نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. بهمن 1401 - 13:41
پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات اساسی در کشور بود به‌طوری‌که در حوزه صنعت تنها در چهار دهه گذشته جزء بهترین کشورهای منطقه بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهار فصل،دوران رژیم پهلوی به‌واسطه وابستگی‌های 100 درصدی که به کشورهای استکباری داشتیم، فنّاوری ساخت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و دانش ساخت قطعات را به نیروهای ایرانی آموزش نمی‌دادند و صرفاً به یک مصرف‌کننده تجهیزات و دستگاه‌های خارجی تبدیل‌شده بودیم.

صادرات غیرنفتی ایران به‌واسطه تک‌قطبی بودن و متکی به فروش نفت بودن عملاً هیچ کاربردی در حوزه صنعت و اقتصاد ایران نداشت و این در حالی بود که ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فنی و مهندسی و فولاد و معادن دارای ذخایر ارزشمندی بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولات اساسی در ساختار کلی صنعت در تمامی بخش‌ها و زیرگروه‌های این حوزه بودیم به‌طوری‌که سهم صنعت در تولید ناخالص ملی از درصد ۱۶ به ۴۰ درصد افزایش یافت که بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی است.

با پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه صادرات غیرنفتی ایران از رشد 57 برابر بهره‌مند شد به‌طوری‌که از صادرات ۵۴ میلیون دلار به ۳۱ میلیارد دلار افزایش‌یافته است که نشان از تلاش و کوشش دولت‌ها برای دست‌یابی به برنامه‌های راهبردی کلان برای رسیدن به قله‌های پیشرفت است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها یک اقتصاد تک محصلی را به جهان صادر می‌کرد ولی امروز شاهد رشد اقتصادی و افزایش خیره‌کننده سهم صادرات محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی به بیشتر کشورهای منطقه و جهان است.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید محصولات پتروشیمی به دلیل چپاول و غارت نفت ایران چندان موردتوجه حاکمان نبود ولی امروز و پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد 33 برابری تولید محصولات پتروشیمی در کشور هستیم که حتی در منطقه نیز جایگاه اول را به خود اختصاص داده است و مهم‌تر اینکه امروز دانش ساخت پتروشیمی‌ها نیز از صفرتا 100 بومی‌شده و به دست جوانان بااستعداد ایران اسلامی ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه وابستگی به کشورهای خارجی در این زمینه نداریم.

امروز جمهوری اسلامی در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی خود بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی در جایگاه هفدهم اقتصاد جهان ایستاده است که این مهم تا قبل از پیروزی انقلاب چنین جایگاهی برای ما آرزویی بیش نبوده است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سهم تولید فولاد در کشور 360 هزار تن در سال بوده است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تولید سالانه 18 میلیون تن فولاد با افزایش 50 برابری تا قبل از دوران پهلوی رسیده است که نشان از تلاش شبانه‌روزی دولتمردان انقلاب اسلامی است.

به شکرانه پیروزی انقلاب اسلامی امروز ایران در تولید فولاد و آلومینیوم رتبه 14 جهان، در تولید سیمان رتبه 8، در تولید سرامیک رتبه 5، در تولید موتور وسایل نقلیه رتبه 12 و در تولید خودرو و مس رتبه 18 جهان را احراز کرده است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه ساخت خودرو 100 درصد مونتاژکاری در صنعت خودرو داشت ولی امروز از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش‌یافته است و بیشتر قطعات خودروهای در داخل و به همت جوانان ایرانی تهیه و تولید می‌شوند.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از واردکننده قایق‌های کوچک ماهیگیری بود ولی به برکت انقلاب اسلامی و اتکا به شعار ما می‌توانیم امروز به سازنده کشتی‌های اقیانوس‌پیما تبدیل‌شده‌ایم که در منطقه کم‌نظیر است.

اراک به‌عنوان نخستین اقیانوس‌پیمای ایرانی دردهم خردادماه ۱۳۸۸ تحویل کشتیرانی و مردادماه همان سال نیز به آب انداخته شد. این کشتی که در ایزوایکو ساخته‌شده، ۳۰ متر عرض، ۱۸۵ متر طول و ۱۸ متر ارتفاع دارد. ایران -اراک با ۷ هزار تن وزن می‌تواند ۳۰ هزار تن بار را حمل کند. این کشتی که برای ساخت آن ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است می‌تواند ۲۵ روز بدون توقف در اقیانوس سفر کند.

پیروزی انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها و زمینه‌ها باعث کشف استعدادها و افزایش سطح امید به زندگی در کشور با دست‌یابی به فنّاوری‌های نو و طی مسیری 100 ساله در کمتر از 40 سال رسیده است که تمامی اقتصاددانان جهان نیز این مهم را تائید می‌کنند.

انتهای پیام

تصاویر تکمیلی: 
 
 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی