نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. اسفند 1396 - 6:50
در آغاز زندگی امروزی جوانان اگر کسی به آداب نوظهور در بحث آرایش غلیظ و تزیئنات پرهزینه پایبند نباشد همواره وی را بی فرهنگ و عقب مانده از جامعه قلمداد می نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در آستانه فرا رسیدن عید نوروز و آغاز جشن های ازدواج و شادی در عید، به اتفاق دوربین چهارفصل به بازار عرضه کالا و لوازم سنتی یاسوج رفتیم تا در نگاه لنز دوربین چهارفصل از کم و کیف این کالاهای مناسب با رسوم دیار زاگرس نشین و همینطور وسایل تزئینی این دیار که در سایه روبان و آرایش های پرهزینه به انزوا نشسته است را بیشتر به تصویر بکشیم.

 

هر سال که از عمر انسان می گذرد نسل جوان نسبت به اندیشه های پدران و نیاکان در پایبندی به رسوم سنتی رنگ می بازد و در این تکاپوی عصر ماشینی با جایگزین کردن بدعت هایی از جنس فانتزی به جان فرهنگ و آیین کهن با قدمت دیرینه ای می افتند که هیچگونه سنخیتی با قدمت و ارزشهای این رسومات دیرینه ندارد.

تزیین ماشن عروس و مجالس شادی از قدیمک الایام با وسایل تزیینی سنتی در آیین مردم دیار رشته کوه زاگرس به عنوان سندی قابل احترام همواره مورد تکریم و خواهش شیرزنان و دلیر مردان دیاری بوده است که عمری را با آن سر کرده اند و روزگار شادی آور خود با این روش های نیاکانی همواره با خاطراتی در اندیشه و اذهان خود دارند.

 

این گذشت زمان و فاصله گرفتن افکار جوانان امروزی با زندگی آباء و اجدادی خود باعث شده که تعارضاتی در بحث استفاده از فرهنگ ریشه ای با فرهنگ های غرب مآب پیش بیاید و در نحوه برخورد با مسائل روزمره اجتماعی این تضادها و اختلافات بیش از پیش خودی نشان بدهد.

تزئین خودروهای عروس و آرایش های غلیظ و خارج از عرف ایل و طوایف لر این روزها در ورودی آرایشگاه ها آنچنان خودنمایی می کند و در آداب مردم این زمان به خصوص نسل جوان جا افتاده است که اگر کسی به این آداب و موارد روزمره پایبند نباشد همواره وی را به عنوان یک فرد بی فرهنگ و عقب مانده از جامعه قلمداد می نمایند.

 

مهر تایید این مقوله غیرقابل قبول در قرهنگ و آیین اسلامی را در هزینه های احساسی و زودگذر در می یابیم که گاها  با تزئین چند میلیونی خوردو و آرایش های یک ساعته بار مالی زیادی را بر گردن داماد وارد می نماید. این نوع طرز تفکر و اندیشه در قالب ریخت و پاش های بی مورد آنچنان مشهود است که یک زندگی زناشویی را تا سال های سال با توجه به قسط های وام با بهره بالا تحت و شعاع خود قرار می دهد.

برای اینکه از نحوه کم و کیف زندگی سالم در پرتو معنویات که برای زوجین سراسر خوشبختی می آورد باید به پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهراء(س) اشاره  نمود که بدون در نظر داشتن به علقه های زندگی و خاطرات  دنیوی، تمام خوشبختی را در ایمان به ذات پرودگار به تفسیر می نشستند.

 

ازجمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه(س) ازدواج آن حضرت بود. ایشان خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که از نظر مالی در رتبه های بالایی قرار داشتند اما رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می‌نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و گفت:ای محمد! خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است. فاطمه(س) و پیامبر(ص) و اگر بهتر بگوییم خداوند تبارک و تعالی، علی(ع) را که جوانی سرشار از ایمان و تعهد بود انتخاب کردند.

مسأله، مسأله زندگي، مهر و عطوفت، آرامش و تربيت، ايمان و تقوا بود. مسأله، مسأله حفظ دين و سلامت فکر و روح بود. قرار بود از محفل ساده و بي تکلف و بي رياي علي(ع) و فاطمه(س) هر لحظه نوري به عرش بلند شود و عرش را نوراني کند که خدا خود خواسته بود و اذن داده بود. آري! «في بيوت اذن الله ان يرفع و يذکر فيها اسمه». قرار بود ماحصل این ازدواج حسن(ع) و حسین(ع) و زينب(س) وام کلثوم(س) باشند که هرکدام چون نوری در آسمان ولایت بدرخشند و راه زندگی ارادتمندانشان را به سوی خداوند روشن کنند.

فايده اي که آن ازدواج داشت چيزي نبود که با زر و سيم بتوان آن را قيمت گذاشت که هرچه فايده کمتر است معنويت بيشتر به ثمن بخث فروخته مي شود و هرچه تجلي معنويت بيشتر باشد مال کم ارزش تر خواهد بود. قرار بود ازدواج علي(ع) و فاطمه(س) الگويي شود براي شیعیانشان تا ابد.

در روایات متعددی نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. از اینجا مشخص می شود منظور پیامبر(ص) در کفویت زوجین، ایمان دوطرف است.

درآن زمان دارايي علي(ع) منحصر به شمشير و زرهي براي جهاد در راه خدا و شتري براي کار در باغستانهاي مدينه بود. او به دستور پيامبر(ص) زره را کابين فاطمه(س) قرار داد که به حدود 400 درهم به فروش رسيد و پول آن صرف فراهم آوردن مقدمات زندگيش شد.

پيامبر(ص) مقدار اندکي از پول را به بلال داد تا با آن عطر بخرد و بقيه پول را به چند تن از صحابه داد تا جهيزيه را از بازار فراهم کنند.

جهيزيه ساده و اندکي فراهم و نزد پيامبر(ص) آوردند. ساده و بي تکلف مي نمود. پيامبر(ص) چون سادگي بيش از حد اشياء را نگريست دست به دعا بلند کرده و فرمود: خدا به اهل بيت برکت دهد. و البته خدانيز چنين کرد چرا که «انما يريدالله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا» در حق هيچ کسي به جز اين خاندان نازل نشد!

 

آري خدا خواست که اهل بيت پاک و مطهر قرار گيرند، به دور از هرگونه رجس و نازيبايي و ناپاکي. و خدا خواست که تا روزگار هست و هست، هرجا کرامتي ديده شود دوستدارانش به ياد حسن(ع) بيفتند و هر جا قيامي در راه خدا بر عليه ظلم ستم کيشي روي دهد با پرچم حسين(ع) افراشته شود و الگوي هر زن مسلماني زينب(س) باشد.

به هرحال؛ زندگی و ازدواج های امروزی به عنوان پدیده ای نوظهور در اندیشه نسل جوان رشد و نمو یافته است که بدون در نظر گرفتن میزان اخلاقیات و پایبند بودن به سنت های قدیم، روح و روان شان در جایی سیر می کند که هیچگونه سنخیتی با آداب و شرع اسلامی ندارد و با ریخت و پاش های بی مورد هزینه های سرسآم اوری را در همین آغاز زندگی متحمل می شوند که با روح اصالت و اندیشه آباء  و اجدادی شان شباهتی نمی پذیرد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی