نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. بهمن 1396 - 6:45
نادر قاضی پور: قیام مردم تبریز به حمایت از چهلمین روز کشتار مردم قم بود که با قیام خود، زمینه سرنگونی رژیم ستمشاهی را فراهم آوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده است، به حوادث 29 بهمن ۱۳۵۶در تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان ماجرای 19 دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.

 

طبق گزارش ساواک ، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی، ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل،کاخ جوانان، حزب رستاخیز  و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند که چند روز بعد تعداد کشته شدگان تبریز به ۱۳ نفر رسید.

 

در این اعتراضات، برای نخستین بار پس از وقایع پانزده خرداد 1342 ، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد. همچنین گفته می‌شود، شعار «مرگ بر شاه» برای اولین بار در این تجمعات سرداده شد. چهل روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد ، جهرم  و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث کشته شدن عده‌ای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانه‌های خارجی به اعتراضات ایران شد.

 

به همین مناسبت پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی چهارفصل ارتباط تلفنی با نادر قاضی پور نماینده مردم محترم ارومیه برقرار کرده است تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

نماینده ارومیه به چهارفصل گفت: مردم آذربایجان در دو موضوع حساس هستند و همواره با قدرت تمام در صحنه حضور پیدا می کنند؛ یکی اینکه اسلام به خطر بیفتد و دیگری اینکه اینکه خاک جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه ای از این کشور عزیز مورد طمع دشمنان این نظام واقع شود.

 

نادر قاضی پور افزود: 29 بهمن 1356 زمانی بود که مردم تبریز به حمایت از اسلام  به پا خاستند و این قیام عاشورایی هنگامی بود که اسلام به خطر افتاده بود و در هنگامه تجاوز عراق،موقعی که صدام حلقه بگوش استکبار و غرب به ایران حمله کرد خاک وطن با خطر جدی مواجه شد مردم تبریز نشان لیاقت و شجاعت خود را با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر بر گردن آویختند.

 

 وی بیان کرد: 29 بهمن 1356 نقطه عطفی در تاریخ درخشان مردم آذربایجان ولایتمدار این خطه بعد از وقایع مشروطیت و دیگر جنجال های رضاخانی بود که اتفاق افتاده است، زمانی که زنان و دختران ما النگو و انگشترهای شان را به روسی ها دادند تا ایران را آزاد کنند و این همان نقطه روشنی از مردم ولایی آذربایجان بود که در همان آغاز با روح بصیرت گونه شان به منصه ظهور رسانیدند.

 

نماینده مردم ارومیه در پایان گفت: قیام مردم تبریز به حمایت از چهلمین روز کشتار مردم قم بود که با قیام خود، زمینه سرنگونی رژیم ستمشاهی را فراهم آوردند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی