نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. مرداد 1394 - 9:05
پایمرد، مدیر داخلی بیمارستان دهدشت هم این مرگ را مشکوک می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان با قاطعیت علت مرگ این کودک را قبل از بررسی‌های علمی اعلام کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ کودک ۹ ساله‌ای در پی عقرب‌گزیدگی به اورژانس بیمارستان دهدشت مراجعه می‌کند؛ او جان خود را از دست می‌دهد تا یک مرگ مشکوک دیگر در کارنامه ناجیان جان انسان‌ها درج شود؛ این پرونده زوایای پیدا و پنهان زیادی دارد که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد؛

 

توضیحات مسئولان در مورد بود و نبود داروی ضد عقرب‌زدگی نیز خواندنی است؛ دارویی که هر چه بود به "فاطمه” نرسید.

 

فاطمه، کودکی ۹ ساله بود که به گفته والدینش دچار گزیدگی با نیش عقرب‌های خطرناک کهگیلویه شد؛ والدین فاطمه او را برای مداوا به اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) می‌برند اما دوای درد فاطمه در این بیمارستان و اورژانس نبود.

 

فاطمه به یاسوج منتقل می‌شود ولی در بین راه جان خود را از دست می‌دهد

بر اساس اطلاعات موجود، کارکنان اورژانس دهدشت نبود سرم پادزهر را در این مرکز علت مرگ کودک ۹ ساله دانستند و این درد بزرگ را تأیید کردند و یک پزشک متخصص نیز گفته که عواقب نبود این سرم را به حراست بیمارستان گزارش دادیم؛ اما رئیس و مدیر داخلی این بیمارستان نظرات دیگری ارائه داده‌اند.

 

عموی این کودک فوت شده نیز تأیید کرده که مرگ برادرزاده‌اش برای نبود سرم پادزهر عقرب در این شهرستان و حتی شهرستانهای چرام و لنده بوده است؛ او به شدت، از رئیس دانشگاه یاسوج انتقاد و گله می‌کند و می‌گوید: اکنون که وضعیت تحریم‌ها بهتر شده و کشور شرایط بهتری دارد و دولت به بحث سلامت توجه خوبی دارد چرا یک کودک و کودک‌های دیگری برای نبود یک سرم جان خود را از دست بدهند.

 

گچساران و بهبهان هم این دارو را نداشتند

مولایی، رئیس بیمارستان دهدشت نیز با تأیید این خبر گفت: داروی ضد گزش فقط از سوی ۳ شرکت تولید می‌شوند که توزیع آن‌ها انحصاری است.

 

وی با بیان اینکه عمر این دارو بسیار کم است ونمی‌شود بسته‌های زیادی از آن را انبار کرد، افزود: گاها پیش آمده که به علت حجم بالای تقاضا به ویژه در این فصل تابستان و بارش‌های کم، همه موجودی سرم پادزهر مار و عقرب تمام شود.

 

وی با تأیید نبود این داروی کافی در هنگام مراجعه کودک ۹ ساله گفت: پریشب برای مداوای این بیمار که البته عقرب‌گزیدگی آن محرز نشد از گچساران و بهبهان تقاضای کمک کردیم که آنها نیز اعلام کردند موجودی این داروی آنها تمام شده است.

 

وی ادامه داد: بعد از آن دست به دامن یاسوج شدیم که آن‌ها گفتند اگر بخواهیم این سرم را ارسال کنیم دهدشت ۴ ساعتی طول می‌کشد که بهتر است شما بیمار را اعزام کنید و ما نیز همین کار را کردیم.

مولایی تصریح کرد: بعد از اعزام این بیمار، در مسیر دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد.

عقرب‌گزیدگی محرز نشد

رئیس بیمارستان دهدشت با بیان اینکه البته چند بسته داروی ضد عقرب گزیدگی همواره ذخیره داریم، ابراز داشت: عقرب زدگی این کودک ۹ ساله محرز نبود و حتی پدر وی نیز مطمئن نبود و هیچ فردی عقربی به چشم ندید.

 

وی تأکید کرد: در عقرب‌گزیدگی ،یا نیم ساعت اول فرد می‌میرد یا هشت ساعت طول می‌کشد و فرد تدریجا و آهسته جان خود را از دست می‌دهد ولی در این مورد خاص، این بچه بعد از ۴ ساعت حال وخیمی داشت و این موضوع کاملا مشکوک است.

 

آیا اگر دارو بود، جان فاطمه نجات پیدا می‌کرد؟

وی در پاسخ به ین سوال که آیا اگر داوری ضدعقرب وجود داشت،  این کودک نجات پیدا می‌کرد یا نه، گفت: واقعا جواب این سوال سخت است و نمی‌شود با قاطعیت نظر داد؛ ضمن اینکه ممکن است زنبورگزیدگی باشد که در این مورد تزریق دارو هم دردی دوا نمی‌کرد.

 

مولایی به فرهنگ اشتباه مردم در اصرار به تزریق داروهای ضدگزش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: همین داروهای گزیدگی عواقب و عوارض خطرناکی دارند (پروتئین اسب است) به طوری که گاها خود این داروها شاید موجب مرگ فرد دچار گزیدگی شوند.

 

وی گفت: همواره توصیه می‌شود تزریق این پادزهر، آخرین درمان باشد و اینگونه نیست که شفای عاجل باشد.

 

وی یادآور شد: همین اصرار مردم به تزریق این داروها موجب می‌شود که در لحظات حساسی چون این مورد با کمبود یا نبود مواجه شویم.

 

والدین فاطمه برای پیدا شدن مقصران احتمالی همکاری نکردند

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما از والدین این کودک انتظار داشتیم که با بیمارستان همکاری می‌کردند و به کالبدشکافی رضایت می‌دادند تا علت مرگ مشخص شود؛ ما که نمی‌گوییم بدون عیب هستیم.

 

مولایی ادامه داد: اگر آنها شاکی بیمارستان هستند باید همراهی می‌کردند تا مقصرین مشخص می‌‌شدند و شاید اصلا جانور دیگری یا حشره ناشناس دیگری در این منطقه باشد که لااقل پیشگیری‌های لازم انجام شود.

 

وی به مردم اطمینان داد که ذخیره داروی ضدگزش به اندازه کافی است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. هر چند باید کاری کنیم که این دارو همیشه در دسترس باشد.

 

رئیس بیمارستان دهدشت با بیان اینکه در فصل تابستان و بارش‌های کم، شاهد افزایش گزش و مراجعه افراد بودیم، گفت: با این جود شاهد کاهش مرگ و میرهای ناشی از گزش‌ها هستیم.

مرگ مشکوک/ کالبدشکافی تنها راه مشخص شدن علت مرگ

پایمرد، مدیر داخلی بیمارستان دهدشت هم این مرگ را مشکوک می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان با قاطعیت علت مرگ این کودک را قبل از بررسی‌های علمی اعلام کرد.

 

او نبود سرم پادزهر را در بیمارستان دهدشت رد می‌کند ولی می‌گوید: در کل منطقه جنوب با کمبود سرم پادزهر عقرب‌گزیدگی مواجه هستیم.

مدیر داخلی بیمارستان دهدشت، با بیان اینکه تنها راه تشخیص علت مرگ، کالبدشکافی جسد این کودک است، افزود: ما برای متوفی، گواهی مرگ صادر نکردیم و پرونده آن را به پزشکی قانونی ارجاع دادیم ولی والدین این کودک، به کالبدشکافی رضایت ندادند.

 

پایمرد ادامه داد: اکنون در بیمارستان دهدشت، سرم پادزهر عقرب‌گزیدگی وجود دارد، ولی متخصصین این بیمارستان علائم و شرایط بیمار را بسیار فراتر و شدیدتر از عقرب‌گزیدگی می‌دانند.

 

برای نبود آی.سی.یو بیمار را اعزام کردیم

وی گفت: نمی‌توان علت مرگ را به بود یا نبود سرم عقرب‌گزیدگی مربوط دانست چرا که تا ۹۹ درصد تزریق این سرم درمان قطعی و تمام‌کننده ندارد ولی در مورد مارگزیدگی تزریق این پادزهر حیاتی است.

 

پایمرد تصریح کرد: این کودک در حالت خواب و با علائم عقرب‌زدگی به گفته همراهان به اورژانس دهدشت مراجعه کرد ولی عقربی را رویت نکردند هر چند اقدامات لازم روی این بیمار انجام شد.

 

وی علت اعزام این کودک ۹ ساله را نبود بخش آی.سی.یوی اطفال اعلام کرد و گفت: پزشک متخصص ۲۴ ساعته در بیمارستان حاضر بوده و هر آنچه به ذهنشان می‌رسیده را انجام دادند؛ با این حال از نظر ما هم این مرگ مشکوک است.

 

مدیر داخلی بیمارستان دهدشت از تشکیل کمیته مرگ و میر بیمارستان دهدشت در روز شنبه( فردا) خبر داد و ابراز داشت: قصور احتمالی پرسنل درمانی در مورد مرگ فاطمه رستخیز با حضور چند متخصص دیگر علاوه بر تیم درمانی و دست‌اندرکاران در حین مراجعه این کودک، بدون اغماض بررسی می‌شود.

 

وی گفت: نتایج کمیته مرگ و میر بیمارستان دهدشت به دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌شود و اگر لازم باشد در مرکز نیز این موضوع بررسی می‌شود.

 

پایمرد گفت: موارد عقرب‌گزیدگی زیادی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند ولی مرگ این کودک ۹ ساله مشکوک است.

منبع:عصردنا

انتهاي پيام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی