نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. تير 1395 - 11:36
مدتی است مطلبی با عنوان «کشف جسد مومیایی شده موبانا سردار هخامنشی در شهرستان باشت» علی‌رغم تکذیب مسئولان همچنان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، این پایگاه خبری مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را بررسی می‌کند تا از صحت و سقم اصل ماجرا باخبر شود.

 

متن شایعه

خبر فوری...
صبح روز یکشنبه در روستای عنا شهرستان باشت به دستور رییس میراث فرهنگی باشت اقای حاتمی طبق نسخه قدیمی که دردست داشتند طونلی در وسط تپه که باساروج پلمپ شده بود را باز کردند و در حفاریهایی که به سه روز انجامید یک جسد مومیایی شده دوران هخامنشی به نام موبانا که احتمالا یکی از نوه یا نتیجه های داریوش دوم بوده است را از دل خاک بیرون اوردند وهمراه با طلاها و جهیزیه های ان به شهرستان باشت برای تحقیق بیشتر انتقال دادند.

 

 

 

واقعیت:

هیچ مومیایی در شهرستان باشت کشف نشده است

 

این شایعات موجب شد تا پایگاه خبری باشت نیوز در گفتگوی تلفنی با رحیم خردمند مسئول اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی باشت واقعیت امر را جویا شود.

 

خردمند با اشاره به اینکه، این مطلب کذب محض است و افراد نشر دهنده آن حتی فامیلی بنده را به اشتباه قید نموده اند، افزود: حکایت مومیایی کردن اجساد در ایران، افسانه ای بیش نیست. در ایران به علت عدم دسترسی به نمک مخصوص و گیاهان ویژه ی مومیایی، از تکنیک های دیگری برای تدفین اجساد استفاده می شده و رسم مومیایی کردن مربوط به مصریان باستان بوده است.

 

وی بیان داشت: از جمله اهداف سودجویان از انتشار این قبیل مطالب و اخبار می توان به تشویش اذهان عمومی، ایجاد جوِ بی اعتمادی به مسئولان اشاره کرد.

 

گفتنی است، در قانون مجازات اسلامی قوانینی وجود دارد که بر اساس آن کسانی که اقداماتی در جهت تشویش اذهان عمومی انجام می‌دهند قابل شناسایی و پیگیری هستند.

 

در غیر این صورت اگر به گونه‌ای باشد که موجب از بین رفتن حیثیت شخص یا اشخاصی شده و این محتوا در فضای مجازی انتشار پیدا کند به عنوان نشر اکاذیب طبق مقررات مربوط به جرایم از جمله ماده ٧٤٤ قابل تعقیب و مجازات است.

 

ماده ٧٤٤ قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی جرم نشر اکاذیب است؛ این جرم در قوانین گذشته ایران نیز لحاظ شده چنانچه در بند ب ماده ۲۹۶ قانون مجازات عمومی مصوب ۱۳۱۳ آمده: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله مراسلات، عرایض، گزارش‌ها، نشر یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا و بدون امضا اکاذیبی را اظهار کند یا اعمالی را بر خلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل‌ قول به شخص یا اشخاص یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنویی به غیر وارد شود یا نه، به حبس تادیبی از یک ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. کسی که طرف اهانت یا نشر اکاذیب قرار می‌گیرد زمانی می‌تواند طرح دعوا کند که ضرر مادی و معنوی متوجه او شده و به‌طور صریح طرف جرم قرار گرفته باشد.

 

منبع:باشت نیوز

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی