نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

27. دى 1396 - 9:54
پروژه پاتاوه - دهدشت با قدمتی 23 ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را 200 کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و 400 روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ پروژه جاده پاتاوه-دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد است که عملیات اجرایی آن در سال 1373 آغاز شد.

محور پاتاوه–دهدشت یک قسمت از کریدوری است که مرکز کشور را به بنادر جنوبی ازجمله بندر امام و بوشهر وصل می‌کند و بهره‌برداری از این پروژه مهم سبب خروج تعدادی از شهرستان‌های استان از بن‌بست و تحول اقتصادی در منطقه می‌شود.

موقعیت استراتژیک محور پاتاوه - دهدشت

این محور یکی از محورهای مهمی است که به عنوان مسیر جدیدی به مبادی جنوب غرب و غرب کشور است و می تواند بنادر جنوبی کشور را به مرکز کشور وصل کند. این محور بخشی از کریدور شمال به جنوب است در قسمت مرکزی کشور واقع شده است و از اصفهان به سمت شهرضا، از شهرضا به سه راهی پاتاوه به سمت دهدشت و بهبهان  و به بندرامام طراحی شده است.  خوشبختانه قسمت اعظم محور به اجرا رفته است و الان زیر ترافیک است ولی اکثر کارکرد این محور در حال حاضر به صورت منطقه‌ای  استفاده می شود.

این پروژه 23 ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را 200 کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و 400 روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.

این پروژه به طول 136 کیلومتر و دارای چهار فاز است که هنوز بخشی از آن مانده و پس از 23 سال به دلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.

با بهره برداری از این جاده 400 روستای بزرگ و کوچک و هشت بخش در شهرستان ‌های بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی بیش از 100 هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار می‌شوند.

طرح ملی جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تا سال ۱۳۹۲ تعطیل بود و مردم منطقه نیز هیچ امیدی برای ساخت و افتتاح آن نداشتند، که در سفر استانی سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان بر شتاب بخشی در اجرای آن تاکید شد.

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

در سال 95 اعتباری حدود 60 یا 70 میلیارد تومان به این پروزه تزریق شد در حالی که اعتبار مصوب آن حدود 50 میلیارد تومان بود.

تکمیل پروژه محور پاتاوه – دهدشت 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور 29 آذرماه امسال خاطرنشان کرد: محدوده که اکنون بازدید شده به طول 127 کیلومتر است و در  حدفاصل سه راهی پاتاوه تا دهدشت قرار دارد که از این میزان حدود 90 کیلومتر زیر ترافیک رفته و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

 

خادمی با بیان اینکه امید است مردم این استان از این محور با ایمنی بالا استفاده کنند، تصریح کرد: حدود 40 کیلومتر از این محور باقی است که باتوجه به کوهستانی بودن منطقه و تعدد تونل و ابنیه آن، اتمام این محدوده نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را 70 درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم در یک برنامه  زمان بندی مناسبی بتوانیم  تا پایان سال 97 عملیات اجرایی این 40 کیلومتر را نیز به پایان برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه حدود 7 دستگاه تونل در این محدوده وجود دارد، عنوان کرد: طول هر یک از تونل های در دست احداث حدود 5 کیلومتر است و  در گذشته 5 دستگاه تونل مورد بهره برداری قرار گرفت. این تونل ها در قطعه 1و 2 این محور هر کدام به طول ۲.۵ کیلومتر در اردیبهشت ماه 96 به بهره برداری رسید.

قطعه های اول و چهارم این جاده ارتباطی در گذشته افتتاح شده بود و قطعه سوم نیز توسط قرارگاه سازندگی "خاتم الانبیا" در حال ساخت است و تا پایان سال مالی ۱۳۹۶ (تیر ۱۳۹۷) افتتاح می شود.

حال باید دید که این پروژه بعد از 23 سال با وعده هایی که مسئولان استان داده اند و قرار است در سال 97 افتتاح گردد به بهربرداری می رسد یا بازهم در ایستگاه وعده ها باقی می ماند!؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی