نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. دى 1396 - 20:08
مدیر کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نسبت وجود بحران آب در تابستان آینده هشدار داد و از کمبود 193 میلی متری بارش باران نسبت به بازه بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

فرج الله شکوهی پور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا در هفته آینده و همچنین ماه های آینده و نیز به تشریح جزئیاتی درباره میزان بارش ها در سال های اخیر و بحران آب پرداخت .

 

مدیر کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد به عدم بارندگی در هفته جاری اشاره کرد و گفت: براساس پیش بینی فصلی که انجام داده ایم، میزان بارش ها در ماه های دی و اسفند زیر حد نرمال است و انتظار می رود در اسفند و فروردین میزان بارش ها در حد نرمال باشد که البته این میزان بارش، کم آبی را جبران نخواهد کرد .

 

وی از منظور از بارش نرمال را میزان بارش در یک بازه زمانی طولانی مدت یعنی سی ساله عنوان کرد.

 

شکوهی پور درباره میزان بارندگی استان در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته گفت: تا روز 23 دی در سطح استان به طور میانگین 72/9میلی متر بارندگی داشتیم که سال گذشته تا همین تاریخ 130/5 میلی متر بارندگی داشتیم و میانگین بارش بلندمدت تا روز 23 دی ماه 266/2 است که این بدین معنی است امسال نسبت به بلند مدت در حدود 193/3 میلی متر کمبود بارش داشته ایم .

 

وی افزود: در برخی از شهرستان ها مثل باشت نسبت به بلند مدت حدود 284 میلی متر کمبود بارش وجود دارد که شرایط بحرانی را نشان می دهد . 

 

مدیر کل هواشناسی استان درباره خشکسالی و تشریح مراحل آن گفت : خشکسالی چند مرحله دارد، وقتی در یک منطقه ای نسبت به زمان خاص کمبود بارش رخ دهد اصطلاحا می کویند خشک سالی هواشناسی رخ داده است .

 

وی در ادامه گفت: مرحله بعدی خشکسالی کشاورزی است که نشان می دهد میزان آب در دسترس گیاه از یک حدی کمتر است که از این مرحله هم عبور کردیم و وارد خشکسالی هیدرولوژی شدیم یعنی سطح آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و حتی چاه ها و رودخانه ها خشک شده اند و مرحله نهایی خشکسالی اجتماعی است که شرایز خیلی بحرانی است و دیگر حتی نمی توان در یک منطقه ای زندگی کرد .

 

شکوهی پور به ضرورت مدیریت و فرهنگ سازی مصرف آب اشاره کرد و گفت: همه باید نسبت به صرفه جویی آب اقدام کنیم تا بتوان این بحران را پشت سر گذاشت .

 

مدیر کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: بر اساس مدل های پیش بینی که امیدواریم اشتباه باشد تا سال 2025 انتظار طرح سالی یعنی سالی که خیلی پربارش باشد نداریم و بارش ها ممکن است کم و زیاد باشد و در برخی ماه ها خوب باشد اما تا هفت سال آینده شرایط به همین صورت خواهد بود .

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی