نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آبان 1394 - 21:52
رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان چرام گفت:این نمای طبیعی تاریخی روز گذشته توسط چند نفر از اهالی بخش سرفاریاب و با ضربه های پتک و کلنگ به سنگ زیرین تخریب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، قاسم قائدی با ابراز تاسف از تخریب اثر طبیعی تاریخی "سنگ چهره" در سرفاریاب از دستگیری متخلفان و پیگیری ویژه این موضوع خبر داد و اظهار کرد: این نمای طبیعی تاریخی روز گذشته توسط چند نفر از اهالی بخش سرفاریاب و با ضربه های پتک و کلنگ به سنگ زیرین تخریب شد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به شواهد موجود و وجود پتک و کلنگ و همچنین ضربه هایی که به سنگ زیرین این نمای طبیعی در چنین منطقه صعب العبوری وارد شده شائبه پیدا کردن اشیا و آثار تاریخی توسط سودجویان محسوس است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان چرام با بیان این که نمای طبیعی تاریخی "سنگ چهره" به کلی نابود شده اظهار داشت: در هنگام سقوط این نمای طبیعی تاریخی پای یکی از سودجویان زیر سنگ گیر کرده و به کلی خورد شد که پس از این واقعه صورتجلسه توسط پاسگاه انتظامی بخش سرفاریاب تنظیم و متهمان به دستگاه قضا معرفی شدند.

 

قائدی از پیگیری های اداره میراث فرهنگی درخصوص تخریب این نمای طبیعی تاریخی خبر داد و افزود: با پیگیری های به عمل آمده دادگاه ویژه این حادثه در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه نمونه این اثر در ایالت مانتانای آمریکا نیز موجود می باشد ابراز داشت: اداره میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی نمای طبیعی تاریخی "سنگ چهره" بود که برخی کارهای اولیه نیز صورت گرفته بود که متاسفانه در روز گذشته این اثر منحصر به فرد به کلی نابود شد.

 

رییس اداره میراث فرهنگی چرام عمر این نمای طبیعی تاریخی را میلیون ها سال اعلام کرد و گفت: این نمای طبیعی تاریخی حاصل چین خوردگی زاگرس میانی بوده طی میلیون ها سال در مقابل انواع حوادث تاریخی از جمله زلزله، طوفان و رعد و برق استقامت کرده و روز گذشته در کمتر از چند ساعت توسط چند نفر به کلی نابود شد.

 

قائدی تصریح کرد: این نمای طبیعی تاریخی عمدی یا غیرعمدی نابود شده و اداره میراث فرهنگی به شدت پیگیر این موضوع از طرف دستگاه های قضایی می باشد.

سنگ چهره در فاصله 100 متری از روستای مه گردی از توابع بخش سرفاریاب و بر فراز صخره ای به ارتفاع 800 متر قرار داشت.

این سنگ با ارتفاع 2 متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته و محل اتصال این دو سنگ کمتر از 30 سانتی متر بود.

سنگ چهره به دلیل قرار گرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل مشاهده بود.

هر ساله گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی و تاریخی دیدن می کردند.

منبع: صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی