نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. بهمن 1396 - 21:34
خیابان های شهر یاسوج این روزها به جولانگاهی برای عرضه این گیاهان دارویی تبدیل شده است که با قیمت های گزاف به فروش می رسد و این روند در صورت عدم جلوگیری به معضلی در استان طی روزهای آینده تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد به سبب تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی مناسب به مکانی برای عرضه انواع گونه‌های گیاهی تبدیل شده و به عنوان قطب پرورش و تولید بسیاری از این گونه‌ها مطرح است.

این تنوع اقلیم سبب شده کهگیلویه وبویراحمد در عرصه گیاهان دارویی نیز جایگاه مناسبی داشته باشد اما در شرایطی که این گیاهان به عنوان یک منبع اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود، بحران آب، ناآگاهی و عدم آشنایی کشاورزان و بهره‌برداران از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی نه تنها جلو تجاری‌سازی حاصل از فروش و صادرات آن را گرفته بلکه سبب انقراض گونه‌هایی از این منبع غنی و پردرآمد شده است.

طی روزهای گذشته نیز شاهد بوده ایم که این گیاهان دارویی توسط عده ای 30 روز مانده به بهار ریشه کن می شوند و همچون زخمی بر پیکره طبیعت چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد به یادگار می ماند و خطر انقراض این گونه های گیاهی را روز به روز نزدیکتر می کند.

داشتن بیش از دو هزار گونه گیاهی، خوراکی و 470 گونه دارویی گنجینه‌ای عظیم در این استان است که باید از این ظرفیت، به خوبی استفاده شود که البته اینگونه هم هست و برنامه‌ریزی برای استفاده و بهره‌برداری مناسب از این گونه‌های گیاهی و دارویی در حال انجام شدن است.

خیابان های شهر یاسوج این روزها به جولانگاهی برای عرضه این گیاهان دارویی تبدیل شده است که با قیمت های گزاف به فروش می رسد و این روند در صورت عدم جلوگیری به معضلی در استان طی روزهای آینده تبدیل خواهد شد.

گیاه بیلهر در عین داشتن خواص دارویی دارای خاصیت سرطان‌زایی است و طبق پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد آن سبب ایجاد سرطان در دستگاه گوارش و از کار افتادن کبد می‌شود و این خطر بزرگ توسط کارشناسان و پزشکان بارها تذکر داده شده اما باز هم مردم آن را نادیده می‌گیرند.

در اقدامی پسندیده توقیف خودروهای حامل گیاه مرتعی بیلهر توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و پاسگاه پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است که به این آسیب رسانندگان به طبیعت چهارفصل این نکته را گوش زده کرده است که حفاظت از این منابع ملی و طبیعی توسط دستگاه های اجرایی انجام خواهد شد.

امیدواریم که این حفاظت در اواخر این فصل و فصل پیشرو یعنی بهار که بیشترین آسیب از طرف برخی سودجویان به این مراتع زده می شود، بیش از هر زمانی دیگری خود را به نمایش بگذارد و با کسانی که به عرضه این گیاهان با ارزش در سطح شهر یاسوج اقدام می کنند، برخورد قانونی صورت بگیرد تا بلکه این طبیعت بکر برای نسل های آینده نیز به یادگار بماند و با منفعت طلبی عده ای سودجو به یغما نرود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی