نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. آذر 1394 - 12:43
گفت‌وگوی اختصاصی کبنا با فرماندار دولت سازندگی در کهگیلویه
از جابجایی رأی برای موحد تا حلالیت از محقق
بحث حلالیت طلبدن اینجانب در استانه سفر حج از اقای محقق می باشد که باید عرض کنم بنده تا کنون توفیق زیارت خانه ی خدا نصیبم نشده است و تاکنون به حج نرفته ام که قبل از آن از کسی حلالیتی طلبیده باشم و با وجود ارادتی که خدمت سادات و شخص اقای محقق دارم تا کنون توفیق زیارت ایشان را از نزدیک نداشته ام .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، نام «ناصر منصوری» بی درنگ ما را به سال ۱۳۷۴ و انتخابات پر حرف و حدیث آن دوره مجلس در حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه بر می‌گرداند. منصوری در ان سال فرماندار کهگیلویه بود و بعد از اتفاقات ان دوره شایعه شد که او در آستانه سفر حج به خانه محقق رقیب «موحد» در انتخابات دوره پنجم رفته بود و به خاطر جابجایی آراء از او حلالیت طلبیده بود. ولی منصوری در مصاحبه ای که با او داشتم می‌گوید من تاکنون حج نرفته‌ام که از کسی حلالیت بخواهم. «ناصر منصوری» را در مراسم سخنرانی ولی الله شجاع پوریان در یادواره ی شهدای ورزشکار کهگیلویه در آستانه تاسوعا عاشورای حسینی(ع) در دهدشت دیدم. با اصرار فراوان وی قانع به انجام مصاحبه شد. ماحصل گفت‌وگوی پایگاه خبری کبنانیوز با «ناصر منصوری» فرماندار دولت سازندگی در کهگیلویه تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.

 

بدون هیچ مقدمه‌ای می‌خواهم مصاحبه را با سئوالی آغاز کنم که مطمئنم اکثر مخاطبان منتظر جواب آن هستند و آن هم موضوع انتخابات ۱۳۷۴ در شهرستان کهگیلویه می باشد. خیلی ها می گویند در ان دوره محقق رای بیشتری از موحد کسب کرده بود اما جابجایی آراء توسط منصوری فرماندار وقت به نفع «موحد» سبب شکست محقق گردید. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

 

با سلام و تشکر از شما اجازه دهید قبل از پاسخ به سوال شما یک توضیح کوتاهی عرض کنم .بنده از اواخر سال ۱۳۷۳ تا ابتدای ۷۷ خدمتگزار مردم فهیم کهگیلویه به عنوان فرماندار بودم. در ان سال ها کهگیلویه شامل سه شهرستان دیگر که امروز هر کدام خود به صورت مستقل شهرستان شده اند می شد. کهگیلویه بزرگ در ان سال همراه با گچساران مشترکا دارای یک نماینده بودند و مرکز حوزه انتخابیه هم گچساران بود نه کهگیلویه و بنده مسئولیت برگزاری انتخابات در کهگیلویه را داشتم. گر چه سال هاست از ان موضوع می گذرد اما چون سوال فرمودید و اتفاقا خیلی ها هم این سوال   همچنان در ذهن شان است باید در پاسخ عرض کنم در کشور ما که انتخابات های زیادی برگزار می گردد در واقع اجرای انتخابات بر عهده‌ی هیئت‌های اجرایی است که از معتمدین محلی شهرستان و بخش ها و از سلیقه های مختلف تشکیل می شوند و شورای نگهبان هم نظارت دارد خود نامزدهای انتخابات هم نمایندگانی دارند به خصوص در مناطقی مثل مناطق ما که گاهی از یکی دو سال قبل از انتخابات با حساسیت تمام همه توجهات و چشم ها به مقدمات انتخابات و نتیجه ان است که متاسفانه این حساسیت ها هم دلایل خاص خود را دارد. لذا تصور چنین چیزی یعنی جابجایی آراء تصور باطلی است و چنین امری امکان ندارد. دوم اینکه باید عرض کنم مرکز حوزه انتخابیه گچساران بوده است که نتیجه و اعلام نهایی آراء را بر عهده داشته است و سوم موضوعی که در این زمینه مطرح شده است بحث حلالیت طلبدن اینجانب در استانه سفر حج از اقای محقق می باشد که باید عرض کنم بنده تا کنون توفیق زیارت خانه ی خدا نصیبم نشده است و تاکنون به حج نرفته ام که قبل از آن از کسی حلالیتی طلبیده باشم و با وجود ارادتی که خدمت سادات و شخص اقای محقق دارم تا کنون توفیق زیارت ایشان را از نزدیک نداشته ام .

 

واقع جا خوردم کلی سوال بود که در این زمینه در افکار عمومی مطرح بود و حالا حضرتعالی با این پاسخ جایی برای برای پرسیدن نگذاشتید؟

به هر حال شایعه و تخریب در فضای سیاسی مرسوم است و این بداخلاقی ها زیاد اتفاق می افتد و سال هاست چنین ادعای غیرواقعی در استان شایع است.

 

پس شما اینجا تایید می‌کنید که رای آقای موحد از محقق بیشتر بوده است؟

بله شما ببینید آقای موحد چهار دوره متوالی منتخب و نمانیده مردم کهگیلویه بزرگ بوده است و هم قبل و هم بعد از انتخابات سال ۱۳۷۴ ایشان از مقبولیت مردمی و بالایی برخوردار بوده اند و هستند

حضرتعالی یک سپاهی هستید و در ان سال ها که حضور نظامیان در کارهای اجرایی به شدت امروز نبود شما از سپاه به فرمانداری امدید توضیح دهید چه اتفاقی افتاد و چه کسی یا کسانی از شما حمایت کردند؟

بله من سپاهی بودم و بعد از تحصیلات در دانشگاه که دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته ی الهیات (ادیان و مذاهب) را در دانشگاه تهران به پایان رسانیدم در اخر سال ۷۲ بود که از طرف نماینده وقت جناب آقای «موحد» و جناب آقای مهندس «رجاء» استاندار دعوت به پذیرش مسئولیت شدم ابتدا پیشنهاد فرمانداری گچساران و بعد کهگیلویه به من داده شد که با توجه به شناختی که از کهگیلویه داشتم فرمانداری کهگیلویه را پذیرفتم.

 

چرا زود برگشتید و در کجا مشغول به کار شدید؟

مامور بودم و بعد از اتمام ماموریتم به محل خدمت قبلی خود برگشتم و در دانشگاه امام حسین (ع) تهران مشغول فعالیت های مدیریتی و اموزشی شدم

 

گفته می شود کار در فرمانداری کهگیلویه دشوار است شما که سابقه کار دارید بفرمایید علت چیست؟

واقعا استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه بزرگ ان با توجه به خدمات قابل توجه و چشمگیری که نظام جمهوری اسلامی ارایه داده است بدلیل عمق نیازمندی و توسعه نیافتگی با مشکلات متعددی روبرو بوده است. دوران سازندگی که بعد از جنگ شروع شد تلاش ها و کارهای زیادی برای رفع محرومیت ها اتفاق افتاد. و در همان زمان که بنده در کهگیلویه مشغول بودم پروژه های متعددی در جاده سازی، برق رسانی و ابرسانی و ساخت مدارس و خانه های بهداشت و … به صورت چشمگیری در بخش ها و روستاهای شهرستان در حال اجرا بود .

 

بر کسی پوشیده نیست که بخش عظیمی از زیر ساخت ها و عمران و ابادیها محصول دوران سازندگی بوده است برای مثال در همین شهرستان بهبان که همسایه شهرستان کهگیلویه است و الان در کشاورزی رونق خوبی دارد می توان گفت زمینه و زیر ساخت ان احداث سد مارون در تنگ تکاب در ان زمان بوده است و همه می دانیم هزاران پروزه عمرانی از احداث سد تا اتوبان و بزرگراه ابرسانی و برق رسانی در ان دوره بنا نهاده شد و در ان سال ها واقغا کار و فعالیت و سازندگی حرف اول را می زد و در دولت های بعد نیز دنبال شده است .

پس شما مدیر دولت سازندگی بودید؟

بله، بنده   مفتخر به انجام وظیفه و مسئولیت در دولت سردار   سازندگی و یار دیرین امام و رهبری در قبل و بعد از انقلاب حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بودم و در کم و کیف خدمات عمیقی که در ان دوره در سطح کشور صورت گرفت هستم

 

با فرماندار فعلی کهگیلویه آقای پوزش ارتباطی دارید؟

با توجه به اینکه بنده در تهران هستم الان ارتباط چندانی ندارم اما در دوره دانشگاه و بعد در سازمان برنامه و بودجه استان آشنایی و ارتباط داشته ام و برای ایشان در انجام مسئولیت فرمانداری ارزوی موفقیت دارم

 

در حال حاضر مهاجرت یکی از بزرگترین معضلات کهگیلویه است و بیم ان می رود که شهر دهدشت خالی از سکنه شود شما که تجربه مدیریت و زندگی در کهگیلویه را دارید اولا علت را چه می دانید و ثانیا راهکار نجات شهر از این بحران چیست؟

از علل عمده ی مهاجرت می توان به عدم وجود مراکز اشتغالزا و در آمدزا و بن بست بودن شهرستان یاد کرد .عزم جدی مسئولان در ایجاد مراکز مذکور و هم چنین تلاش بیشتر و سرعت در بازگشایی جاده دهدشت و پاتاوه نقش اساسی در ایجاد امید و دلگرمی مردم و جوانان منطقه خواهد داشت .

 

از آقای هاشمی نام بردید این روزها ایشان به جد در حال تبلیغات انتخاباتی هستند و از سوی دیگر در افکار عمومی صحبت هایی مبنی بر رد صلاحیت ایشان به گوش می رسد با توجه به روابط نزدیکی که حضرتعالی با ایشان دارید این صحبت‌ها چقدر ممکن است واقعیت داشته باشند؟

 

بله بنده روابط نزدیکی با سردار هاشمی داشته و دارم و ضمناً ایشان در همان دوران حضور بنده در فرمانداری، شهردار دهدشت بودند. آقای هاشمی فرد توانمند و اجرایی است سابقه و فعالیت های ایشان از گذشته تاکنون بخصوص و در حوزه عمران و سازندگی بویژه در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و مدیریت و کارهای کلان عمرانی و … حاکی از ظرفیت و توانمندی ایشان در اجراست است و تا جائیکه بنده اطلاع دارم در مشی و صحبت‌های ایشان هم مشهود بوده است بیشتر اجرایی بوده و دغدغه کار و اشتغالزایی دارند تا سیاسی.

اما در مورد سئوال شما باید عرض کنم که تایید و یا رد صلاحیت نامزدها پیش‌گویی و حدس و گمان‌ها درست نبوده و شایعه مبنا برای شورای محترم نگهبان هم نیست بلکه این موضوع مکانیزم خاص خود را دارد که امیدواریم همه کسانی که علاقه مند به خدمت و دارای شایستگی و توانمندی لازم برای نمایندگی مردم هستند موفق به حضور و عرضه خود در معرض قضاوت و رای مردم باشند

در انتخابات پیش رو وضعیت را در کهگیلویه چگونه تحلیل می کنید؟

به نظرم مشکل اصلی مردم منطقه ما عزم جدی مردم و مسئولین و اتحاد و همدلی در رفع مشکلات مردم و توسعه و بهبود شرایط در شهرستان های مختلف است. با توجه به اینکه اسفند امسال انتخابات دهم مجلس است و حساسیت های خاصی در کهیگلویه وجود دارد لازم است که همه مراقب باشند و نامزدها هم با عرضه‌ی توانمندی و ظرفیت فکری و عملی خود و با رقابتی سالم و حتی المقدور با رفاقت وارد عرصه انتخابات شوند و سعی کنند باری از مشکلات مردم بردارند نه اینکه با ایجاد تفرقه و …بر مشکلات مردم بیفزایند.

در اکثر نشست ها و جلسات کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران شما حاضر هستید ایا این نشست ها و این جمع تشکیلات خاصی هم دارند و یا صرفا بر محور هم استانی بود دور هم جمع می شوید؟

کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران از سال ها پیش به فکر راه اندازی هیاتی بودند که سرانجام بعد از جلسات متعدد برخی از هم استانی های عزیز با تبادل نظر و مشورت های متعدد هیاتی به نام هیات محبان اهل بیت (ع) تشکیل داده ایم که در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده است و تاکنون هم برنامه های زیادی بخصوص ودر مناسبات مذهبی مثل ایام محرم، اربعین، ماه رمضان و میلادها داشته که هم ادای وظیفه دینی می شود و هم استانی ها همدیگر را ملاقات می‌کنند و سایر فواید مترتبه. که الحمدالله به نظر حقیر تاکنون هم مفید و موثر بوده است و بنده به عنوان هم استانی و عضو کوچک همراهی و همکاری داشته و دارم.

 

گفته می شود محمدعلی وکیلی قصد کاندیداتوری در تهران را دارد و شما و برخی دیگر از کهگیویه وبویراحمدی های مقیم تهران به جد در حال رایزنی و تبلغات هستید چقدر صحت دارد؟

بله. البته تصمیم ایشان را باید از خود ایشان جویا شد اما تا جاییکه بنده مطلعم برادر عزیز جناب آقای دکتر وکیلی چنین تصمیم دارند و در لیستی که   جبهه مستقلین و معتدلین ارایه داده بودند اقای وکیلی از اعضای این لیست بود. و احتمال زیاد در لیست های دیگری نیز قرار بگیرند. جناب آقای دکتر وکیلی با توجه به حضور فعالی که در عرصه های اجتماعی و سیاسی و نقش موثر و فعالی که در عرصه مطبوعات کشور داشته و دارند از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند و می توانند حضور پر رنگ و موثری در انتخابات داشته باشند و از ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف از جمله هم استانی ها ….بهره مند گردند بی شک حضور افراد مستعد و شناخته شده‌ای مثل ایشان که شاخصه های لازم نمایندگی را نیز دارند در مجلس شورای اسلامی آنهم در سطح ملی و کشور می‌تواند کمک موثری به جایگاه و توسعه استان ما نیز داشته باشد و برای همه هم استانی ها مایه خیر وبرکت و افتخار و سربلندی باشد بنده هم در صورت تصمیم قطعی ایشان از این حضور خوشحالم و استقبال می کنم و از هیچ کوششی در کسب موفقیت ایشان دریغ نمی کنم و امیدوارم موفق باشند .

 

خود شما برنامه سیاسی ندارید مثلاً در انتخابات‌ آینده نامزد شوید؟

فعلاً خیر

پس در اینده ممکن است خبرهایی باشد؟ خوب با توجه به روابط نزدیکتان با آقای شجاع پوریان آیا ایشان قصد کاندیداتوری در حوزه انتخابیه بهبهان را دارند؟

تا جاییکه بنده اطلاع دارم در بهبهان نه. اما اینکه در اینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد بحث دیگری. ضمنا این موضوع را باید از خود ایشان جویا شوید

از انتخابات ۱۳۷۶ برایمان بگویید شما در ان دوره فرماندار بودید و احتمالا از آقای ناطق نوری حمایت می کردید آیا در آن سال فکر می‌کردید ناطق با آن اختلاف شکست بخورد؟

بله من از آقای ناطق نوری حمایت کردم و اوایل پیش بینی نمی کردم ولی در روزهای اخر احتمال شکست ایشان را می‌دادم.

در آن انتخابات توصیه‌ای یا چیزی از ناحیه مقامات بالادست از جمله وزیر وقت کشور آقای بشارتی مبنی بر حمایت از آقای ناطق اتفاق نیفتاد؟

خیر

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چی؟ آیا پیش بینی از پیروزی اقای روحانی داشتید؟

در سال ۹۲ تا زمانیکه اقای دکتر عارف در صحنه بودند نه اما بعد از ان پیروزی اقای دکتر روحانی محتمل به نظر می‌رسید.

عملکرد دولت تدبیر و امید را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

همه دولتهایی که روی کار می ایند هم موفقیت و هم ناکامی هایی دارند و باید بطور نسبی آنها را دید و قضاوت کرد به نظر بنده به عنوان یک شهروند ایرانی دولت تدبیر و امید در سیاست کلی و جهت گیری برنامه ها و بخصوص سیاست خارجی و تعامل سازنده و در شان نظام کنترل نسبی تورم و ثبات اقتصادی قانونمندی و اخلاق مداری و رعایت مصالح منافع ملی و تصمیم سازی و تصمیم گری با مطالعه و مدبرانه و استفاده از مشاوره و نظر و تجربه و با توجه به مقدورات و منابع و البته موانع و مشکلات خارجی و داخلی به نسبت گذشته موفقیت خوبی داشته است.

آیا چهار سال دوم هم روحانی رئیس جمهور می‌شود؟

همه دولتها و روسای جمهور بعد از انقلاب در کشور ما در دو دوره با آراء مردم مسئولیت اداره کشور را داشتند و هیچ دولتی در چهار سال به اجرای کامل برنامه ها و تحقق وعده‌های داده شده موفق نخواهد شد زیرا خیلی از برنامه ها بخصوص برنامه های کلان و زیربنایی و دیر بازده به زمان ییشتر از چهار سال نیاز دارند و با چهار سال نمی توان به نتیجه بخشی خیلی از برنامه ها امیدوار بود اگر چه جهت‌گیری ها و سیاست های هر دولتی می تواند گویای عملکرد موفقیت‌های نسبی ان باشد و این دولت هم مستثنی نیست و امیدوارم که این دولت هم با موفقیت در چهار سال آتی در اجرای کامل برنامه‌های خود موفق شود. به نظرم با ایجاد بستر مناسب و رفع موانع این دولت تاکنون با وجود موانع و مشکلات متعدد و اساسی حرکت خوبی به سمت توسعه داشته است که انشالله در چهار سال بعدی توسعه و پیشرفت کشور با سرعت بیشتری ادامه یابد.

نظر شما در مورد عملکرد دکتر خادمی در استان و به ویژه شهرستان کهگیلویه چیست؟

باید این را عرض کنم که هر نیروی بومی و با هر ظرفیت و شخصیت در استان کهگیلویه و بویراحمد در جهت انجام وظایف و ماموریت های محوله در چنین مسئولیتی با مشکلات خاص و ویژه ای روبرو است که جناب دکتر خادمی که از نیروهای متعهد و متخصص و مدیر استان ماست هم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان فرزند کوچکی از این استان بر این باورم که ما باید در تقویت مدیران بومی چه در سطح استان و چه سطح ملی بکوشیم چون نیروهای بومی با شناخت خوب و وابستگی و علقه‌ای که به استان و مردم دارند دلسوزتر و متعهد ترند و ما هم کم آسیب و ضرر و زیان از خود زنی و تخریب سرمایه های انسانی خود ندیده ایم. البته بنده برخی معذوریت‌ها و محدودیت های نیروی بومی را منکر نمی شوم ولی با فرض همین اشکالات باز اعتقاد دارم نیروی بومی باید حمایت شود و حسنات نیروی بومی بیش از یک نیروی ناآشنا به شرایط استان است که باید مدت ها زمان بگذرد تا به شناخت برسد.

 

منبع:کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی