نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. آبان 1396 - 8:46
هزینه های برای زائزین اربعین حسینی پیش بینی شده است که این هزینه ها، نارضایتی و گلایه زائرین اربعین حسینی را به دنبال داشته است که به تفصیل بیان می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ پیاده روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات بشری است و این روزها حرکت زائران کوی دلدادگی و عشق، کربلای حسینی آغاز شده و این عشاق‌الحسین(ع) از هر جایی به ‏سوی قبله ‏‏دل‌ها با هر وسیله از پای پیاده تا کاروان‌های زیارتی در تکاپوی رسیدن به کربلای حسینی و حضور در ‏همایش عظیم و بزرگ ‏میلیونی اربعین ‏حسینی هستند.

 

اربعین حسینی بعنوان نماد وحدت و "حبل الله المتین" دشمن زبون را در پستوی رذالت خویش منزوی کرده است. ایجاد موکب ها و ایستگاههای عاشورایی بعنوان تمسک به معرفت دینی و بصیرت افزایی می تواند صراط روشنگری را بیش از پیش برای شیفتگان اسلام عاشورایی جلوه گر نماید. اما در این میان امسال هزینه های برای زائزین اربعین حسینی پیش بینی شده است که این هزینه ها، نارضایتی و گلایه زائرین اربعین حسینی را به دنبال داشته است که به تفصیل بیان می گردد.

 

دریافت هزینه خدمات هلال احمر

 

هر زائر باید ۶ هزار و ۲۰۰ تومان تحت عنوان هزینه خدمات هلال‌احمر  پرداخت کند و این در حالی است که سایت هلال احمر 12 آبان ماه امسال با این تیتر "ویزیت رایگان بیش از ۴ هزار زائر در درمانگاه بین راهی نجف به کربلا" از رایگان بودن این خدمات از طرف هلال احمر خبر داده است و مطابق با اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در ماده 2 تبصره 2 داریم که : " هزينه آن قسمت از خدمات و كمك هاي اوليه امدادي و يا ساير خدماتي كه از طرف دولت درسطح كشور و كمك امدادي و درماني و بهداشتي خارج از كشور به عهده جمعيت محول مي شود، توسط دولت به جمعيت پرداخت مي گردد تا طبق مقررات و ضوابط خاص جمعيت به مصرف رسانيده شود." که این نشان می دهد که این زائران حسینی نباید هزینه ای تحت عنوان هزینه خدمات هلال احمر پرداخت نمایند.

 

افزایش نرخ دلار

 

وقتی نوبت به زائران اربعین می‌رسد، دلار افسار پاره می کند، از چهار هزار  تومان به چهار هزار و ۲۳۰ تومان می رسد. با یک حساب سرانگشتی از دو میلیون زائر  کربلا ۱۸ میلیارد تومان اضافه دریافت می شود. این در حالی است که امسال هلال احمر هم برای نخستین بار برای ارایه خدمات به زائران کربلا در ایام اربعین هزینه دریافت می کند.

 

دریافت درصدی به عنوان شرکت بیمه ای

 

شرکت کارگزار بیمه ای که قرار است از ۱۷ درصد حق بیمه زائران اربعین ۶ میلیارد تومان دریافت کند، مربوط به کانون بازنشستگان حج و زیارت است، شرکتی که بدون هیچ مناقصه‌ای مزیت این قرارداد را نصیب خودکرده است.

 

اربعین امسال به مانند سال گذشته قرار بر این شد که همه زائران تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند. به همین منظور قراردادی بین سازمان حج و زیارت به عنوان طرف اول قرارداد و شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان طرف دوم قرارداد منعقد شد. در تبصره دو ماده 8 این قرارداد ذکر شده است که طبق توافقات صورت گرفته با بیمه ایران، شرکت فرا اندیشان پارسا کد 371 به عنوان کارگزار که وظیفه انجام کلیه امور اجرایی را بر عهده دارد، از سوی طرف اول (سازمان حج و زیارت) به طرف دوم (شرکت سهامی بیمه ایران) معرفی می شود. همچنین در الحاقیه 1 همین قرارداد آمده است: مقرر شده طرف دوم قرارداد حداکثر 17 درصد از حق بیمه تعیین شده را به عنوان کارمزد خدمات اجرایی به کارگزار معرفی شده پرداخت نماید.

 

عدم برگزاری مناقصه برای ورود این کارگزاری وابسته به سازمان حج و زیارت به قرارداد بیمه اربعین این شائبه را ایجاد می کند که رانتی در این بین صورت گرفته که از قِبَل آن و با احتساب 17 درصد کارمزد و بیمه دو میلیون زائر، درآمدی 18 میلیارد تومانی نصیب این کارگزاری خواهد شد.

 

دوبرابر شدن قیمت بلیت اتوبوس

 

دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌های اعزامی به مرز است  از دیگر مسائلی است که این روزها در پیاده روی اربعین مشهود است. دلیل افزایش و دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌ها از زبان معاون وزیر این‌گونه بیان‌شده است: معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2 برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. در بازه زمانی ویژه اربعین حسینی اتوبوس‌ها یکسرخالی از مقاصد شهرهای مرزی با کشور عراق برمی‌گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس خالی برمی‌گردند و در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر عازم شهرهای مرزی با کشور عراق می‌شوند. ولی دو برابر شدن قیمت بلیت‌ها به بهانه خالی برگشتن اتوبوس‌ها قابل‌بحث است و مسئولان می‌توانند باتدبیر بهتری نسبت به این موضوع تجدیدنظر کنند.

 

بر اساس مصوبه نرخ فروش بليت پروازهاي نجف اشرف و بغداد در ايام اربعين و بازه زمانی آن  از 23 آبان لغايت 5 آذر سال 95 تعيين  شده و شرکت های هواپيمايي مجاز به فروش بليت اربعين ايران اير ، ماهان،آسمان ،كيش اير ، زاگرس ، قشم اير ، تابان ، آتا ،معراج ، كاسپين، العراقيه معرفی شده اند . برسیها حاکی است قیمت بلیت از 1 میلیون 250 هزار تومان آغاز و تا 1 میلیون 650 هزار تومان نوسان دارد.

 

این در حالی است که این نرخ‌ها در حالت عادی بین 700 تا 800 هزار تومان است.

 

دریافت هزینه ای بابت پارکینگ

 

در ورودی پارکینگ ها مبلغ 50000 تومان از زائرین دریافت می گردد و همچنین هزینه ای برای هر روز پارکینگ بابت هر 24 ساعت که حدود 5 هزار تومان است باید توسط زائرین پرداخت شود که مسئولان پارکینگها تاکید داشتند که این پول ودیعه (ورودی 50 هزار تومان) در زمان بازگشت زائران مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و با توجه به حساب صورت گرفته مابه‌التفاوت به آنها پرداخت می‌شود یا اگر تعداد روزهای بهره‌گیری از پارکینگها بیش از مبلغ دریافت شده باشد، باقی مبلغ پارکینگ (مبلغ بیش از 50 هزار تومان) از زائران گرفته می‌شود!

 

مابه التفاوت قیمت دلار

 

اگرچه همه ساله از چند ماه پیش از آغاز مراسم اربعین مسئولان ایرانی و عراقی بر مذاکره برای حذف ویزای اربعین تاکید دارند، با این حال با فرا رسیدن موسم اربعین بار دیگر چالش ویزا دامنگیر زائران حسینی شد. سال گذشته بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی با دریافت ویزا وارد خاک عراق شدند که برای امسال پیش بینی صدور حدود ۲.۵ میلیون ویزا انجام شده است.

مسئولان باید همچنان پاسخگوی شبهات  پیش امده باشند به نحوی که هزینه ویزا در نرخ اعلام شده جدید، ۱۶۴هزار تومان محاسبه شده است که در واقع هر دلار، ۴ هزار و ۱۰۰ تومان محاسبه شده است واز طرفی قیمت دلار امروز 4 هزار و 54 تومان می باشد یعنی به ازای هر نفر 1840 تومان اضافه گرفته می شود.

 

اگر چه حرکت اربعین حسینی بزرگترین رویداد فرهنگی در سطح کشور و بین الملل است که هر ساله جمع زیادی از عاشقان و وارستگان امام حسین (ع) پا به حریم عشق در قدمگاه پیاده روی نجف تا کربلا می گذارند، اما سنگ اندازی ها و هزینه تراشی هایی از این دست نشان دهنده کمرنگ گردن این رزمایش فرهنگی شیعه  است که نسبت به این حرکت صورت گرفته است و نیاز است که دولت نسبت به این هزینه ها بررسی ها را انجام داده و کاهش این هزینه ها را در دستور کار خود قرار دهد چرا که اکثر افرادی که در این رزمایش جهانی شیعه حاضر می شوند افرادی هستند که از طبقه متوسط به پایین هستند و این هزینه ها برای این چنین افرادی بسیار سنگین باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی