نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. اسفند 1396 - 6:31
واردات جوجه ها از آنسوی مرزها نه تنها بازار را به تعادل و ثبات نرسانید بلکه بی ثباتی را در با ورود خود به اوج رسانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ به دنبال واردات جوجه به کشور برای ثبات و تعادل بازار، آنچه در آستانه عید این بازار شلوع و پرترافیک را با چالش بزرگ گرانی روبرو ساخته است همانا؛ نرخ یک بام و دو هوای تخم مرغ با گوشت آن است که هیچگونه سنخیتی با سیاست های دولت اصلاحات ندارد.

رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خبر از واردات جوجه خارجی برای کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول در بازار دارد. عطاالله حسن‌زاده با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان‌ها نوشت: احتراما پیرو افزایش بی‌رویه قیمت جوجه یک روزه گوشتی در طی چند روز گذشته و با توجه به ضرورت حفظ و صیانت از سرمایه‌های مرغداران زحمتکش و پرتلاش به استحضار می‌ر‌ساند پس از برگزاری جلسات متعدد با مسوولان ذیربط و هماهنگی با معاونت وزیر در امور توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی منجر به حصول نتایج ذیل شود؛

 

1_ از آنجایی که طبق روال عمومی طی سالیان گذشته همواره میزان تقاضا برای جوجه‌ریزی از اواسط دی ماه رو به افزایش است، مقررشد برای تامین و جبران این نیاز سن گله‌های مادر گوشتی از 64 هفته به 70 هفته افزایش یابد لذا هیچگونه نگرانی از کمبود جوجه یک روزه در حال حاضر و میزان ذخایر مرغ منجمد در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی از یک سوی و تحلیل اقتصادی و اجتماعی پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده در اواخر اسفندماه و ایام نوروز به گونه‌ای نخواهد بود که این افزایش بی‌رویه جوجه یک روزه را جبران کند. لذا هیچگونه توجیه اقتصادی برای خرید آن بیش از 18000 ریال وجود نداشته و پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی را مطلع فرمایید که اقدام به خرید جوجه با شرایط فعلی فقط میزان ضرر و زیان آنها را افزایش خواهد داد و لاغیر.

2_ علی ایحال این اتحادیه جهت جلوگیری از روند افزایش بها جوجه یک روزه نسبت به اخذ مجوز جهت واردات آن اقدام لازم را انجام داده و مقرر شد با هماهنگی سایر مراکز نظارتی در اسرع وقت نسبت به خرید و ورود آن اقدام کند.

 

3_ نظر به اینکه خرید جوجه یک روزه با بها بیش از 17000 تا 18000 ریال باعث افزایش ضرر و زیان پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی خواهد بود و هزینه‌های تولید را بالای می‌برد، لذا اکیدا توصیه می‌شود اولا از خرید جوجه بالاتر از مبلغ فوق الذکر ممانعت به عمل آورند و ثانیا در صورت خرید نسبت به شکایت از واحد مذکور از طریق سازمان‌های ذیربط با ارائه مدارک اقدام کنند.

 

 از این رو رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش 130 تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 900 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 780 تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی 6 هزار و 930 و خرده فروشی 7 هزار و 630تومان است.

به گفته او نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 6 هزار و 930 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7 هزار و 930 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13 هزار تومان، سینه بدون کتف 14 و فیله مرغ 16 هزار تومان است.

 

رییس اتحادیه پرنده و ماهی افزایش تقاضا در روزهای ابتدایی ماه را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ دانست و گفت: البته نرخ کنونی مرغ با نرخ واقعی خود و جبران زیان مرغداران فاصله دارد. او نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده 5 تا هزار و 100 و مرغ آماده به طبخ 7 هزار و 800 تا 7 هزار و 900 تومان اعلام کرد. یوسف خانی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به افزایش تولید پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ از اوایل هفته آینده با کاهش در بازار روبرو شود. به گفته او با توجه به میزان بالای جوجه‌ریزی در ایام پایانی سال نرخ هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها 7 هزار و 500 تا 7 هزار و 800 تومان خواهد بود.

رییس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون نرخ هر شانه تخم مرغ به سبب کاهش تولید 14 هزار و 500 تومان است که افزایش مجدد قیمت تخم مرغ در روزهای آتی قیمت تخم مرغ دور از انتظار نیست. یوسف خانی با اشاره به اینکه نرخ مصوب 12 هزار و 600 تومانی هر شانه تخم مرغ در بازار دوام زیادی نیاورد، تصریح کرد: این امر ناشی از توزیع نامناسب تخم مرغ‌های وارداتی و عدم استقابل مصرف‌کنندگان در بازار است.

به هرحال؛ به نظر می رسد واردات جوجه از طریق گمرکات برای تعادل و ثبات بازار نه تنها دردی از مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه را علاج ننموده است بلکه باعث شده که تین نرخ نوسانی و دردآسا موجب برهم چرخه تعادل بازار و از رونق افتادن معیشت مردمی شده است که هیچ وقت جوجه های زندگی شان از لاک امید سرک نمی کشد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی