نظرخواهی

آیا ازعملکرد محمد بهرامی در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

پربیننده ها

19. مهر 1404 - 16:06
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۵۴۰ مدرسه زیر ۵ نفر دانش‌آموز در استان داریم که از این تعداد، ۴۳ مدرسه با ۴ دانش‌آموز و ۲۱۲ مدرسه با ۲ دانش‌آموز دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» عصر امروز شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴، مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد و مشاور عالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور آموزش و دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران ، عملکرد یک ساله این اداره کل را تشریح کرد.

در ابتدای این نشست خبری سیاوش بهمنی به تشریح مهم‌ترین عوامل توسعه آموزش‌وپرورش پرداخت و گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم تا در مسیر حمایت و تقویت آموزش‌وپرورش که یک نهاد مقدس است، مسئولیت خود را به‌درستی ایفا کنند.

مشاور عالی استاندارکهگیلویه وبویراحمد در امورآموزش و دانشگاه‌ها با اشاره به ارکان اساسی آموزش، ادامه داد: در آموزش، سه عامل بسیار مهم وجود دارد که اولین آن، مدرسه و مکان است. مدرسه با تمام تجهیزات لازم برای آموزش کودکان، اگرچه تجهیزات ما به‌روز نیست و در حد ایده‌آل ما قرار ندارد، اما در نوع خود بی‌نظیر است. ما در دورترین مدارس استان نیز همان تجهیزاتی را داریم که در مراکز استان موجود است؛ اگرچه ممکن است از نظر کمیت کمتر باشد، اما قطعاً وجود دارد.

وی معلم را دومین عامل و مهم‌ترین عنصر در تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: معلمان اگرچه مشکلاتی دارند، اما معلمان شریف استان ما صادقانه و بی‌ریا، در حد توان و دانش خود، بیشترین خدمت را به نظام آموزشی ما ارائه می‌دهند.

بهمنی، دانش‌آموزان را سومین رکن اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: کل داشته‌های ما و کل زندگی ما، بچه‌ها هستند. هرچه تلاش می‌کنیم، برای بچه‌هاست. اگر بچه‌ها را نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. بنابراین این سه عنصر باید در کنار هم دیده شوند.

درخواست از رسانه‌ها: نقد سازنده، نه تخریب

وی در ادامه با تأکید بر نقش رسانه‌ها، عنوان کرد: از دوستان رسانه‌ای خواهش و تمنا دارم که کمک کنند. نقد لازم است و گاهی انتقاد ضروری است، اما کمک نکنیم به تخریب. تخریب آموزش و پرورش به معنای تخریب خانواده‌ها و تخریب زیرساخت‌هاست. ما نباید با گل خودی بزنیم. همه ما باید گامی فراتر بگذاریم.

مشاور عالی استاندارکهگیلویه وبویراحمد در امورآموزش و دانشگاه‌ها با اشاره به برخی رفتارهای رسانه‌ای، هشدار داد: گاهی دیده می‌شود که در رسانه‌های منطقه‌ای و محلی استانی، کافی است اطلاعات جزئی از یک درس به دست برسد؛ آنگاه همان اطلاعات جزئی را بهانه کرده و آموزش را زیر سؤال می‌برند.

نگاهی به ارزیابی آموزشی در جهان

بهمنی با نگاهی به سیستم‌های آموزشی دیگر کشورها، بیان کرد: میانگین معدل یکی از فاکتورهای بررسی کیفیت آموزش در مدارس ماست و ما در کشور گزینه‌های دیگری برای ارزیابی و سنجش نداریم. معدل مهم است، اما اگر مطالعه‌ای هرچند مختصر در مورد آموزش کشورهای پیشرفته‌ای مانند نروژ، سوئد و فرانسه داشته باشیم، می‌بینیم که در سیستم آموزشی خود اصلاً هیچ نوع آزمون کتبی وجود ندارد. تمرکز آنها صرفاً بر آماده کردن بچه‌ها برای زندگی است.

وی در ادامه اضافه کرد: هدف تعلیم و تربیت این است که بچه‌هایمان را برای زندگی آماده کنیم. گاهی اوقات ممکن است هیچ ضرورتی نداشته باشد که از بچه‌هایمان امتحان کتبی بگیریم. هدف، بهتر کردن انسان‌هاست. به قول انگلیسی‌زبان‌ها، «Education is not an end». برای چه به بچه‌ها آموزش می‌دهیم؟ برای اینکه زندگی بهتری داشته باشند. اگر زندگی آنان خوب باشد، کار ما خوب است.

آموزش و پرورش: نهادی مقدس و قابل احترام

مشاور عالی استاندارکهگیلویه وبویراحمد در امورآموزش و دانشگاه‌ها با تقدس‌شمردن نهاد آموزش، اظهار داشت: خواهش می‌کنم که صحنه را برای آموزش قابل جبران نکنیم. کمک کنیم. هیچ‌یک از ما بی‌عیب نیستیم؛ همه عیب، ایراد، ضعف و نقص داریم. اما باید کمک کنیم. آموزش و پرورش یعنی تمام خانواده‌ها. همان مهندسان برجسته و تکنسین‌های فنی که تا ظهر سر کار هستند، شب که به خانه می‌روند، دغدغه اصلی‌شان آموزش اوست.

بهمنی در ادامه با بیان انتظار خود از رسانه‌ها، ابراز داشت: منتظریم رسانه‌ها آموزش را در پرانتز تقدس و حرمت قرار دهند تا هم حرمت آن حفظ شود و هم ارزشش. اگر نقد نباشد، جامعه می‌میرد. واقعاً نقد کنید، اما برای اصلاح و بهتر شدن. با آموزش و پرورش با حرمت برخورد کنید؛ جای مقدسی است. دانشگاه نیز جای مقدسی است. در خانواده‌ها، وقتی می‌پرسند «بچه‌ات کجاست؟، آن پدر و مادر، حتی اگر بی‌سواد هم باشند، می‌گویند؛ دانشگاه است». این کلمه برای آنها بسیار عزیز و مقدس است.

وی در پایان با اشاره به جایگاه استان در حوزه فضاهای آموزشی، افزود: ما از نظر میانگین کشوری در امر مدرسه‌سازی، در کشور رتبه اول را داریم. در برخی از مناطق شهری ما، فضای اختصاصی برای هر دانش‌آموز ۱۸ متر مربع است؛ گویی یک خانه در اختیار اوست. البته در شهر یاسوج مشکل داریم که توضیحات مفصل و تخصصی را  حسینی‌نیک ارائه خواهند داد.

ویژگی‌های جمعیتی و آموزشی استان

در ادامه سید رضا حسینی‌نیک، در تشریح عملکرد یک‌ساله این نهاد، به ارائه آمار و جزئیات پروژه‌های آموزشی در این استان پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام‌شده در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۹ شهرستان، ۱۷ منطقه و نمایندگی آموزش و پرورش، میزبان ۱۷۰ هزار دانش‌آموز و ۱۵ هزار فرهنگی است که در دو هزار و ۷۰۰ مدرسه و قریب به ۹ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند. این استان از تنوع جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی بالایی برخوردار است که توجه ویژه‌ای را در توزیع امکانات آموزشی می‌طلبد. همچنین وجود مناطق عشایری و روستایی پراکنده، چالش‌های خاصی را در ارائه خدمات آموزشی باکیفیت ایجاد کرده است.

سرانه آموزشی و مقایسه با استانداردهای ملی و جهانی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معیار سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌آموز، ادامه داد: سرانه آموزشی استان ۸/۶۹ مترمربع است که در مقایسه با متوسط کشوری (۵/۴۵ مترمربع) جایگاه بالایی دارد. این رقم حتی از برخی کشورهای پیشرفته مانند فنلاند و اتریش نیز بیشتر است. این موفقیت حاصل تلاش‌های مستمر سال‌های اخیر در توسعه فضاهای آموزشی استان بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به نابرابری‌های درون‌استانی اشاره و تصریح کرد: اگرچه سرانه استان در مجموع مطلوب است، اما در شهر یاسوج این رقم به ۲/۵۴ مترمربع کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده نوسان و عدم توازن در توزیع امکانات است. این وضعیت نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی هدفمند برای کاهش شکاف موجود است. ما در حال حاضر با تدوین برنامه‌ای جامع، درصدد رساندن سرانه آموزشی در مناطق محروم به میانگین استانی هستیم.

مدارس با جمعیت دانش‌آموزی کم

حسینی‌نیک به وجود تعداد قابل توجهی مدرسه با جمعیت کم دانش‌آموزی اشاره و خاطرنشان کرد: ۵۴۰ مدرسه زیر ۵ نفر دانش‌آموز داریم که از این تعداد، ۴۳ مدرسه تنها ۴ دانش‌آموز یا کمتر دارند. حتی ۲۱۲ مدرسه تنها ۲ دانش‌آموز دارند. در مجموع، ۵۵۰ مدرسه در استان وجود دارند که به طور میانگین به دو هزار دانش‌آموز خدمات می‌دهند که این آمار نشان از توجه ویژه به پوشش آموزشی در دورترین نقاط استان دارد.

وی عنوان کرد: ۸۹۳ مدرسه نیز زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز دارند که نشان‌دهنده پراکندگی بالا و ضرورت خدمات‌رسانی در دورترین نقاط روستایی و عشایری است. این امر علیرغم چالش‌بودن، نشان از عدالت آموزشی و پوشش حداکثری در استان دارد. ما با حفظ این مدارس، در واقع به تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم کمک می‌کنیم.

نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای اجرای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، بیان کرد: این نهضت به عنوان برنامه اول دولت، با هدف محرومیت‌زدایی و تمرکز بر استان‌های کم‌برخوردار تعریف شده است. استان ما با دارابودن مناطق محروم متعدد، از جمله استان‌های هدف این نهضت محسوب می‌شود. این طرح با پیگیری مستقیم استاندار و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست.

حسینی‌نیک اضافه کرد: در استان ما، این نهضت با اولویت مناطق محروم و روستایی پیش می‌رود. به عنوان مثال، از ۱۹۰ پروژه تعریف‌شده در نهضت، ۱۴۳ پروژه در حوزه سردسیری و مناطق محروم متمرکز شده‌اند. این توزیع نشان‌دهنده عزم جدی برای کاهش محرومیت در مناطق کمتربرخوردار است. ما با تدوین نقشه راه مشخص، پروژه‌ها را بر اساس اولویت‌بندی دقیق جغرافیایی و جمعیتی اجرایی می‌کنیم.

اقدامات انجام‌شده در قالب نهضت

وی به «جمع‌آوری مدارس کانکسی» اشاره و مطرح کرد: ۶۰ مدرسه کانکسی در استان شناسایی و در نهضت قرار گرفت که ۵۹ مورد آن به طور کامل جمع‌آوری و جایگزین شده‌اند. این مدارس با استانداردهای مناسب و فضای آموزشی مطلوب جایگزین شده‌اند. این اقدام با همکاری آموزش و پرورش استان و با هدف تأمین ایمنی و کیفیت فضای آموزشی انجام شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در ادامه به «جمع‌آوری مدارس سنگی» اشاره و ابراز داشت: ۱۰۶ مدرسه سنگی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز که از نظر ایمنی خطرآفرین بودند، در نهضت مصوب شدند. از این تعداد، ۳۳ مدرسه با ۱۵۱ کلاس درس، با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی و با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان در حال اجراست. این پروژه‌ها در مناطق مختلف استان از جمله بویراحمد، گچساران و دنا در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به طور متوسط به ۵۶ درصد رسیده است.

حسینی‌نیک در ادامه به «پروژه‌های نیمه‌تمام» اشاره و وانمود کرد: ۱۸ پروژه نیمه‌تمام با کاربری آموزشی در استان وجود دارد که در قالب نهضت، تعیین تکلیف و احیا شده‌اند. از جمله این پروژه‌ها، مجتمع آموزشی الزهرا در یاسوج با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است که میزبان سه هزار دانش‌آموز خواهد بود. این پروژه دارای امکانات ورزشی و آموزشی مدرن است. همچنین پروژه مجتمع امام علی(ع) در لیکک با ۱۲ کلاس درس از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجراست.

پیشرفت پروژه‌ها و اقدامات حمایتی

وی به «پیشرفت ۵۶ درصدی پروژه‌های مدارس سنگی و انتخاب پیمانکار برای ۹۸ درصد پروژه‌های نهضت» اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۰۸ پروژه آموزشی در استان آغاز شده و استان ما در شروع پروژه‌های نهضت، جزو استان‌های برتر کشور است. این پیشرفت حاصل همکاری‌های نزدیک دستگاه‌های اجرایی و پیگیری مستمر استاندار محترم است. ما با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، به صورت هفتگی روند اجرای پروژه‌ها را پایش می‌کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به اقدامات حمایتی اشاره کرد و افزود: با دستور استاندار، تجهیزات لازم از جمله ۳۰ هزار متر موکت، ۴۰۰ تخت خواب، و ۶۰۰ دست سلف‌سرویس برای خوابگاه‌های دانش‌آموزی تهیه و توزیع شده است. این اقدام در راستای بهبود شرایط تحصیلی و رفاهی دانش‌آموزان مناطق دورافتاده انجام شده است. همچنین برای اولین بار در استان، سیستم گرمایشی مرکزی برای ۵۰ مدرسه روستایی نصب شده است.

حسینی‌نیک در ادامه به «تخصیص ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آموزشی» اشاره و عنوان کرد: آمادگی کامل داریم تا تمامی مدارس نهضتی که تا پایان مهر ۱۴۰۴ تکمیل می‌شوند، به موقع تجهیز شوند. این تجهیزات شامل صندلی، میز، وایت‌برد و دیگر ملزومات آموزشی خواهد بود. همچنین برنامه‌ریزی برای تأمین اتوبوس‌های مدرسه برای مناطق روستایی در دست اجراست.

سهم شهرستان‌ها در پروژه‌های نهضت

وی به توزیع متوازن پروژه‌ها در سطح شهرستان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان بویراحمد با ۴۱ پروژه، مارگون با ۲۸ پروژه و دنا با ۲۱ پروژه، بیشترین سهم را از پروژه‌های نهضت دارند. این توزیع بر اساس نیازسنجی دقیق و با اولویت‌دهی به مناطق محروم انجام شده است. در شهرستان گچساران نیز ۱۵ پروژه آموزشی در حال اجراست که نشان از توجه به تمامی مناطق استان دارد.

همکاری با خیرین

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در ادامه به مشارکت ارزشمند خیرین در پروژه‌های آموزشی اشاره و بیان داشت: همکاری با خیرین حقیقی و حقوقی از جمله بنیاد علوی، مهرآفرین و خیرین محلی، نقش بسزایی در پیشبرد پروژه‌های آموزشی داشته است. این مشارکت‌ها نشان از عزم عمومی برای توسعه آموزش در استان دارد. به عنوان مثال، پروژه مدرسه شهدای چین با مشارکت خیرین در حال تکمیل است. همچنین پروژه خوابگاه دانش‌آموزی در یاسوج با کمک خیرین محلی به بهره‌برداری رسیده است.

 برنامه‌های آینده

مدیرکل نوسازی مدارس استان در ادامه به برنامه‌های آینده اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای احداث ۵۰ سالن ورزشی آموزشی، توسعه آزمایشگاه‌های علوم در مدارس متوسطه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس از جمله برنامه‌های آتی این اداره کل است. ما مصمم هستیم تا پایان سال ۱۴۰۴، هیچ مدرسه سنگی و کانکسی در استان نداشته باشیم و سرانه آموزشی در تمامی مناطق به میانگین استانی برسد. 

برنامه زمانی تحویل پروژه‌های نهضت

حسینی‌نیک با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق برای تحویل پروژه‌ها اظهار داشت: ما مصمم هستیم تا ۱۵ آبان ماه، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نهضت را تحویل دهیم. در صورت تمدید مهلت تا پایان مهرماه، قادر خواهیم بود ۱۱۵ پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. این برنامه‌ریزی با هماهنگی کامل بنیاد علوی و تأمین تجهیزات لازم انجام شده است.

پروژه‌های تحویلی و در دست اجرا

وی به وضعیت پروژه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش پروژه‌های تخریب و بازسازی، ۶ مدرسه در دست اجرا داریم که ۵ مورد آن در آستانه تحویل موقت قرار دارد و یک پروژه نیز  ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چالش‌های نامگذاری مدارس

مدیرکل نوسازی مدارس استان به موضوع حساس نامگذاری مدارس پرداخت و توضیح داد: بر اساس موافقتنامه‌ای که از سال ۱۳۷۷ با مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور منعقد شده، در صورت اصرار خیر بر نامگذاری خاص، آموزش و پرورش مکلف به پذیرش آن است. این تصمیم‌گیری با حضور مدیر منطقه، خیر و نماینده خیر انجام می‌شود و نوسازی مدارس در این فرآیند دخالتی ندارد.

وی با اشاره به موارد خاص بیان داشت: گاهی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم؛ مثلاً خیری ۶ میلیارد تومان اعتبار داشت و اصرار بر نامگذاری مدرسه به نام «پروفسور مریم میرزاخانی داشت» که با مخالفت مواجه شد و ۶ میلیارد را برداشت و رفت.

تجهیزات و نگهداری فضاهای آموزشی

مدیرکل نوسازی مدارس استان به برنامه‌ریزی برای نگهداری مدارس اشاره کرد: از ابتدای سال جاری، به تمام مناطق آموزش و پرورش اعلام کردیم که مشکلات تأسیساتی خود را اعلام کنند. ما آمادگی کامل داریم تا نسبت به تعمیر و بازسازی ایزگام، آسفالت و سیستم‌های گرمایشی اقدام کنیم.

حسینی‌نیک به آمارهای قابل توجه اشاره و ابراز داشت: فقط در یک ماه گذشته، ۳۰ هزار متر ایزگام و آسفالت در استان اجرا شده است. همچنین ۱۰ میلیارد تومان برای تعمیر سرویس‌های بهداشتی قرارداد منعقد کرده‌ایم.

پروژه‌های ورزشی و تجهیزات

وی از اجرای پروژه‌های ورزشی خبر داد و گفت: ۴۰ پروژه چمن مصنوعی در استان آغاز شده که برخی از آنها مانند چمن اهورا با اعتبار یک میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ۷۰ سالن ورزشی در مناطق مختلف از جمله کاکان، روداب، لنده و زیلایی در دست اجرا داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اضافه کرد: ۴ استخر شنا در استان در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی آنها به ۸۰ درصد رسیده است. استخر گچساران تا پایان امسال و استخر شهید قرنی یاسوج در مراحل پایانی قرار دارد.

تجهیزات هنرستان‌ها و خوابگاه‌ها

حسینی‌نیک به اولویت‌های دولت در زمینه تجهیزات آموزشی اشاره و مطرح: سیاست دولت تقویت مدارس دولتی، شبانه‌روزی و هنرستان‌هاست. ما با همکاری خیرین، ۱۲ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی خریداری و به هنرستان‌های دشت تحویل داده‌ایم.

وی در مورد خوابگاه‌ها افزود: پیشنهاد احداث یک خوابگاه عشایری را داریم و تجهیزات خوابگاه‌های موجود را تأمین کرده‌ایم. از آموزش و پرورش درخواست داریم تا آمار دقیق دانش‌آموزان خوابگاهی را ارائه دهد.

همکاری با دانشگاه فرهنگیان

مدیرکل نوسازی مدارس استان به همکاری با دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: با پیگیری استاندار، دو ساختمان در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت که با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال بازسازی است. این پروژه امکان پذیرش ۲۵۰ دانشجو معلم را در استان فراهم می‌کند.

خدمات فراتر از وظایف محوله

حسینی‌نیک به فعالیت‌های گسترده نوسازی مدارس فراتر از مأموریت اصلی اشاره کرد و اظهار داشت: نوسازی مدارس استان با ۶۰ نفر پرسنل،  یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار و ۳۰۰ قرارداد فعال، یکی از متخصص‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان است. ما در ۱۸ شهر استان، پروژه‌های خدمات شهری به ارزش ۵۰ میلیارد تومان اجرا کرده‌ایم.

پروژه‌های فرهنگی و تحول‌آفرین

وی در ادامه به پروژه‌های فرهنگی اشاره و مطرح کرد: با اداره ارشاد ۳۰۰ میلیارد تومان و با سازمان تبلیغات ۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم. پروژه پردیس هنری گچساران و ۸ کتابخانه در مناطق مختلف از جمله این پروژه‌هاست.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در پایان تأکید کرد: اگرچه این پروژه‌ها خارج از مأموریت اصلی ماست، اما با هدف خدمت‌رسانی به مردم استان آنها را پذیرفته‌ایم.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی