نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. دى 1396 - 7:53
به هر حال این صنعت توان حل بخشی از بیکاری که بزرگترین معضل کهگیلویه وبویراحمد است را دارد و نیاز است مسئولان به صنعت استان توجه بیشتری نمایند و راه را برای پیشرفت صنعتی در استان تسهیل نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛  کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است که مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

این استان بعد از دامداری و کشاورزی صنایع استخراج نفت گچساران، کارخانه قند یاسوج،  مجتمع دنا صنعت یاسوج (تولید انواع لوله‌های پلیمری) و کارخانه سیمان مارگون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی با این حال فعالیت‌های صنعتی و معدنی در این استان نسبت به سایر مناطق کشور، رشد نیافته و رونق چندانی ندارد. به طور کلی صنایع موجود در این استان به دو گروه تقسیم می‌شوند، که عبارتند از صنایع دستی و ماشینی. بزرگترین صنعت موجود استان، صنعت نفت است. در زمینه معادن نیز این استان دارای معادن بوکسیت، مس، فسفات، گوگرد و... است.

عملیات اجرایی کارخانه سه هزار و ۳۰۰ تنی سیمان مارگون که به "هلال خاورمیانه" ، با سرمایه‌گذاری ارزی ۴۰میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۸۰۰میلیارد ریال در سال 85 آغاز شد. البته این در حالی است که مسئولان اذعان دارند که این کارخانه در سال 89 کلنگ زنی شده است. این کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در۷۰ کیلومتری شهر یاسوج و نزدیک به استان‌های فارس و اصفهان است.

اما این پروژه همانند دیگر پروژه های استان اسیر فرسایشی شدن شد و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد که در بازدید از کارخانه بزرگ سیمان مارگون گفته بود:" در نیمه اول سال ۹۴ کارخانه سیمان مارگون به بهره برداری کامل خواهد رسید" بازهم نتوانست وعده خود را عملی کند به طوری  که این مورد هم محقق نشد و بعد از یک سال این پروژه در آبان ماه 95 با حضور وزیر سابق  صنعت، معدن و تجارت فاز اول سیمان مارگون باتولید 330 تن در روز و یک میلیون تن تولید سالانه سیمان خاکستری افتتاح شد و البته این افتتاح فقط فاز اول این کارخانه بود.

فاز دوم کارخانه سیمان مارگون (هلال خاورمیانه) کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت روزانه سه هزار و 300 تن تولید کلینکر روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید.

ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان مارگون 3300 تن و ظرفیت سالانه آن نیز افزون بر یک میلیون تن است.

در این افتتاح  محمدرضا نعمت‌زاده گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی راه‌اندازی شده. ضمن اینکه اشتغالزایی مستقیم 150 نفر را در پی دارد و در یک بازه زمانی سه ماهه فاز دوم این کارخانه به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما این سرآغاز مشکلاتی بود که برای این کارخانه پیش آمد و همچنان نیز ادامه دارد که به آنها اشاره می کنیم.

تجمع کارگران به دلیل عدم پرداخت حقوق

 بعد از گذشت ۴ ماه و ۱۹ روز کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایا تجمع کردند تا از خلف وعده زودهنگام مسئولان بنالند.

بدهی های نجومی این کارخانه

بدهی کارخانه سیمان مارگون به شرکت توزیع نیروی برق تا پایان آبان‌ماه امسال حدود 31 میلیارد ریال و بدهی این کارخانه به شرکت گاز تا پایان آبان‌ماه حدود 30 میلیارد ریال است.

از طرفی هم‌اکنون شرکت‌های خدمات‌رسان این واحد تولیدی را تهدید به قطع برق و گاز کرده‌اند و شرکت برق خوزستان در پاسخ به پیگیری‌های ما بدون توجه به مصوبه اعلام کرده است که می‌خواهیم فردا برق کارخانه سیمان مارگون را قطع کنیم.

در موضوع بدهی های کارخانه استاندار آذر ماه امسال ورود پیدا کرد و گفت: شرکت گاز حق قطع گاز کارخانه سیمان مارگون را ندارد.

علی‌محمد احمدی خطاب به مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد افزود: شما در نشست قبلی کارگروه تسهیل این مصوبه را امضا کردید، پس حداقل برای امضای خود احترام قائل باشید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای رفع این مشکل با معاون بهره‌برداری شرکت توانیر مذاکره می‌کنیم و تا قبل از تعیین تکلیف موضوع، نباید برق کارخانه سیمان مارگون قطع شود.

مشکل محیط زیست

انتظار می‌رود محیط زیست استان با انجام کارهای کارشناسی هرچه سریع‌تر در این راستا اقدام کند.

نبود پایانه حمل و نقل

ایجاد پایانه حمل و نقل در مجاورت کارخانه و توسعه ارتباطات پایانه‌ای و گمرکی برای دپوی محصولات در مناطق هدف  ضروری است.

در همین زمینه مردم مارگون در پی اعتراض به این استخدام های اتوبوسی غیر بومی ها در جلوی این کارخانه تجمع کردند که با بی مهری مسئولان کارخانه مواجه شدند و مسئولان این کارخانه حتی درهای این مجتمع را بر روی مردم نیز بستند.

معضل تامین آب کارخانه

در حوزه تامین آب این کارخانه به صورت پایدار و تحقق آبرسانی بلند مدت، همکاری دستگاه های آب منطقه ای و شرکت شهرک های صنعتی لازم است.

این مشکلاتی است که بر سر راه این کارخانه قرار گرفته است و حال به نظاره نشته است که ببیند مسئولان استان با این موضوع چه برخوردی می کنند و آیا از پس حل این مشکلات بر می آنید؟

به هر حال این صنعت توان حل بخشی از بیکاری که بزرگترین معضل کهگیلویه وبویراحمد است را دارد و نیاز است مسئولان به صنعت استان توجه بیشتری نمایند و راه را برای پیشرفت صنعتی در استان تسهیل نمایند.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی