل تشخیص بود  و غرفه های عرضه لوازم التحریر پر از بچه ها و پدر و مادرهایشان.

اجناس ایرانی کجاست؟

در حالی که قبل از برگزاری نمایشگاه همه صحبت از طرح ها و اجناس ایرانی می کردند و صحبت از این بود که به جای فروش اقلام و لوازم التحریر خارجی با شخصیت های کارتونی و بعضاً خشن، از لوازم التحریر منقوش به شخصیت های ایرانی و ساخت داخل استفاده شود اما متأسفانه تنها چیزی که در این نمایشگاه به چشم نمی خورد وجود طرح هایی بود که بعد از رونمایی قرار بود در همه بخش های کشور پخش شوند.

 

نمایشگاه پاییزه یاسوج از غرفه های متعددی تشکیل شده که در این بین غرفه های لوازم التحریز با استقبال بیشتری مواجه بود.  

 

هر چند برگزاری چنین نمایشگاه هایی در چنین فصل هایی کاری نیکو و بجا است اما بهتر بود در چنین نمایشگاه هایی که فرصت مناسبی برای عرضه کالاهای داخلی است از فروش اجناس خارجی جلوگیری و از اجناس ساخت تولید کنندگان داخلی استفاده می شد.

هر چه ارزان تر، بهتر

خبرنگار صبح زاگرس در بازدیدی که از این نمایشگاه داشته با چند تن از حاضرین در این نمایشگاه گفتگویی داشته که خواندن آن خالی از لطف نیست:

 فروشنده خانمی که به همراه دخترش مشغول فروش لوازم ‌التحریر بود راجع به لوازم مدرسه ای که با طرح های ایرانی قرار بود به بازار عرضه شوند برایمان گفت: اکثر مشتریان به دنبال لوازم التحریری ارزان قیمت هستند و برایشان قیمتِ پایین تر مهم تر از گزینه های دیگر برای خرید است.

با سلیقه بچه ها تولید کنیم

همین طور که کار مشتری ها را راه می انداخت برای ما هم صحبت می کرد: این جا قیمت ها نسبت به بازار بسیار متفاوت است و حداقل 15تا 20 در صد تخفیف دارد. متأسفانه قرار بود لوازم التحریر ایرانی که در مردادماه از آن ها رونمایی شد به بازار عرضه شوند اما زمان زیادی نیاز دارد تا هم تولیدکنندگان و هم طراحان بتوانند مطابق با سلیقه های کودکان امروزی کار کنند.

در این بین دختر کوچکی که همراه مادرش به نمایشگاه آمده بود توجهم را جلب کرد. برای کیف مدرسه ای که عکس باربی روی آن نقش بسته بود چادر مادرش را می کشید و به مادر می گفت که من همان کیف را می خواهم و مادر می گفت که این کیف زود پاره می شود. می خواست دخترش را قانع کند.

جلو رفتم و به مادر گفتم خوب بگذار به سلیقه خودش انتخاب کند. مادر در جوابم گفت نمی شود که همیشه هر چه بچه ها گفتند گوش داد. من تا حالا برای هیچ کدام از بچه هایم از وسایلی که شکل و شمایلی این چنینی دارند نخریده ام.

در ادامه با پدری که به همراه پسر کوچکش برای خرید لوازم التحریر آمده بود صحبت کردم. بر روی پیراهن پسر، عکس مرد عنکبوتی نقش بسته بود.

پدر با اشاره به این که آموزش و پرورش باید نظارت بیشتری بر لوازم التحریر داشته باشد گفت: متأسفانه باید از چند سال قبل به این فکر می افتادیم که تولید لوازم التحریر ایرانی را در بین دانش آموزان رواج دهیم. سازمان بازرگانی هم هیچ گونه نظارتی بر تولید پوشاک و لوازم التحریر بچه ها ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌دانید که لوازم‌التحریر ایرانی در بازار وجود دارد؛ گفت: شنیده ام و در تهران هم از این آثار رونمایی شده ولی فقط در چند استان عرضه شده است. نمی دانم می تواند تأثیری هم داشته باشد یا نه. همه وسایل لوازم التحریر موجود در بازار هم از کشور چین وارد می شود و تولید ایرانی کمتر است.

البته از قیمت های نمایشگاه هم راضی بود: خوشبختانه در این نمایشگاه دفترهای دولتی خوب و به قیمت مناسب عرضه می شوند، همه از قیمت ها راضی هستند چون سازمان بازرگانی روی آن ها نظارت دارد. دولت باید از تمام سلیقه ها برای کارهای فرهنگی استفاده کند.

مرد عنکبوتی وارد می شود

به غرفه ای رسیدم که پر بود از کیف هایی که فقط تصاویر باربی و مرد عنکبوتی روی آن ها دیده می شد.

فروشنده این غرفه می گوید: دختر بچه ها خیلی از این کیف ها استقبال کردند به ما هم گفتند که دیگر از این نوع کیف هایی که تصاویر خارجی دارند ارائه ندهیم اما وقتی که نمایشگاه برپا شد دیگر  نمی شد کاری کرد و بیشتر این وسایلی که در این غرفه ها وجود دارد مربوط به تولیدات سال گذشته است.

حمایت از سرمایه ایرانی از خانواده ها آغاز شود

مدیر نمایشگاهای استان نیز در خصوص عرضه محصولات خارجی در نمایشگاه پائیزه اظهار داشت : نمایشگاه که قرار بود هم زمان با سراسر کشور از 15 شهریور تا 10  مهر برپا شود به خاطر تداخل بین برخی از برنامه ها زمان آن به 20 شهریور تا 30 شهریور موکول شد.

امیر تیمور موسوی افزود: امسال برنامه خوبی برای بازگشایی مدارس در سطح کشور اجرا شد که با استقبال خوبی هم رویرو بودیم، در خصوص رونمایی از طرح های ایرانی باید بگوییم که این طرح هرچند دیر اجرا شد اما قطعاً می تواند در سال های آینده تأثیرگذار باشد

وی ادامه داد: اطلاع رسانی به موقع و همکاری سازمان ها به خصوص آموزش و پرورش در این زمینه می تواند راهگشا باشد، در زمانی که الگوهای غربی چنان تأثیری بر افکار و فرهنگ ما گذاشته اند طرح های ارائه شده ایرانی می تواند در هویت بخشی به کودکان مثمر ثمر باشد.

موسوی در پایان گفت: ما تأکید می کنیم که اگر قرار باشد تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی  هدف باشد باید از خانواده ها و مدارس شروع کنیم.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/ع

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی