نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. شهريور 1394 - 8:54
به مناسبت اول شهریور روز پزشک؛
تعهد و تخصص مهمترین شاخص های یک پزشک خوب است
متولد 1355 پزشک عمومی و مدرس دانشگاه و از مدیران حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد است که با ارائه خدمات داوطلبانه در نهادها و موسسه های عام المنفعه به عنوان یک پزشک خیر شناخته می شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، یکم شهریور سالروز بزرگداشت بوعلی سینا به عنوان روز پزشک در تقویم کشورمان ثبت شده است و این بهانه ای شد تا جهت قدر دانی از پزشکان مجاهد و زحمت کش با یکی از این بزرگواران هم صحبت شویم.

 

کیان دهرابپور متولد 1355 پزشک عمومی و مدرس دانشگاه و از مدیران حوزه سلامت کهگیلویه و بویراحمد است که با ارائه خدمات داوطلبانه در نهادها و موسسه های عام المنفعه به عنوان یک پزشک خیر شناخته می شود.

 

در زیر گفت و گوی خبرنگار قلم دنا را با این پزشک کهگیلویه و بویراحمدی رابخوانید.

 

به عنوان سوال اول خود را معرفی کنید؟

کیان دهرابپور هستم متولد 1355ساکن شهر یاسوج، پزشک عمومی و مدرس دانشگاه هستم

 

سوال- از چه زمانی به فکر حرفه پزشکی بودید؟

چون در دوران تحصیل از لحاظ درسی جزو دانش آموزان ممتاز و شاگرد اول بودم ظرفیت پزشک شدن را داشتم هر چند دلایل دیگری چون محرومیت استان و نیاز به نیروی متخصص، سطح بالای علمی و پویایی حرفه پزشکی و جایگاه خدمت گذاری به مردم در پزشک شدنم تاثیرگذار بوده است.

 

سوال-اگر بخواهید برای تحصیل و آینده فرزندتان تصمیم گیری کنید چه شغلی را به او پیشنهاد می دهید؟

فرزندم را تشویق می کنم در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد ولی معتقد هستم هر انسانی استعداد و علاقه خاصی دارد و نباید او را به انتخاب رشته خاصی مجبور کرد.

 

سوال- شما در خصوص شغل پزشکی چه نظری دارید؟

با توجه به آیه 32 سوره مائده که خداوند متعال می فرماید: اگر جان انسانی را نجات دهی مانند این است که جان تمام انسان ها را نجات داده ای و حرفه پزشکی توان کمک به ادامه حیات مردم را دارد و قطعا از ارزش بالایی برخوردار است بخصوص وقتی پزشک با نوع دوستی و انسانیت دردی را از انسانی برمیدارد ارزش این حرفه مشخص می شود.

 

سوال- لطفا به صورت تیتر وار مسئولیت های که در حوزه سلامت داشته اید را بیان کنید؟

بنده تقریبا از 10 سال پیش وارد حوزه مدیرت و مسئولیت پذیری بهداشت و درمان شدم و مسئولیت هایی چون رئیس مرکز بهداشتی درمانی مادوان، معاون فنی و جانشین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویر احمد، مدیرکل انتقال خون استان، رییس بیمارستان های شهید رجایی و امام سجاد(ع) یاسوج، جانشین و معاون مدیر امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد و مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی استان را داشته ام.

 

سوال- باتوجه به فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه ای که در امر خدمت رسانی به مناطق محروم داشته اید بفرمایید چه مسئولیت ها و خدماتی ارائه داده اید؟

عضو هیات رییسه و نائب رئیس خیرین سلامت استان، عضو هیات امنای مجمع خیرین سلامت کشور، عضو شورای بسیج جامعه پزشکی و مسئول کمیته درمان وعضو هیات رییسه بسیج سپاه فتح هستم و با نهادهای چون هلال احمر در داخل و خارج از کشور فعالیت های داوطلبانه و انسان دوستانه انجام می دهم.

 

همچنین با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان سه بیمارستان صحرایی در مناطق محروم راه اندازی کردیم و هر چند وقت یک بار پزشکان و متخصصان را برای درمان افراد نیازمند به این مناطق می بریم.

 

سوال- با توجه به حساسیت شغل پزشکی که با جان انسان ها سر و کار دارد به همکاران خود چه توصیه ای دارید؟

من به پزشکان که افراد نخبه جامعه هستند توصیه می کنم با توان تخصصی و انسانی خود در جهت کمک به مردم از هیچ کوششی فروگذار نکنند و با مشارکت در فعالیت های اجتماعی به مردم محروم کمک کنند چون انقلاب ما انقلابی فرهنگی و مردمی است و جامعه پزشکی باید در تحقق اهداف انقلاب و ریشه کنی محرومیت تلاش کند.

 

سوال- بنظر شما پزشک خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

مهمترین شاخصه های پزشک خوب تعهد و تخصص است چون تخصص بدون تعهد کارایی لازم را نخواهد داشت و خروجی این تعهد و تخصص جوری باید باشد که از مشکلات مردم گره گشایی بکند.

 

سوال-در حوزه بهداشت و درمان افراد مختلفی فعالیت دارند بنظر شما بیشترین کار و زحمت این حوزه بر عهده چه افرادی است؟

کارکنان همه زحمت می کشند از نگهبان و خدمه گرفته تا کادر پزشکی و پرستاران زحمات تلاش می کنند ولی هر اندازه درجه علمی و مسئولیت افراد بیشتر باشد استرس کار و وظیفه فرد سنگین تر است.

 

سوال-لطفا از دوران خدمت خود خاطره ای تعریف کنید؟

در سال 1384در سرکشی از مناطق شهرستان گچساران متوجه شدم در منطقه چاه تلخ باشت مادر بارداری دچار فشارخون بارداری شده و به دلیل سطح پایین اقتصادی و مالی در درمانگاه بستری نشده است و با پیگیری های بنده یک آمبولانس خانم باردار را به بیمارستان منتقل کرد و بعد از عمل سزارین مادر و فرزند از مرگ نجات پیدا کردند وقتی جان دو انسان را از مرگ نجات دادیم و از بی مادر شدن یک خانواده 10 نفر جلوگیری شد احساس خوبی داشتم.

 

سوال - اولین چیزی که با شنیدن کلمات زیر به ذهن شما میرسد کدامند؟

بیمار؟ نیازمند کمک

مرگ؟ پل بین دنیا و آخرت

زندگی؟ فرصت خوبی برای سعادت در آخرت

جوانی؟ بهترین فرصت ارتقاع مادی و معنوی

فقر؟ برخی جاها آزمایش الهی

 

نظر شما در مورد رسانه ها و نقش آنها در حوزه سلامت چیست؟

سلامت رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی است و تنها 20 درصد از این سلامت برعهده دانشگاه علوم پزشکی است 80 درصد به مردم، رسانه ها و نهادهای دیگر برمی گردد که در این میان رسانه ها نقش تعیین کننده ای دارند و باید با انتقاد سازنده و اطلاع رسانی ما را در سلامت جامعه یاری کنند.

 

سخن آخر؟

پزشکان شکرگزار خداوند باشند که چنین استعدادی در وجود آنها نهفته است و با استفاده از دوبال تعهد و تخصص به مردم خدمت رسانی کنند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.

 

همانگونه که مقام معظم رهبری که فرمودند: کسی که بیمار دارد نباید بجز درد بیماری درد دیگری داشته باشد.

 

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی