نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. شهريور 1392 - 21:00
امین کمالوندی از جمله آرام ترین و متین‌ترین مدیران ارشاد اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در مدت حضور خود کم ترین حاشیه ها را داشته و در مدت حضورش در ارشاد استان به گفته خود، تا حد توان موجود کارکرده است.

 چهارفصل-امین کمالوندی از جمله آرام ترین و متین‌ترین مدیران ارشاد اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در مدت حضور خود کم ترین حاشیه ها را داشته و در مدت حضورش در ارشاد استان به گفته خود، تا حد توان موجود کارکرده است.

خبرنگار بویرخبر در گفت و گویی صمیمانه با امین کمالوندی درباره حضور وی در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین اقدامات انجام شده در این مدت، گفت و گویی صمیمانه و متفاوت با وی داشته که از منظر خوانندگان محترم این پایگاه خبری می گذرد.  

در هنگام ورود به استان و به دست گرفتن سکان هدایت اداره ارشاد و اسلامی جا نخوردید؟


خیر، از سنگینی و سختی کار آشنا و مطلع بودیم و می‌دانستیم که انتظارات از ما زیاد است ، چون قبل از اینکه به این استان بیایم به مدت 7 ماه سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد لرستان بودم، تنها چیزی که در لحظه اول به این استان مد نظر من و دوستان بود استفاده از تمام ظرفیت ها، فکرها و سلایق گوناگون و خوب در سطح کاری ام بود که توانستیم آن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم.

 

در بحث ساماندهی هنرمندان و استفاده از سلایق آنها چه کارهایی انجام دادید؟


ما توانستیم در بحث ساماندهی هنرمندان و استفاده از زیر ساخت های موجود تعداد 9پلاتو و نگارخانه را در سطح استان دایر و راه اندازی کنیم که نقطه شگرفی در بحث سینما و تئاتر در سطح استان بوده که توانسته است به نوبه خود دل هنرمندان را از ما راضی نگه دارد.


می‌گویند زود راضی می‌شوید...


اگر حرف حسابی باشد. اما در مورد کار و خواسته‌های افراد اگر معقول باشد حمایت شده و کار انجام می‌شود و نمی‌توانیم جواب منفی بدهیم؛ جواب منفی دادن برای من سخت و دشوار بود، کارم سنگین هم می‌شد، سعی ‌کردم با رویکردی مثبت کارها را انجام دهم.

 

در حال حاضر که دو سال و چندی از مدیریت شما در ارشاد استان می گذرد چه احساسی دارید؟


دراین 28 ماه که از مدیریت خودم در این استان می گذرد به واضح می گویم که کاری طاقت فرسا و سخت در پیش روی خود و همکاران در مجموعه فرهنگ استان بود ولی با تمام این همه سختی ها و دشورای ها توانسته ایم اولین استان در جنوب غرب کشور در استفاده کردن و بهره بردن از زیر ساخت ها باشیم.

رویکرد وزیر سابق ارشاد در مورد استان ها و توجه کردن به آنها چگونه بود آیا  توانست استان را از بعضی بدعت ها و محرومیت ها به دور سازد؟


 رویکرد دکتر حسینی در ساماندهی و رونق بخشیدن به فرهنگ های بومی، محلی و سینمایی استان ها بسیار ایده آل و اعتدال محور بود و استفاده از ظرفیت های بالقوه در زمان تصدی وی، به این پست جلوه ای خاص و حیاتی بخشیده است.


یکی از بهترین رویکرد های دکتر حسینی را می توان جوان گرایی در سطح مدیریت ها و استفاده کردن از ظرفیت های بالقوه در این بخش دانست و رویکرد وزیر جدید را می توان پیش رونده آقای حسینی در بحث جوان گرایی و اعتدال گرایی دانست.

 

بهترین عملکرد خود و تیم مدیریتی تان در سطح استان را چه چیزی می دانید؟


بهترین عملکرد تیم مدیریتی ما در طول این 28 ماه استفاده کردن از تمامی سلایق در بحث زیر ساخت و بهره گرفتن از ظرفیت های موجود در سطح این استان بوده که توانسته ایم به آن هدف اصلی خود که می خواستیم برسیم.


 استان کهگیلویه وبویراحمد و جوانان خوش ذوقش دارای استعداد های فراوانی در بحث فرهنگ در سطح ایران اسلامی هستند و می توان به قدرت گفت که بیشترین مشاهیر را می توان از بین این جوانان خوش ذوق انتخاب کرد.

در بحث زیر ساخت ها تا چه اندازه به خواسته های مد نظرتان رسیده اید؟


 تیم مدیریتی ارشاد استان توانسته است در بحث زیر ساخت به رشدی 70درصدی در این 28 ماه برسد که این رشد باعث قرار گرفتن استان در رتبه اول در بین استان های جنوب غرب شده که نقطه عطفی در عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد در این استان است.


ما توانسته ایم بزرگترین تالار مرکزی استان با 28 هزار متر مربع را در مرکز استان داشته باشیم که بعد از تالار رشت دومین تالار بزرگ در سطح کشور نامیده می شود، راه اندازی و ساخت بیش از 9 پلاتو و نگار خانه در سطح استان نکته بسیار درخشان در بحث زیر ساخت موجود در سطح استان بوده که با همت و همکاری مسئولان به منصه ظهور رسیده است.


ایجاد بیش از 10 فرهنگ سرا و کتابخانه از دیگر کارهای اجرایی و زیر ساختی در بحث فرهنگ و ارشاد اسلامی در این چند ماهه اخیر بوده که استان را در رده نخست استفاده از زیر ساخت ها در جنوب غرب کشور قرار داده است.

آقای کمالوندی! شما مدت 28 ماه در یکی از سخت‌ترین وزارتخانه‌ها فعالیت‌ کردید، در سخت ‌ترین شرایط سرپرست و مدیر ارشاد استان بودید، با توجه به این موارد در کل به عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهید؟


نمره را قاعدتاً باید دیگران بدهند و عملکرد را ارزیابی کنند، اما با توجه به امکاناتی که بوده و محدودیت‌هایی که در مواردی وجود داشته، در مجموع به نظر می‌رسد کارهای خوب و قابل دفاعی طی این 28 ماه انجام شده و یک تحرکی را ما در حوزه فرهنگ و هنر شاهد بودیم.


البته قطعاً امکان آن بود تا بهتر از این ها باشیم، برای بهتر انجام شدن کاری عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهد تا این که کار انجام شود، فکر می‌کنم برنامه‌هایی که ما روز اول مطرح کردیم غالب آن ها انجام شده و خیلی از کارهایی که شاید روز اول مدنظرمان نبود با ورود به میدان و طی یک برنامه‌ریزی، علاوه بر کارهای قبل کارهای جدیدی تعریف و انجام شد. 


سعی کردیم همه آن فعالیت‌هایی که در گذشته بر عهده  این نهاد در استان بود را تقویت کنیم، مگر آن که در موارد جزئی اشکالاتی بوده که آن ها را اصلاح کردیم.


برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، برنامه‌های مختلف و  همایش‌هایی  از کهگیلویه و بویراحمد در تهران داشتیم و به تدریج شرایط عادی شد و همکاری خوبی به وجود آمد که باعث شد تا در همه حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.


در دور سوم سفرهای دولت به استان توانستیم در کارگروه فرهنگ وهنر اعتباراتی خاص را که برای استان در نظر گرفته شده بود را به بیشتر کارهای فنی و اجرایی خود اختصاص دهیم.

آیا در مجموع از عملکرد خود راضی هستید؟


در مجموع راضی هستیم چرا که اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی در استان در قیاس با گذشته انجام شده است، معیار آن است که بدانیم چه چیزهایی را تحویل گرفته‌ایم و الان چه وضعیتی را تحویل می‌دهیم.


معتقدم هیچ کوتاهی نکرده ایم و آنچه وظیفه‌ مان بوده انجام داده‌ایم و نمره دادن به خودم را به دست مردم و همکارانی که در طی این 28 ماه با ما همراه بودند می سپارم.


عملکرد خود در اداره ارشاد و اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد را چگونه ارزیابی می کنید؟


قطعاً کار مثبت بوده، اما متأسفانه گاهی اوقات حاشیه‌هایی که درست می‌شد اصل کار را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، حتی خیلی از خواص هم اطلاعی ندارند که چه کارهایی در این مدت انجام شده است، ما توانسته ایم در طی این 28 ماه با همکاری، همدلی و استفاده از تمامی سلایق و زیر ساخت ها آن گونه که خواهان کار بودیم به عملکرد خود دست یابیم و در این مدت رابطه ای دوستانه را با تمامی فرهنگ محوران برای خود به جا گذاریم.


 
تصورتان قبل از ورود به این استان، با بعد از ورود با توجه به گستردگی کارهای مدیریتی، چه تفاوت‌هایی داشت؟


هر فردی با کار و تجربه به مسایلی دست می‌یابد که قبل از آن شاید نبوده و هم این که واقعیت‌ها را در می‌یابد که بدنه ارشاد و مدیران چقدر توان کاری دارند، چون بار بر دوش یک ‌نفر نیست باید نیروهایی که در سطوح مختلف شهرستان‌ها و دیگر معاونت های مربوطه هستند بیایند و فعال شوند تا یک کار با عظمتی انجام شود.


ما توانستیم با یک عملکرد واقع گرایانه و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود این فعالیت ها را انجام داده و به آن دسته از اهداف خود که می خواستیم دست یابیم.

 

 

فکر می‌کردید روزی مدیر کل ارشاد اسلامی استان کهگیلویه بویراحمد ارشاد شوید؟


من هیچ موقع طراحی نکرده بودم و در ذهنم هم نبود، البته از پیش  اینکه به بدنه ارشاد اسلامی وارد شوم به کار فرهنگی علاقه داشته و آن را ادامه می‌دادم و کارهای  فرهنگی را همیشه پیگیر بودم،اما اینکه از قبل در ذهنم باشد که به وزارت ارشاد بیایم، چنین چیزی نبود.


بویژه اینکه در قبل از اینکه به این وزارت بیایم در بیشتر موسسات مانند کانون فکری کودکان و صدا و سیما مشغول به فعالیت بودم.

بهترین و اصلی ترین رویکرد شما در اداره ارشاد چه بوده است؟


 اصلی ترین رویکرد ما در بحث مدیریتی استفاده کردن از تمام زیر ساخت های رها شده در ارشاد استان و استفاده از نخبه ها و نابغه های علمی و سیاسی در بحث مدیریتی در بدنه ارشاد بود که بتوانیم از فکر همه سلایق و ایده ها در پیشبرد اهداف خود آن گونه که می خواهیم استفاده و بهره ببریم.

حمایت خود از رسانه ها را در زمان مدیریت ارشاد استان چگونه ارزیابی می نمایید؟


در بحث رسانه ها اولین دغدغه ما ساماندهی و استفاده از روحیه نشاط و شادابی در بین آن ها بود و می توان بهترین روند کاری مان را همین روحیه نشاط در بین آن ها دانست.


ما توانستیم در بحث مطبوعات و خبرنگاران با یک نگرش جدید  همه قلم به دستان را با ساماندهی کارت خبرنگاری در سطح استان مشخص کنیم و با تقدیر از خبرنگاران در روز خبرنگار به آنان روحیه دو چندان برای جدیت در وظیفه خود ببخشیم.

در حال حاضر چند مطبوعه و خبرنگار فعال در استان داریم؟


در حاضر و در دوران تصدی آقای محمد زاده در معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی  با ایده های اعتدالی وی در مورد مطبوعات بیش از 70 مطبوعه در استان داریم که نشانگر دوستی مردم این دیار با نوشتار و قلم پروری است.


در بخش خبرنگار فعال توانسته ایم 120 خبرنگار فعال همراه با مدرک خبرنگاری را ساماندهی کنیم که نشان از درایت این نهاد به بحث احترام گذاشتن به قلم به دستان و قلم نویسان است.

در بحث ساماندهی انجمن ها چه رویکردی را طی کرده اید آیا آنچنان که مد نظرتان بود به آن خواسته ها دست پیدا کرده اید؟


در بحث ساماندهی انجمن هایی مانند انجمن اهل قلم ، سینما گران، اهالی مطبوعات و رسانه،ساختمان ارشاد را به دو دسته تقسیم کردیم و هر کدام از این انجمن ها را در آن مستقر و ساماندهی کردیم که به نوبه خود می توان گفت استقرار و ساماندهی این انجمن ها نقطه شگرفی در ایجاد ظرفیت های موجود برای این  اداره در  استان بوده است.

 


در تکمیل پروژه های اجرایی با چه مشکلاتی رو به رو بودید؟


در تکمیل پروژه ها، اصلی ترین مشکل نبود بودجه و ایجاد خلل در تکمیل پرورژه ها بوده است و شاید همین مشکلات مالی باعث تشدید در امر ساخت و ساز این پروژه ها شد.


در نقطه مقابل مشکلات مالی، با همکاری و همیاری مسئولان ذیربط و با رایزنی های مختلف با وزارت توانستیم بیشتر این پروژه را به بالای 80 درصد کار اجرایی برسانیم که نقطه بسیار درخشانی در کارهای زیر ساختی و اجرایی این نهاد بوده است.

حتماَ می دانید که برگزاری جشنواره می تواند به رشد یک شهر و یا یک استان کمک کند تیم مدیریتی شما در این چند ماهه چه برنامه هایی را در قالب جشنواره اجرا کرد ؟

تیم مدیریتی ارشاد توانسته با سعه صدر و استفاده از تمامی ظرفیت ها در بحث جشنواره ها هدف اصلی خودش را به جلو ببرد و و برگزاری بیش از 20جشنواره تجسمی، فرهنگی و مذهبی از این نمونه جشنواره ها در سطح استان بوده که نشان از تلاش مجموعه ارشاد استان در برگزاری جشنواره ها است.


ما در بحث جشنواره ها  برگزاری جشنواره رضوی که یکی از با شکوه ترین و بهترین برنامه ها در استان بوده را داشتیم،برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دنا که نقطه عطفی در معرفی استان بوده را رونمایی کردیم.


برگزاری جشنواره موسیقی فجر با تعداد زیاد مخاطبان را برای معرفی استان برگزارکردیم و یکی از بهترین جشنواره ها، جشنواره رسانه های دیجیتال با بیشترین بازدید کننده در استان، نمونه بارز این جشنواره ها و نمایشگاه ها در سطح استان بوده است.

بهترین جشنواره که در ذهن شما به یادگار خواهند ماند چه جشنواره ای بود؟


 بهترین و ماندگارترین جشنواره که در ذهن من باقی خواهد ماند برگزاری جشنواره رضوی با آن روح معنوی و زیبایش در استان بود که بسیار ارزنده و زیبا در ذهن همگان ترسیم شده است.

برای معرفی استان در سطح کشور چه کارهایی انجام دادید؟

ما برای معرفی استان بیش از 5 جشنواره  و برنامه هنری در مورد معرفی استان در 4 منطقه تهران را داشتیم که استقبال بازدید کنندگان ما را مجذوب خود ساخته بود.


در معرفی استان می توان نشان دادن فرهنگ ها و صنایع دستی استان به تمام نقاط کشور و حتی جهان  را به عنوان برگی نو و جدید در معرفی کهگیلویه و بویراحمد قلمداد کرد.

آیا در زمان تصدی شما در اداره ارشاد اسلامی استان از مدیران کشوری در بحث فرهنگ به استان دعوت شد؟


 ما بعد از انقلاب  برای اولین بار شاهد حضور وزیر ارشاد اسلامی برای  چهار  بار متوالی در جشنواره های رضوی، فجر و فیلم کوتاه به استان بودیم که نشان از محبوبیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بین مدیران کشوری بوده که همین امر نوید بخش فصلی نو در کارهای فرهنگی استان است.

شما عملکرد کدام دولت را در بخش فرهنگ بهتر می دانید؟


 
همه دولت ها به بحث فرهنگ و ارشاد نگاه ویژه و بسزایی داشتند و می توان گفت ضعف هایی هم وجود داشته چون انسان عاری از گناه نیست ولی به عقیده بنده یکی از بهترین دولت هایی که به بحث ساماندهی و استفاده از ظرفیت ها و تمام سلایق پا پیش گذاشت دولت دهم بود که با استفاده از تمامی امکانات برای بهتر شدن رابطه تمامی سلایق دست به هر ابداع و ایده جدیدی در این زمینه ها  در فرهنگ می زد.

آیا در دوران مدیریتی خود با مشکلاتی روبه رو بودید و یا به قول معروف چوب لای چرخ شما می گذاشتند؟


 من اعتقاد به چوب لای چرخ دیگران گذاشتن ندارم ، هر مدیریتی ایده ها، سختی و مشکلات خاص خود را دارد و در هر مبحثی خوبی ها و گرفتاری هایی وجود دارد، ولی لازمه اصلی در بحث مدیتی تیم ارشاد استفاده کردن از تمامی فکرها، سلایق و ایده ها در بحث پیشرفت فرهنگ استان بود و غیر از این ما هیچ گونه راهی را طی نکردیم.

به نظر شما نگاه وزیر ارشاد دولت جدید به فرهنگ چگونه خواهد بود؟


دکتر جنتی مردی بسیار ارزشمند و با سلایق خوب مدیریتی و اعتدال محور است که با استفاده از سلایق موجود کارها و اندیشه های خود را به جلو می برد، این امر نشان دهنده  وزارتی نوگرا و همه محور در همه بخش ها است.

اگر دوباره در این منسب ابقا شوید چه رویکردی را طی خواهید کرد؟


 هدف اصلی ما خدمت کردن در زیر پرچم سه رنگ ایران اسلامی است و خدمتگزاری برای مردم دغدغه اصلی تیم مدیریتی من در بخش فرهنگ خواهد بود  و تا آخرین لحظه کارم به قدرت راه اصلی خودمان را طی خواهیم کرد.


اما در  حال حاضر می گویم که کار مدیریتی ام در استان به اتمام رسیده است و توانسته ایم در این 28 ماه به آنچه که می خواستیم برسیم و در اینجا تلاش همکارانم را در این چند ما ستایش می کنم.

نظرتان را در قالب یک جمله در مورد این کلمات بفرمایید:


کمالوندی: حرکتی جهادی و فرهنگ محور


دکتر روحانی: مردمی سخت کوش و اعتدال گرا


دکتر احمدی نژاد: یک رسانه


دکتر حسینی: وزیر محجوب


استان چهار فصل: اسیر جنگ زرگری گرمسیری و سردسیری


سینمای استان: تعطیل


مطبوعات: متوسط


بهترین دوست: همسرم

لازم به ذکر یکی از کارهای جدید تیم مدیریتی  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تدوین و نشر کتاب سال استان با استفاده از تمام نویسندگان در این بخش است که با همکاری این نهاد فرهنگی و  اسلامی کارهای پایانی خود را طی می کند.

منبع:بویرخبر
 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی