نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. آذر 1395 - 0:47
متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: عنوان "سرطان" به رشد بی رویه و خارج از کنترل سلول های یک ناحیه از بدن، اطلاق می شود.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، امین ناظر مظفری گفت: در بدن فردی روزانه میلیون ها سلول سرطانی ایجاد می شود، اما سیستم دفاعی بدن این سلول ها را شناسایی کرده و آنها را از بین می برد.

وی ادامه داد: برهم خوردن تعادل بین قدرت سیستم دفاعی بدن و میزان سلول های سرطانی (سیستم دفاعی بدن ضعیف یا رشد این سلول ها خیلی زیاد شود)، موجب ایجاد سرطان می شود.

این متخصص رادیوتراپی با اشاره به اینکه سرطان ها، سلول های ناحیه ای است که رشد و تکثیر زیادی پبدا کرده و همچنین خاصیت"میرایی" خود را از دست داده اند، اظهار داشت: هر سلول یک طول عمر خاص دارد و مدتی پس از تولید و فعالیت، در موعد مقرر از بین می رود.

ناظرمظفری در ادامه گفت: سیتم دفاعی بدن، وظیفه کنترل سلول هایی را که مرگ و میر آنها از بین رفته و به رشد و تولید مثل ادامه می دهند، را بر عهده دارد.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با بیان اینکه بیماری های زمینه ای در افراد باعث بروز سرطان می شود، ابراز داشت: فردی که سیستم دفاعی بدن وی ضعیف و یا از لحاظ ژنتیکی استعداد آن را داشته باشد، برای ابتلا به سرطان مستعدتر است.

عوامل مؤثر بر ایجاد بیماری سرطان معده

وی از شایعترین سرطان ها را سرطان معده عنوان کرد و افزود: فاکتورهای زیادی مانند عوامل تغذیه ای و محیطی و همچنین خود شخص در بروز این سرطان مؤثر هستند.

ناظرمظفری به نقش عوامل تغذیه ای اشاره کرد و گفت: مصرف زیاد نمک، نیتریت و نیترات ها، عفونت به یک نوع باکتری به اسم اچ پیلوری، استفاده از غذاهای دودی و نمک سود و کنسروها، عدم استفاده از میوه، سبزی جات و غذاهای تازه و عدم به کارگیری یخچال در نگهداری غذاها، از جمله عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان معده است.

وی کم خونی را که در واقع کمبود ویتامین B12 است، یکی از عوامل مرتبط با خود شخص نام برد و اظهار داشت: بیماری های زمینه ای در فرد، مانند زخم معده های طولانی مدت، سایر بیماری های مرتبط با معده، پولیپ ها و بیماری های زمینه ای آن، تیپ شخصیتی A (فردی که پر از استرس و خیلی عصبی است)، از دیگر عوامل مربوط به شخص، برای ابتلا به سرطان معده محسوب می شوند.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه افزود: فاکتورهای محیطی مؤثر بر سرطان معده، شامل انجام رادیوتراپی و تماس با اشعه ایکس و اشعه یونیزان است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از گیاهان دارویی و تلخی که در بعضی از مکان ها به صورت بومی پرورش می یابند و به صورت نوعی خوراکی یا غیرخوراکی مصرف می شوند، در ابتلا به سرطان معده بی تاثیر نیستند، یادآور شد: توصیه می کنیم مردم حتی المقدور از خوردن این گیاهان اجتناب نمایند.

علائم بروز بیماری سرطان معده

ناظرمظفری با بیان اینکه بیشترین علائم بروز سرطان معده، بی اشتهایی و کاهش وزن است، خاطرنشان کرد: در 95 درصد بیماران شاهد این علائم هستیم که در برخی موارد کاهش وزن بیماران، تا 40 کیلوگرم نیز مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: سیری زودرس، درد ناحیه شکم، سختی بلع، زردی و درد در دیگر قسمت های  بدن(که شاید نشان دهنده ی متاستاز باشد)، از دیگر علائم بروز سرطان معده است.

ناظرمظفری اظهار داشت: در کنار عامل ژنتیک(مانند افراد شرق آسیا و ژاپن)، همچنین سبک زندگی ماشینی، عدم فعالیت و استفاده از چربی های اشباع شده، ریسک ابتلا به سرطان معده را در این افراد بالاتر می برد.

ناظرمظفری توصیه کرد: اگر فردی بیماری زمینه ای مانند زخم معده دارد، حتما به پزشک معالج مراجعه و داروی مناسب را مصرف کند، زیرا زخم معده از عوامل اصلی بروز سرطان معده است.

وی اضافه کرد: از لحاظ تاثیر شاخص "جنسیت"، شیوع سرطان معده در مردان بیشتر از زنان است.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گروه خونی را نیز بی تاثیر در این بیماری دانست و گفت: اما در افرادی که گروه خونی A دارند، ریسک ابتلا به سرطان معده بالاتر است.

وي ادامه داد: ریفلاکس یا برگشت غذا، در سرطان معده تاثیری ندارد، اما ممکن است باعث ابتلا به سرطان مری در افراد شود.

تشخیص سرطان معده با آندسکوپی

ناظرمظفری با اشاره به اینکه تشخیص سرطان معده، فقط با آندسکوپی امکان پذیر است، اظهار داشت: سرطان معده با آزمایش و معاینه، تشخیص قطعی داده نمی شود و الزاما باید تحت آندسکوپی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر ضایعه ای تشخیص داده شد، تحت نمونه برداری قرار می گیرد و سپس درمان های جراحی و شیمی درمانی و همچنین پرتو درمانی برای بیمار شروع می شود.

روش های پیشگیری از سرطان معده

ناظرمظفری تاکید کرد: عدم استفاده از غذاهای نمک سود و نیترات دار و کنسروی، تغییر روش سبک زندگی، عدم استفاده از غذاهای چربی دار یا فست فود و ترک استعمال دخانیات و الکل در پیشگیری از سرطان معده نیز، تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود: استفاده از میوه و سبزیجات تازه، مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، E، C، چای سبز، استفاده از چربی های اشباع نشده در برنامه غذایی، فعالیت منظم و ورزش و همچنین عدم استفاده خودسرانه از داروها، از دیگر مواردی است که ریسک ایتلا به سرطان معده را نیز کاهش می دهند.

ناظرمظفری با بیان اینکه دغدغه اصلی اکثر بیماران، خوش خیم یا بدخیم بودن بیماری است، گفت: منظور از بیماری سرطان تشخیص داده شده، نوع بدخیم آن است و در بسیاری از موارد ممکن است، بیماری های خوش خیم بدون هیچ نشانه خاصی از سرطان، عملا نیاری هم به شیمی درمانی یا پرتو درمانی پیدا نکنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرطان، علی رغم اسمش، ترسناک نیست، تصریح کرد: سرطان در 50 درصد موارد قابل درمان است، به طوری که در صورت مراجعه به موقع بیمار در مراحل اولیه و تشخیص زودرس پزشک، این بیماری از درمان پذیرترین بیماری ها تلقی خواهد شد.4-15-142

 

 دکتر امین ناظر مظفری فارغ التحصیل دوره عمومی پزشکی در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و دوره تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی را نیز در سال 1387 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز با موفقیت به پایان رسانده است.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی