نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. آذر 1394 - 23:02
احمد داوواوغلو در واکنش به اخبار ایران گفت: مطمئنم مردم ایران روزی به سران کشورشان خواهند گفت که نسبت به ترکیه ناحقی نکنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به نقل از آناج، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر و رئیس حزب حاکم ترکیه در سخنرانی خود در نشست گروه پارلمانی حزب خود اظهار داشت: امروزها صداهای توهین‌آمیز و حملاتی نسبت به ترکیه از ایران می‌شنویم. ما این کشور را به اعتدال دعوت می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: "ما ایران را در دشوارترین روزها تنها نگذاشتیم. نگرش آنها نسبت به قضایا، آن هم زمانی که حق با ماست، آسیب بزرگی به دوستی سنتی ایران و ترکیه خواهد زد".

 

نخست‌وزیر ترکیه با یادآوری موضع کشورش در قبال تحریم‌ها علیه ایران گفت: "زمانی که تمام دنیا در مقابل ایران قرار گرفتند ما تمام خطرات را قبول کرده و با افتخار همراه با برزیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تحریم ایران اعتراض کردیم. ما هرگز کشور همسایه‌مان را تنها نگذاشته‌ایم".

 

او با بیان این‌که "عمیقا باور دارم مردم ایران و روسیه مخالف این نگاه تهاجمی سران کشورشان نسبت به ترکیه هستند"، تاکید کرد: "مطمئنم مردم شریف ایران روزی به سخنان مسئولین خود اعتراض کرده و خواهند گفت برادران ما در ترکیه هنگامی که تمام دنیا به ما پشت کرد ما را تنها نگذاشته، بلکه در کنار ما بودند، آنها به سران کشورشان خواهند گفت که نسبت به ترکیه ناحقی نکنید".

 

داوود اوغلو به تحریم‌های روسیه علیه ترکیه نیز چنین اشاره کرد: "علی‌رغم تمام اظهارنظرهای ناخوشایند آنها، مایل به انجام اقدامات منفی نسبت به کشوری که سالها روابطی دوستانه با یکدیگر داشته‌ایم، نیستیم. ترکیه اصلا به سیاست تحریم اقتصادی اعتقاد ندارد. ما در تحریم روسیه بر سر مساله اوکراین نیز شرکت نکردیم". 

 

نخست‌وزیر ترکیه در مورد مردم روسیه نیز گفت: هنگامی که روسیه به دلیل جنگ با اوکراین مورد تحریم قرار گرفت ما به خاطر اینکه مردم روسیه احساس کمبود مواد غذایی و نیازهای دیگر نکنند با تحریم‌ها موافقت نکردیم. 

 

داووداوغلو ضمن تاکید بر آمادگی کشورش نسبت به رفتارهای آتی روسیه اظهار داشت: علیرغم عدم تمایل به انجام تدابیر بازدارنده، در صورت نیاز بدون هیچ ترددی، تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد. ما این را بررسی و مشخص کردیم. دیروز در شورای وزیران نیز در مورد تدابیر جبرانی بحث و بخشی از آنها را اعلام کردم، هرچند دوباره تکرار می‌کنم؛ امیدوارم نیازی به اعمال این تدابیر نباشد".

 

گفتنی است، داوود اوغلو و اردوغان در طول چند روز گذشته، به دلیل انتشار اخباری در رسانه های ایران و ادعای ایران مبنی بر در دست داشتن اسنادی در مورد تجارت ترکیه با داعش بر سر نفت و همکاری خانواده اردوغان در این امر، اعتراضات تند خود را همراه با توهین و تهدید بیان نموده اند که این امر سبب تند شدن لحن رسانه ها و مردم نسبت به دولت ترکیه شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی