نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. مرداد 1394 - 8:29
عشاير،chaharfasl.ir
سود آرد عشایر را چه کسانی می‌برند؟
استاندار به نفع عشایر کارت قرمز بدهد؟
عشایر و روستائیان استان کهگیلویه و بویراحمد از توزیع آرد گلایه دارند و این در حالی است که برخی از نزدیکان مدیران آردها را برای سود بیشتر به نرخ دو برابری به عشایر می‌فروشند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ رئیس شورای اداری کبگیان گفت: عشایر جامعه‌ای مولد و همراه با اقتصاد مقاومتی هستند که لازم است مسئولان از مشکلات آن‌ها غافل نشوند.

 

مسعود گودرزیان با اشاره به مشکلات عدیده عشایر در زمینه‌های مختلف یکی از این مشکلات را موضوع آرد مورد نیاز آن‌ها دانست.

 

آرد بی کیفیت در اختیار عشایر قرار می گیرد

این مسئول گفت: برای مثال در خصوص آرد اکنون عشایر در سطح این منطقه دارای مشکل هستند چرا که آرد بی‌کیفیت در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

 

گودرزیان تصریح کرد: برای این که آرد با کیفیت بیشتری در اختیار عشایر قرار گیرد باید کیفیت آن را مد نظر قرار داد.

 

وی با بیان مشکلاتی که عشایر از بابت آرد بی‌کیفیت تحمل می‌کنند، تصریح کرد: عشایر حاضرند آرد نداشته باشند اما چنین آرد بی‌کیفیتی را استفاده نکنند.

 

گودرزیان به یکی دیگر از مشکلات عشایر منطقه کبگیان اشاره کرد و گفت: برخی عشایر شهرستان کهگیلویه در فصل بهار و تابستان در منتهاالیه منطقه کبگیان ییلاق خود را سپری می‌کنند که باید نیازمندی‌های آن‌ها را برطرف کرد.

این مسئول تصریح کرد: این عشایر نیاز مبرم به سبوس و کنستانتره برای دام‌های خود دارند و همچنین از نظر آرد مورد نیاز در شرایط مضیقه قرار دارند که لازم است مسئولان به خصوص در امور عشایر مشکلات آن‌ها را برطرف کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر به جامعه عشایری که بهترین تولید کنندگان و سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی هستند کمک نکنیم خلأ در حوزه تولید کشور و استان ایجاد می‌شود.

 

 مناطقی که بعد از ۴۰ سال از انقلاب به آنها آرد نرسیده است

به گزارش کبنانیوز، برخی از گزارش‌های مردمی در این خصوص می‌گویند؛ بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب  عشایر «پیچاب باشت» و عشایر «ترک گچساران» بجای کیسه ۳۰ هزار تومان دولتی و نرخ مصوب، کیسه‍‌ی ۶۰ هزار تومان آن هم با تحمل مشکلات تهیه می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: هنوز آرد دولتی با نرخ مصوب به عشایر این مناطق نرسیده است.

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته و اظهارات برخی از مسئولان آرد دست به دست می‌شود تا به روستائیان و عشایر برسد و در این بین شاید مورد سوء استفاده دلالان قرار بگیرد.

بنابر این گزارش، کمبود آرد تبدیل به یکی از مشکلات اصلی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد شده، چراکه در سال‌های اخیر سهمیه آرد آنها یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اینکه آرد سهیمه ای و یارانه ای در نقاط روستایی و عشایری این استان به نحو مطلوب و منظم توزیع نمی شود، خواهان ساماندهی و نظم بخشی شبکه توزیع آرد در این مناطق شد.

 

شبکه توزیع آرد در مناطق روستایی و عشایری استان نیازمند ساماندهی است.
سید موسی خادمی امروز در نشست کارگروه آرد و نان کهگیلویه وبویراحمد افزود: سازمان جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی و امور عشایر استان موظف هستند در اسرع وقت نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از روستاها و میزان سرانه مصرف آنان اقدام کنند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این باره قبلاً به مهر گفته است: طی سال های اخیر سرانه آرد عشایر از ۱۲ کیلوگرم به هشت کیلوگرم کاهش یافته است. ماهانه ۵۳۰ تن آرد سهمیه عشایر این استان است که فقط برای ۷۰درصد جمعیت عشایری استان کافی است.

 

وی ادامه می‌دهد: نیاز واقعی آرد عشایر استان در ماه حدود ۷۰۰تن است و ماهانه ۱۷۰تن کسری آرد وجود دارد. مردم مجبور هستند کسری آرد خود را از بازار آزاد با قیمت گران تامین کنند، ‌طوری‌که در برخی مناطق، عشایر مجبور شده‌اند آرد کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان را از شهرهای اطراف با قیمت دو برابری خریداری کنند.

 

مجید علی‌پور همچنین از واگذاری آرد مورد نیاز عشایر به تعاون روستایی استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: این مساله باعث نگرانی و گلایه‌مندی عشایر شده است.

 

البته این همه واقعیت‌ها نیست، چرا که آرد ۳۰ هزار تومانی توسط دلالان و سودجویان با قیمت ۶۰ هزار تومانی به عشایر فروخته می‌شود. و لازم است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد کارت قرمزی به مسئولان مربوطه در این خصوص بدهند.

برخی از نزدیکان مدیران نیز در این بین سودهای خود را می‌برند.

 

در پایان انتظار می‌رود استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشکیل تیم بازرسی و نظارت و فرستادن آنها به نقاط مختلف عشایر این موضوع را به جدت پیگیری کنند.

منبع:كبنانيوز

انتهاي پيام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی