نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. آذر 1396 - 8:49
نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد: در جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه این غربی ها هستند که شاخص ها را تعریف می کنند و باید ما نظریه پردازی خودمان را داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ شب گذشته اولین جلسه کرسی نظریه پردازی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور حجت الاسلام نصیری نماینده شورای عالی فرهنگی کشور و تعداد کثیری از اساتید، پزشکان و دانشجویان در سالن کنعانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

در آغاز این جلسه حجت الاسلام ملاعلی نماینده ولی فقیه در علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با عرض خوشامدگویی به حضور مدعوین اظهار کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانات مقام معظم رهبری همواره  در مورد تولید علم و نوآوری در مقوله علم اندیشه باید مبنا باشد که این گونه مراسمات در اکثر حوزه های علمی و دانشگاهی برگزار می شود.

وی گفت: امام راحل فرموده شما می توانید همه کارهای تحقیقاتی را انجام بدهید، مبتکرین ما در سطح بالا ابتکارات خود را داشته باشند و به این طریق به توفیقات علمی دست بیابند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه بیان کرد: رهبر انقلاب اسلامی فرموده است که شماها که در دانشگاه هستید باید درس بخوانید، تحقیق و نظریه پردازی کنید، الگو از شیوه غرب را خطرناک بدانید. در جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه این غربی ها هستند که شاخص ها را تعریف می کنند و باید ما نظریه پردازی خودمان را داشته باشیم و در این مورد تحقیق نماییم.

سپس حجت الاسلام نصیری نماینده شورای عالی فرهنگی  کشور در ادامه این جلسه اظهار کرد: همان گونه که همه عزیزان مستحضر هستند این کرسی های علمی با توجه به اینکه دغدغه های حوزوی و دانشگاهی است، مقام معظم رهبری به این ندا لبیک گفتند و فرمودند:  که این کرسی ها باید در طول سال در دانشگاهها و حوزه ها برگزار گردد.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم علوم انسانی و معارف اسلامی بتواند همان گونه که نظرات خودشان را به صورت آزادنه عرضه می کنند همچنین از امتیازات علمی برخوردار شوند. به همین خاطر چهار کرسی در این برنامه تعریف شده است که برای هر کدام از آنها هم تعریف خاصی وجود دارد و همینطور امتیاز مشخصی و هم شیوه خاصی برای برگزاری آنها موجود است.

نماینده شورای عالی فرهنگی گفت: نوع اول کرسی ها، کرسی های علمی ترویجی است که در این نوع کرسی به عرضه دیدگاه علمی و یا مباحثه نقادانه پرداخته می شود که افراد چه به صورت فردی و یا با حضور ناقد یک موضوع علمی را تبیین و تشریح می نمایند که ناقد در تکمیل این موضوع و یا در نقد آن به بحث و مبادله خواهند پرداخت. پس در کرسی های علمی ترویجی موضوع تبیین و تشریح تفهیم است و برای این کرسی دو تا چهار امتیاز پزوهشی در نظر گرفته شده تا اساتید محترم هم نگاه علمی خودشان را تبیین کنند و هم امتیازات پژوهشی را بهره مند شوند.

حجت الاسلام نصیری اظهار کرد: موضوع بعدی کرسی نقد است که ما خیلی وقت ها در جامعه خودمان نظرات، مکتبها و اشخاص مختلف را در مباحث اقتصادی، نظریه پزشکی، طب اسلامی، طب سنتی  و در موارد مختلف دیگری نظیر آسیب های اجتماعی، سلامت اجتماعی و هر نوع مبحثی را در حوزه علوم  مورد نقدقرار می دهیم.  به همین خاطر استقرای مستدل مجموعه محاسن و یا معایب یک نظریه و یا یک مکتب بصورت کاملا هدفمند منطقی و با اخلاق را در کرسی های نقد تعریف کرده اند که در این کرسی  بین سه تا هفت امتیاز را برای اساتید دانشگاهی در بر خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: کرسی سوم کرسی نوآوری ست؛ همه استادانی که مرتبه علمی را گذرانده اند آگاه هستند که طب علمی آنها در مقطع  دکترا و یا استخراج آن به یک نظریه علمی می رسد و یا به یک نوآوری  در حوزه علم دست می یابند، بنابراین داشتن نوآوری برای استاد تقریبا یک چیز معمول و مشخص است. به همین خاطر در معنی کرسی های نواوری این به معنای ائم هرگونه ابداع علمی  و نظری که یک گفتمان نو را تولید نماید یا دانش و روش جدیدی را داشته باشد آن را به عنوان کرسی های نوآوری تلقی می کنند که این نوع کرسی هم سه تا هفت امتیاز را برای اساتید در بر خواهد داشت.

نماینده شورای عالی فرهنگی در بیان نوع چهارم کرسی نظریه پردازی چنین بیان کرد: کرسی نوع چهارم کرسی های نظریه پردازی ست که افراد تز و یک نظریه جدیدی را در آن حوزه دانشی به ثبت می رسانند، یعنی یک گزاره منسجم و مبتنی بر مبنایی مشخص و برآمده از منطق علمی که دگرگونی را در دنیای علم به خودش اختصاص بدهد که بعضا در همین پایان نامه های دکترا ما شاهد آنها هستیم. بنابراین در این نوع  کرسی ها که کرسی ها ی نظریه پردازی هست از هفت تا دوازده امتیاز پزوهشی دارد و یک حرکتی در دنیای علم است که ما می توانیم در این راستا هدفمندانه فعالیت مان را انجام بدهیم.

حجت الاسلام نصیری در پایان عنوان کرد: یکی از دلایلی که در نگاههای علمی امروز ما نیازمند ان هستیم هدفمندی مشخص در حوزه های علمی می باشد تا بر اساس پایگاههای استنادی ما بتوانیم تعداد  مستندات نظریه ها را از لحاظ علمی بالا ببریم و با ارجاعاتی که به مقاله و نظریه هابی ما زده می شود بتواند تاثیر گذاری و تاثیر پذیری آن را در دنیای علم مورد سنجش داشته باشیم که به همین خاطر این کرسی ها چه علمی ترویجی و چه نظریه پردازی و نقد یا نوع آوری، اینها بعد از ارائه  پیاده سازی می شود و توسط  دبیرخانه حمایت از این کرسی ها بصورت مکتوب منتشر می گردد که  در پایان اثری ماندگار برای همه عزیزان خواهد داشت.

انتهای پیام /

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی