به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» در پیادهسازی سیستمهای نوین مانند نوبتدهی آنلاین، انتظار میرود که این خدمات علاوه بر تسهیل فرآیندها، مسئولیتپذیری و شفافیت را نیز افزایش دهند. اما متأسفانه، رویداد پیشآمده در یاسوج نشاندهنده خلأهای جدی در نظارت و اجرای این سیستمها است.
این سؤال، پرسشی بنیادین است که بیمسئولیتی ارائهدهنده خدمات نوبتدهی را نشان میدهد، نوبتدهی آنلاین باید بر اساس واقعیتهای قابل اتکا باشد؛ اگر پزشکی هنوز مطب خود را راهاندازی نکرده یا در دسترس نیست، دادن نوبت به بیماران نه تنها غیرحرفهای، بلکه فریبنده است. این عمل، اعتماد عمومی به سیستمهای سلامت دیجیتال را خدشهدار میکند.
مساله دیگر این است که مسئولیت بازگرداندن هزینه بر عهده چه کسی است؟ سایتی که فروش اینترنتی انجام داده است یا پزشک موردنظر؟ این سایت یا پزشک نه تنها باید مبلغ دریافت شده را عودت دهد، بلکه باید غرامتی بابت وقت تلف شده و مشکلات ایجاد شده برای بیمار در نظر بگیرد. بیماران در این شرایط متحمل هزینههای مستقیم و غیرمستقیم (مانند هزینهٔ رفت و آمد و از دست دادن زمان) شدهاند و باید پاسخگو باشند.
به نظر میرسد فقدان نظارت مؤثر بر اینگونه سایتها مشکل اصلی است. نهادهای نظارتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی باید بر عملکرد این پلتفرمها نظارت دقیق داشته باشند، اعطای مجوز به این سایتها باید مشروط به رعایت ضوابط دقیق و تضمین جبران خسارت در صورت تقصیر باشد.
سیستمهای نوبتدهی آنلاین در اصل برای کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان بیماران طراحی شدهاند، اما وقتی بدون پشتوانهٔ واقعی عمل کنند، به عاملی برای تحمیل هزینههای اضافی تبدیل میشوند. این مشکل نشان میدهد که سودجویی برخی از ارائهدهندگان این خدمات بر مسئولیتپذیری اجتماعی و اخلاق حرفهای غلبه کرده است.
این رویداد تلخ باید زنگ خطری برای مسئولان نظام سلامت و نهادهای نظارتی باشد. باید هرچه سریعتر چارچوبهای نظارتی محکمی برای فعالیت سایتهای نوبتدهی پزشکی تعریف شود. همچنین، باید مکانیسمهای شفاف برای جبران خسارت بیماران در نظر گرفته شود تا اعتماد از دست رفته به سیستمهای سلامت دیجیتال بازگردد.
بیماران نیز باید با گزارش چنین مواردی به نهادهای مربوطه، از حقوق خود دفاع کنند و پاسخگویی از سوی ارائهدهندگان خدمات باشند. تنها با وجود نظارت مستمر و مسئولیتپذیری فعال میتوان از تکرار چنین رویدادهای ناخوشایندی جلوگیری کرد.
در همین راستا و به منظور پیگیری دغدغه شهروندان با واحد پشتیبانی این سایت اینترنتی ارتباط تلفنی برقرار کردیم و در خصوص این مساله توضیحاتی ارائه داد که در نوع خود جالب توجه بود و ادعا کرد این مساله باید از سوی پزشک به این سایت اطلاع داده میشد.
کارشناس این سایت اینترنتی در گفتگو با صبح زاگرس گفت: هیچ اطلاعرسانی در این خصوص به وبسایت انجام نداده اند و شروع نوبت دهی این پزشک از روز یک شنبه برای این مطب بوده است و باید اطلاع می دادند.
وی تاکید کرد: با توجه به این که نوبت دهی به درخواست خود پزشک انجام می شود باید تغییرات خود را به ما اطلاع دهند که این مشکلات به وجود نیاید.
با توجه به اظهارات این کارشناس به نظر میرسد عدم اطلاعرسانی از سوی پزشک باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است و شاید افراد زیاد دیگری نیز باشند که با این مشکل مواجه شده که پس از ثبت اینترنتی نوبت یک پزشک با مطب خالی مواجه شدهاند.
انتهای خبر/
نظرات کاربران