نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. تير 1401 - 8:52
یک فعال اصلاح‌طلب در اشاره به مسکوت ماندن مذاکرات برجام می‌گوید: درست به همین دلیل است که قیمت کالاها در حال افزایش است و بازار بدون نظارتی خاص شاهد رشد قیمت‌هاست!

به گزارش چهارفصل «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

عوامزدگی در مجلس، گرانی در سفره‌های مردم

کاری که پزشکیان علیه گرانی نکرد!

هدیه قرائتی برای بچه‌های اطلاعات/ کاری که پزشکیان علیه گرانی نکرد!

مسعود پزشکیان، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق پیرامون برجام گفته است: شرایط اقتصادی هم روز به روز در حال بدترشدن است چراکه با دنیا مشکلمان را حل نکرده‌ایم. این افراد یک روز می‌گفتند برجام را دور بیندازید و به فکر سفره مردم باشید؛ حالا که قدرت یکدست شده و جریان رقیب در کار نیست، بهتر است خودشان به این حرف‌ها جامه عمل بپوشانند و برجام را دور بیندازند و به سفره و معیشت مردم برسند. هرچند غیرممکن است بتوانند روابط بین‌المللی را حذف کنند و سفره مردم را سروسامان بدهند. اگر خودشان ادعا می‌کنند که می‌توانند بسم‌الله، پس چرا یک سال است همه اقلام و کالاها در حال گران‌شدن است؟ چرا دست روی دست گذاشته‌اند و کاری نمی‌کنند؟ چرا مشکل معیشت مردم را بدون وجود برجام حل نمی‌کنند تا آرامش را به سفره‌های مردم بازگردانند؟!

او سپس در پاسخ به این سؤال که "مذاکرات برجامی مدتی است که مسکوت مانده و برخی معتقدند برجام شکست خورده است. نظر شما چیست؟" می‌گوید: درست به همین دلیل است که قیمت کالاها در حال افزایش است و بازار بدون نظارتی خاص شاهد رشد قیمت‌هاست. هر لحظه امکانات کاهش می‌یابد و بر مشکلات افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد این حرف‌ها درست است![1]

 

*می‌توان و باید از آقای پزشکیان سؤال کرد که نبود نظارت بر بازار که از علت‌العلل اصلی بروز گرانی بیقاعده است دقیقا چه ربطی به برجام دارد؟!

چه بسا اگر معادله ذهنی دکتر پزشکیان در این زمینه صحیح بود امروز شاهد نطق‌های آتشین و اقدامات قانونی مجلس علیه نبود نظارت بر بازار بودیم و جلوی گرانی‌های بیقاعده هم گرفته می‌شد.

کارشناسان کشور معتقدند اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر از میانگین 30 درصد است. و البته این آمار برای چند سال قبل است که توانایی‌های اقتصاد کلان کمتر از امروز بود.

مسئله رسوخ عوامگرایی در نهادهای کلان می‌تواند به مثابه یک بیماری عمل کند و مانع تصمیم‌های درست شود! (همانند مثالی که در بحث گرانی بیقاعده و نقش نمایندگان مجلس در جلوگیری از آن ارائه شد)

پیش از این نیز یک نماینده زن مجلس در اشاره به حرف و حدیث‌های این روزها در بحث حجاب؛ سخنان عوامانه‌ای را در اشاره به آیه شریفه "لا اکراه فی‌الدین" مطرح کرده بود.

 

***

 

هدیه قرائتی برای بچه‌های اطلاعات

هدیه قرائتی برای بچه‌های اطلاعات/ کاری که پزشکیان علیه گرانی نکرد!

 سه کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، «شرح قرآنی دعای مکارم‌الاخلاق صحیفه سجادیه» و «شناخت قرآن گامی به سوی تفسیر» از آثار جدیدالتألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی است، که به تازگی روانه بازار نشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات»، مشتمل بر شش فصل عبارت از ضرورت تشکیلات اطلاعاتی، امنیت در اسلام، خبر در اسلام، وظایف نیروهای اطلاعاتی، روش کار نیروهای اطلاعاتی و تذکرات و هشدارها هستند.

در مقدمه این کتاب از زبان مؤلف آمده است: روزی برای سخنرانی به مرکزی که مسئولان نظارت و اطلاعات بودند، دعوت شدم، بعد از پایان سخنرانی از آنان پرسیدم: آیا موضوع نظارت و اطلاعات از نظر قرآن و روایات بررسی شده است؟ پاسخ دادند: این کار به طور وافی نشده است. تصمیم گرفتم یک دور قرآن را به این قصد مرور کنم و از برکت این مرور جزوه حاضر که شامل صدها آیه و حدیث است به دست آمد.

مسئله نظارت و اطلاعات مخصوص یک دستگاه نیست، بلکه دستگاه‌های مختلف هر کدام به نحوی نظارت، بازرسی، تحقیق، تفحص، حفاظت و حراست برای حفظ نیروها و اهداف خود با عناوین مختلف را دارند. نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، و مسئولان حراست و دایره تحقیق و تفحص مجلس و بازرسان تمام وزارتخانه‌ها و مسئولان گزینش‌ها هر کدام به نحوی به آشنایی با اسلام در راستای کار خود نیاز دارند.

این کتاب به غیر از اصطلاحات درون‌سازمانی و بین‌المللی و تعبیرات خاص هر وزارتخانه‌، به اصل مسئله نظارت و امنیت و بازرسی پرداخته و هر دستگاهی می‌تواند اصطلاحات مخصوص خود را با عناوین قرآنی مصداق‌یابی کند. خواندن این کتاب به انسان بصیرت می‌دهد که چگونه اسلام به تمام ابعاد زندگی و نیازهای سیاسی اجتماعی توجه دارد.

این چندمین کتابی است که حجت‌الاسلام قرائتی با نگاه خاص برای رشته‌های مختلف نوشته شده است مانند: سیصد اصل مدیریت از قرآن، سیمای حقوق در قرآن، سیمای سیاست در قرآن، سیمای خانواده در قرآن و روایات، سیمای اقتصاد در قرآن و روایات، شهر و مسکن در اسلام، اخلاق نظامی و انتظامی، قرآن و متولیان فرهنگی.

استاد قرائتی درباره این قبیل آثارش چنین می‌گوید که ناگفته پیداست که این حرکت مثل سایر حرکت‌ها از ساعت اول کامل نخواهد بود، ولی می‌تواند به نسل نو و دانشگاه‌های مختلف الگو دهد که اسلام در همه ابعاد زندگی سخنی برای گفتن دارد.[2]

 

*گشودن ابواب جدید فقهی، تفسیری و معرفتی به معنی گشودگی بیشتر در مسیر مدیریت‌های بهینه و در نتیجه استانداردسازی بیشتر زندگی مردم در سایه‌سار حکومت اسلامی است.

خاصه اینکه اگر این گشودن‌ها در مسیر نیازهای اصلی جامعه از قبیل امنیت باشد؛ آنگاه جامعه و افکار عمومی در صورت جهاد تبیین، بیشتر به این حقیقت پی می‌برد که حکومت اسلامی شیعی چه مزیّت‌هایی نسبت به سایر حکومت‌ها و سایر نحله‌های فکری دارد.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی