صالح قاسمی، کارشناس جمعیت و خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل با تأکید بر اهمیت تعاملات بین فردی در شکلگیری مهارتهای بنیادین زندگی، نسبت به رویکرد «کنترلمحور» در خانوادههای تکفرزند هشدار داد و الگوی تربیت فرزندان تنها را به «تربیت گلخانهای» تشبیه کرد.
کارشناس جمعیت و خانواده در سخنان خود با اشاره به شیوه غالب تعامل والدین و فرزندان، تصریح کرد: «بیشترین دیالوگ ما در خانه حول محور بایدها و نبایدها میچرخد. ما بیش از حد در جایگاه رصدکننده قوانین خانواده نشستهایم، در حالی که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مهارتهای ضروری فرزندان در رابطه با والدین شکل میگیرد.»
۷۰ درصد مهارتها در سایه بازی و رقابت
قاسمی با تأکید بر نقش حیاتی همسالان، بیان داشت: «۷۰ تا ۸۰ درصد مهارتآموزی فرزندان در تعامل با همسالانشان رخ میدهد. بازی، صرفاً سرگرمی نیست؛ بازی یعنی مشارکت و تعامل برای یک هدف مشترک. دعواها، کوتاه آمدنها، اصرار بر حق، و حتی همدستی برای دور زدن قوانین منعشده، همگی تمریناتی برای حل مسئله و مهارتهای اجتماعی هستند.»
نقد الگوی تکفرزندی و مصرفگرایی
وی به نقد مفهوم رایج «فرزند باکیفیت» پرداخت و گفت: «اغلب منظور از کیفیت، برخورداریهای صرفاً اقتصادی و رفاهیات است. تکفرزندی، به دلیل فراهم بودن همه چیز، بیشتر الگوی مصرفکنندگی را به کودک میدهد تا مهارت اقتصادی لازم برای تلاش و جنگیدن برای رسیدن به هدف.»
کارشناس جمعیت و خانواده این مدل تربیتی را «گلخانهای» خواند و افزود: «کودکی که در فضای کنترلشده بزرگ شده، تجربه فضای واقعی جامعه را ندارد و به محض ورود به آن محیط، دچار چالش میشود. این فرد برای رسیدن به آنچه میخواهد، به جای تلاش، صرفاً درخواست میکند.»
وی همچنین اشاره کرد که نرخ طلاق در میان فرزندانی که در فضای تکفرزندی رشد کردهاند، گاهی بیشتر از دیگران است، زیرا عادت به این دارند که همیشه «حرف حرف خودش باشد» و این تمرکز بر خود، در تعاملات اجتماعی و زندگی مشترک، مشکلساز میشود.
قاسمی در پایان از والدین خواست تا در ارزیابیهای خود از کیفیت فرزندپروری تجدید نظر کرده و فضا را برای تمرین مهارتهای اجتماعی فرزندان فراهم آورند.
انتهای خبر/
نظرات کاربران