نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. اسفند 1396 - 6:31
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: نزدیک به 250 میلیون تومان صرف خرید کالا و اقلام ضروری برای بخش زیلایی در نظر گرفته شده است که قبل از عید به نیازمندان داده خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ شاید این روزها کمتر کسی است که نام زیلایی این دیار وامانده از چرخه اقتصاد و توسعه را نشنیده باشد. منطقه ای دور افتاده از منطقه جغرافیایی در جنوب کشور که به عنوان محروم ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد همواره قلمداد می شود.

 

جایگاه سترگ و قابل افتخار مردمان ایلیاتی این سرزمین به نام دلیر مردان و شیر زنانی رقم خورده است که همواره در تمامی ادوار در عین محروم بودن از امکانات اولیه، همواره از عزت و کرامات خاصی برخوردار هستند که این سند افتخار را در دوران هشت سال دفاع مقدس با تقدیم دهها شهید و ایثارگر مسجل نموده نموده اند.

 

این راز بزرگ منشی و قابل افتخار را مردمان این سامان برگرفته از رشته کوه زاگرس سرافرازی می دانند که استواری و صلابت را از دامنه پر عزتش به به طریقت برده اند تا امروز از مردمانی سخن بگوییم که که در عین فرتوتی و ندارمی هیچگاه در مقابل تعلقات دنیوی سر تعظیم فرود نیاورده اند و در این همه کش و قوس زندگی سخت و طاقت فرسا، دل به معنویاتی سپرده اند که راز بین خالق و مخلوق را به همین راحتی و در کمال سادگی تفسیر می نمایند.

بخش مارگون بزرگترین، پهناورترین و پرجمعیت بخش استان کهگیلویه و بویراحمد است. اگر محدوده ی جغرافیایی آن را در در نظر بگیریم به صحت این ادعا پی می بریم. از انتهای بردپهن زیلایی تا  ابتدای سرچنار و دمچنار، این بخش از نظر وسعت احتمالا  حتی از بخش مرکزی استان نیز بزرگتر است. یکی از بزرگترین دهستانهای بخش مارگون دهستان زیلایی است که به تنهایی بالغ بر :دوازده تا پانزده هزار نفر جمعیت دارد. در این نوشته هدف بیان طول و عرض و وسعت بخش مارگون نیست بلکه هدف بیان اجحاف ها و کوتاهی ها و مظلومیت ها و بیان محرومیت هایی است که بر این بخش از استان تحمیل شده است و همچنان ادامه دارد.

اصلی ترین نماد محرومیت در بخش مارگون را می توان در حوزه ی راه و راهسازی دید. جاییکه حتی جاده ی اصلی ورود به شهر یعنی از بی بی خاتونین تا ورودی شهر یک قتلگاه تمام عیار است. جاده ای غیر استاندارد و پرپیچ خم که کاملا نشان از بی توجهی مسولین استانی خصوصا اداره ی راه و شهرسازی و نمایندگان محترم مجلس در ادوار مختلف است .همه می دانیم که در دنیای امروز اگر رسانه و مطبوعات در یک منطقه وجود نداشته باشد صدای فقر و مظلومیت و محرومیت و بی عدالتی  مردم آن منطقه نیز شنیده نخواهد شد و این به معنی تدام مشکلات و محرومیت هاست.

بخش مارگون دارای جاذبه ها و مواهب طبیعی و گردشگری فراوانی است اما در سایه ی کم توجهی رسانه ی استانی غالبا نادیده گرفته می شود.  در هفته ی دولت معمولا در همه بخشها و شهرستانها ی استان و کشور ما شاهد افتتاح پروژه های بزرگ مختلف عمرانی_ورزشی واقتصادی بودیم. اما به جرات می توان گفت بخش مارگون تنها بخشی از استان و حتی کشور بود که هیچ  گونه پروژه و طرحی در هفته دولت در آن افتتاح نشد.

زیلایی را دورافتاده‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند که به سبب محرومیت و مشکلات بی‌شماری که تا سال‌های نه چندان دور گریبان‌گیر مردمانش بود به "آخر دنیا" شهرت دارد .اگر چه در سال‌های اخیر بسیاری از نقاط زیلایی برق رسانی و آبرسانی شده و از نعمت جاده ارتباطی مناسب برخوردار شده‌اند، اما مردم منطقه عشایری موردزرد هنوز هم از مشکلات بسیاری از جمله نبود جاده ارتباطی مناسب، نبود برق و نبود گاز رنج می‌برند.

 

درد محرومیت مردمان سخت کوش زیلایی زمانی فرآگیر شد که تصاویر دختران در عنفوان جوانی پیر شده در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد و دل هر بیننده ای با دیدن این تصاویر به درد می آمد. دختران جوان و پسران دردمندی که در عین شایستگی برای زندگی کردن از کوچکترین امکانات اولیه برای یک زندگی ساده  در مضیقه هستند.

تا جایی که مسئولین امر برای سرکشی به این منطقه محروم اراده کردند و در آبانماه 96 به این بخش عزیمت نمودند تا از نزدیک روح های سوهان خورده و دست های کرخت شده مردمان این دیار را مشاهده نمایند. اینجا بود استانداری کهگیلویه و بویراحمد نوید یک ساماندهی و خانه تکانی اساسی را داد که در راس این عملیات امدادرسانی دولت و نهادهای انقلابی و مردمی اراده نموده اند تا هر چه سریعتر به وضعیت نابسامان این منطقه اقدام نمایند.

 

و امروز در هفته احسان و نیکوکاری فرید محبی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) مژده مساعدت و نوعدوستی را در قالب کمک های نقدی و غیرنقدی رسانه ای نمودند تا به خود ببالیم که روح امام راحل عظیم الشان در قالب نهادهای انقلابی در کالبد زمان جاری و ساری است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) به چهارفصل گفت: نزدیک به 250 میلیون  تومان صرف خرید کالا و اقلام ضروری برای بخش زیلایی در نظر گرفته شده است که قبل از عید به نیازمندان این سامان داده خواهد شد. در مبحث بخش مسکن با توجه به بافت فرسوده زیلایی در سال آینده با تامین اعتبار برای  مسکن های فرسوده با جدیت ورود خواهیم کرد و در مقوله خود اشتغالی با واگذاری وام های بی بهره تا سقف 20 میلیون تومان و کلاس های آموزشی رایگان فنی و حرفه ای مورد نیاز سعی خواهیم کرد گام بزرگی در راه محرومیت زدایی این منطقه برداریم.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی