نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. اسفند 1394 - 12:01
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 161 هزار و 786 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان به صورت رایگان واکسینه شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، عبدالله بهمنش اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 161 هزار و 786 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه شدند و این روند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی در جمعیت دامی به ویژه دام‌های موجود در واحدهای محصور و دام‌های عشایری بوده که در صورت بروز و شیوع آن در منطقه به ویژه فصل زایش دام‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری وارد می‌کند.

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نحوه انتقال بیماری تب برفکی در دام‌ها افزود: انتقال بیماری تب برفکی از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و البسه آلوده صورت می‌گیرد.

 

بهمنش به علائم بیماری تب برفکی در دام‌ها اشاره کرد و افزود: بروز تب، ایجاد تاول‌هایی در دهان و بین سم‌های دام، کاهش اشتها، لنگش و مرگ و میر به خصوص در بره و بزغاله از جمله علائم این بیماری است.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین‌ ابزارهای کنترل این بیماری در کنار اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای، محدودیت در تردد و جابه‌جایی دام به ویژه تردد و جابه‌جایی غیرمجاز دام، استفاده از واکسن و اجرای عملیات واکسیناسیون در سطح دام‌ها‌ی حساس است.

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات انجام گرفته خاطر نشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 116 هزار و 483 راس دام سبک و 45 هزار و 303 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه شدند و این روند تا پایان سال جاری با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی استان ادامه خواهد داشت.

فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی