نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. خرداد 1395 - 14:42
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد:
روند کاهش جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد از روند کاهش جامعه عشایری استان ابراز نگرانی کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب 60 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌داد اما در حال حاضر این آمار به 12 درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مجید علی‌پور پیش از ظهر امروز در نشست شورای عشایر با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دومین استان عشایری کشور است، گفت: جمعیت عشایری استان 70 هزار نفر است که تشکیل دهنده 12 درصد جمعیت استان و 6 درصد جمعیت کشور است.

وی با بیان اینکه عشایر استان دارای یک میلیون راس دام سبک هستند، افزود: عشایر با تولید سالیانه 7 هزار و 600 تن گوشت قرمز 54 درصد گوشت مورد نیاز مردم استان را تأمین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد میزان تولید دست بافت‌های عشایر را 35 درصد دانست و عنوان کرد: 10 هزار و 500 متر مربع انواع صنایع دستی شامل قالی، قالیچه، گبه و گلیم توسط عشایر استان تولید می‌شود که برخی از تولیدات عشایری نیز صادر می‌شود.

وی به اقدامات امور عشایر برای خدمات‌دهی این قشر از جامعه اشاره کرد و افزود: در دو سال اخیر دولت یازدهم 66 کیلومتر جاده عشایری و 32 دهنه پل احداث شد، همچنین 3 هزار و 800 کیلومتر جاده عشایری نیز بازگشایی شد.

این مسؤول اضافه کرد: احداث 218 سرویس بهداشتی و حمام خورشیدی، ایجاد 227 چشمه و احداث آبشخور، توزیع 27 هزار تن آرد، توزیع 8 هزار و 410 تن انواع کنسانتره و علوفه دام از اقدامات ارائه شده به جامعه عشایری طی سال‌های 92 تا 94 است.

علی‌پور با اشاره به زیرپوشش قرار گرفتن 780 خانوار عشایری از روند کاهش جامعه عشایری ابراز نگرانی کرد و افزود: جامعه عشایری استان بعد از انقلاب حدود 60 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌داد اما در حال حاضر جمعیت عشایری استان به 12 درصد رسیده است.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات عشایری استان پرداخت و افزود: خشکسالی و تأمین علوفه و آب عشایر، خشک شدن چشمه‌های عشایری، سرقت احشام و امنیت عشایر، تصرف ایل راه‌ها و میان‌بندها عشایر از مشکلات این قشر از جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی خاطرنشان کرد: تأمین و انتقال آب پمپاژ و توسعه باغات مورد زردزیلایی، پروژه تاسیس آب عشایر پشت کوه، پروژه تأمین آب و پمپاژ طسوج و پروژه تأمین آب و پمپاژ گرگو از طرح‌های در دست احداث امور عشایر استان است.

فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی