نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. آذر 1394 - 11:20
كمبود
با فرسوده شدن خط انتقال آب؛
کمبود آب شرب ، دغدغه ادامه دار مردم بخش سوق
بخش سوق با جمعیتی افزون بر 13 هزار و 500 نفر در 12 کیلومتری شهر دهدشت سالهای زیادی است که در فصل های گرم و سرد سال با مشکل کمبود آب آشامیدنی رو به رو است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ کمبود آب در بخش سوق سالهای متمادی است که از سوی مردم، مسئولان و رسانه ها یادآوری می شود و دستگاه های ذیربط اقدامی برای رفع این مشکل صورت نمی دهند.

بخش سوق با جمعیتی افزون بر 13 هزار و 500 نفر در 12 کیلومتری شهر دهدشت سالهای زیادی است که در فصل های گرم و سرد سال با مشکل کمبود آب آشامیدنی رو به رو است.

هر چند مسئولان استانی و شهرستانی با برگزاری نشست های متعدد قولهایی برای رفع مشکلات آبی این بخش به مردم و رسانه ها داده اند ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

به گفته مسئولان این بخش خط لوله انتقال آب آشامیدنی از دهدشت به سوق مربوط به 40 سال پیش است و هم اینک فرسوده و قطر کوچک آن جوابگوی نیاز جمعیت منطقه نیست .

جمال حسینی یکی از شهروندان سوق با اشاره به اینکه آب شهری سوق دچار افت شدید است ،گفت: قطعی مکرر آب مشکلات زیادی برای مردم این بخش به وجود آروده است.

وی کمبود و افت فشار آب در فصل سرد سال را یک معضل ذکر کرد و افزود: مسوولان آب و فاضلاب شهری باید در این راستا همکاری لازم را انجام دهند.

علی مرادی از اهالی روستای بلوط بنگان بخش سوق با بیان اینکه این روستا در فاصله کمی از دو شهر سوق و دهدشت قرار دارد گفت: بعد از گذشت 35 سال از عمر انقلاب این روستا با تانکر سیار آبرسانی می شود.

 

وی تامین آب آشامیدنی سالم را یکی از دغدغه های مردم این روستا ذکر کرد و افزود: روستای بلوط بنگان با 35 خانوار جمعیت با توجه به کمبود آب با مشکلات بهداشتی مواجه است.

روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه ای با حضور فرماندار و مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مسئولان نشست بررسی مشکلات آب سوق برگزار شد.

بخشدار سوق در این جلسه با بیان کم کاری مسئولان در رفع مشکل کم آبی بخش سوق گفت: با توجه به فرسودگی لوله ها و وجود رسوب در آب ، مشکلات بهداشتی سلامت مردم را تهدید می کند.

تورج رزمجو با اشاره به وجود املاح و رسوبات نمکی در لوله ها و آب آشامیدنی شهر سوق گفت: با توجه به قطر پایین لوله ها، افت فشار آب در بیشتر محله های شهر سوق به یک معضل همیشگی تبدیل شده است.

رزمجو با اشاره به اینکه روستای بلوط بنگان بعد از گذشت 35 از عمر انقلاب با تانکر سیار آبرسانی می شود ،اظهارکرد: می طلبد آب و فاضلاب شهری در فصل زمستان آب آشامیدنی آنها را از طریق لوله کشی تامین کند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه در اظهار نظری جالب در پاسخ به بخشدار سوق گفت: مردم روستای بلوط بنگان توقع زیادی دارند و از آب آشامیدنی برای احشام استفاده می کنند.

نادر صفاری افزود: آب و فاضلاب شهری هیچ گونه تعهدی در قبال تامین آب روستای بلوط بنگان ندارد.

روستای بلوط بنگان دارای آب لوله کشی است و آب آشامیدنی این روستا را در گذشته آب و فاضلاب شهری تامین می کرد.

فرماندار کهگیلویه نیز در این نشست با اشاره به تنش آبی در فصل سرد سال گفت: مدیریت مصرف آب در روستاهای این شهرستان ضروری است.

علی پوزش با بیان اینکه بیشتر آب آشامیدنی در روستاها برای احشام و کشاورزی استفاده می شود ،افزود: تقویت افت فشار آب بخش سوق یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: با همکاری آب و فاضلاب شهری استان برای ساخت مخزن 500 مترمکعبی مشکل افت فشار آب سوق برطرف خواهد شد.

پوزش عنوان کرد: در سال جاری از محل اعتبارات ماده 180 و اعتبارات تنش آبی دو میلیارد ریال برای تامین آب سوق اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکل بی آبی در روستاهای بخش سوق گفت: تامین آب سوق به وسیله یک مخزن تامین می شود که نیازمند جابه جایی و ساخت مخزن جدید است.

سید علی لدنی نژاد با تاکید بر همکاری اداره راه و شهرسازی شهرستان در تعیین مکان مناسب برای ساخت مخزن آب افزود: سه میلیاردو 750 میلیون ریال اعتبار برای ساخت مخزن 500 مترمکعبی سوق مورد نیاز است.

وی عنوان کرد: با تامین این اعتبارمخزن جدید جایگزین مخزن قدیمی و فرسوده بخش سوق خواهد شد.

لدنی نژاد ابراز داشت: تقویت خط انتقال آب از تپه نورالشهدای دهدشت به سوق با بالا بردن قطر لوله از شش اینج به 12 اینجچ امکان پذیر است.

وی با اشاره به شرایط خاص منابع آبی کشور در دو سال اخیر اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد شش شهر در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

بخش سوق با 13 هزارو 500 نفر جمعیت و 47 روستا در فاصله 12 کیلومتری از دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد./ایرنا
 

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی