نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. ارديبهشت 1395 - 12:38
در گذشته طلاق امری مذموم و ناپسند در بین خانواده ها به شمار می رفت به گونه ای که با گفتن کلمه طلاق می گفتند:عرش خداوند به لرزه درمی آید؛ اما امروز به اتفاقی عادی مبدل شده به طوری که لقب سونامی را به آن اختصاص دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، یکی از آرزوهای دیرینه والدین بحث ازدواج فرزندانشان است که سبب سروسامان گرفتن و سوق دادن آنان به فاز جدید زندگی است.

ازدواج امری واجب برای پسران و دختران است و از این رو برخی از دختران و پسران با تعیین شرایط و درخواست ها متعارف و گاهاً غیرمتعارف که نشان از چشم و هم چشمی و تعارفات روزمره است شکل می گیرد.

در پاره ای از ازدواج ها نیز زوجین بدون کمترین علاقه ای و به صورت تحمیلی با همدیگر ازدواج می کنند که پس از گذشت یک سال شاید هم کمتر از یکسال کارشان به دادگاه های خانواده کشانیده می شود که این شیوه ازدواج نیز به طور100درصد اشتباه است.

ازواج می بایست با رغبت و عشق طرفین جاری و ساری شود تا زندگی برپایه های محکم عشق و امید به خداوند استواربماند وگر نه ازدواج هایی که ریشه در تحمیل، اعتیاد، تضادها و تعارضات فرهنگی، ارتباطات نامشروع قبل از ازدواج، چشم و هم چشمی و هزاران سبک دیگر دارند چندان نمی توانند از دوام و مقاومت زیادی برخوردار باشند.

 این روز ها خبرهای ناخوشایندی ازآمار طلاق این پدیده شوم اجتماعی به گوش می رسد که متاسفانه در سایه غفلت خانواده ها روز به روز در حال افزایش است.

با کمال تأسف آمارهای کشور گویای سونامی تلخ طلاق و سرعت افزاینده آن را نشان می دهد که در هر ماه بیش از 13 هزار، هر شبانه‌روز 430 و هر ساعت 18 مورد طلاق رخ می دهد که متاسفانه باید بگوییم که تأسف بارتر اینکه این آمار در زنان زیر 30 و حتی 20 سال بسیار بالا است که در حال نفوذ به زیر 20سال زیر می باشد.

 از سوی دیگر نیز آمارها از افزایش زنان مطلقه در جامعه حکایت می کند که نزدیک به 60 درصد زنان مطلقه زیر 30 سال می باشند که حدود 12 درصد آن‌ها زیر 20 سال سن دارند.

باید به جرأت گفت که این آمارها واقعیت های تلخی است که لحظه به لحظه در حال گسترش است و تبعات این سونامی دهشتناک کل جامعه را گرفته و شاید خانواده بعدی فرزندان ما باشند.

مهمترین دلیل افزایش طلاق در شهرستان های کوچک همانند شهرستان لنده بیشتر بحث اعتیاد زوجین، چشم و هم چشمی، فقر، بیکاری، ازدواج های تحمیلی، فرار از خانه، اختلافات فرهنگی و تحصیلی و همچنین طلاق توافقی است که بازهم در اوج ناباوری در حال افزایش جدی است.

گرچه به دلیل نبود دفتر ثبت ازدواج و طلاق در لنده مسئولان این شهرستان از دادن اطلاعات در این زمینه خودداری کرده و خود را در این زمینه زیر نظر شهرستان کهگیلویه می دانند اما هرگز نمی توان واقعیت طلاق های رو به افزایش را در لنده کتمان کرد.

طلاق در برخی از روستاهای شهرستان لنده متاسفانه از بیشترین رشد برخودار است به طوری که عمده این طلاق ها در ماه ها و سال اول دوران عقد است که همین امر نشان از کم توجهی و سهل اندیشی خانواده ها در هنگام انتخاب همسر برای دختران و پسران آنها روی می دهد.

تغییر سبک زندگی، چشم و هم چشمی و دخالت های بیجا دیگران به خصوص والدین در روند زندگی زوجین از مهمترین عوامل طلاق در شهرستان لنده است که متاسفانه این امر باعث جدایی بیشتر زوجین از همدیگر شده است که در مواردی نیز کار به نزاع های دست جمعی نیز کشیده شده است.

نبود گذشت در زندگی، ایثار، خودباوری و همسرباوری، نداشتن صبرو اعتماد، عدم جلب رضایت زوجین نسبت به خواسته های معقول و منتطقی همدیگر و هزاران دلیل دیگر از عواملی که زوجین جوان به واسطه نداشتن هرکدام از آنان گرفتار پدیده شوم طلاق خواهند شد.

بدون شک تربیت صحیح فرزندان، آموزش مهارت‌های زندگی به آن‌ها در سنین نوجوانی و جوانی، تمرین انعطاف پذیری در برابر شرایط سخت و آسان زندگی و استفاده از راهنمایی والدین برای فرزندان و دوری جستن آنها از ازدواج‌های احساسی از مهمترین مواردی است که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند و در موارد مختلف به فرزندان خود همانند یک دوست راهنمایی و مشاوره دهند.

البته برخی طلاق ها ناشی از فقر مادی نیست بلکه در مواردی نیز مشاهده شده است که فرد از بهترین جایگاه اقتصادی و مالی و شغلی برخوردار است و برای انجام طلاق درخواست داده است که این نیز در جای خود جای بحث دارد و معلوم می شود که طلاق هم خانواده های فقیر را و هم خانواده های ثروتمند را قربانی خواهد کرد.

لازم است هم مسئولان و هم خانواده ها خوب بدانند که این پدیده شوم مانند یک سونامی هر روز در حال ریشه کنی بنیان های اخلاقی و عاطفی و حتی دینی خانواده های ما است که لازم است همه با هم با همدلی و همزبانی برای جلوگیری از این سونامی با آموزش عوامل ازدواج موفق و مناسب از طریق تریبون های مختلف دیداری و شنیداری همتی مضاعف داشته باشیم.

باتوجه به هماهنگی های صورت گرفته با برخی  نهادها از تعداد آمار و نام روستاها به دلایل امنیتی خوداری شده است.

گزارش : سید اسماعیل میری

منبع:پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی