نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. اسفند 1394 - 10:54
رئیس اداره دامپزشکی لنده گفت: تاکنون بیش از 13 راس گاو بر اثر شیوع بیماری تب برفکی در این شهرستان تلف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، رهزاد هشدارنسب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری بیش از یک هفته در روستای ایدنک از توابع شهرستان لنده شیوع پیدا کرده است.

وی بیان کرد: با بررسی های انجام شده دلیل شیوع این بیماری خرید و فروش دام های آلوده از استان خوزستان به این روستا بوده است.
هشدارنسب اظهار کرد: تب برفکی شدیدترین و مسری ترین بیماری بین دام ها است که منجر به مرگ و میر دام های سبک و سنگین خواهد شد.

وی عنوان کرد: آبان ماه امسال برای جلوگیری از شیوع تب برفکی دام های سبک و سنگین شهرستان لنده از سوی این اداره واکسیناسیون شده و این بیماری تا یک هفته قبل کاهش یافته بود.

هشدارنسب بهترین راه جلوگیری از شیوع این بیماری را ضدعفونی کردن آخور دام ها و خرید و فروش نکردن دام های آلوده اعلام کرد.
بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر است که به لحاظ شدت خسارت های اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت، تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.

تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف و ویروس عامل بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

شدت واگیری در دام های حساس بسیار بالا و حدود 100 درصد بوده اما میزان مرگ و میر بسیار پایین بوده و به طور عمده دام های جوان را دربرمی گیرد.

شهرستان لنده در 200 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی