نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. تير 1394 - 12:55
چرا استان کهگیلویه وبویراحمد که دارای معادن عظیم نفت و گازو دیگر سنگ های معدنی و... است در آخرین رتبه بیکاری باشد ؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، استان کهگیلویه و بویراحمد جمعیتی نزدیک به 700 هز ار نفر یکی از استانهای جوان کشور به شمار می رود، استان جوانی که با بحران عظیم بیکاری به خصوص جوانان تحصیلکرده مواجه است .استان کهگیلویه وبویراحمد در خصوص تهیه نقش راه اشتغال در پیچ وخم های مختلف گرفتار شده است .

راهکارهای مدیریت حل مشکل بیکاری هزاران جوان تحصیلکرده در استان اتحاذ نشده موج جدیدی از تقاضای اشتغال فارغ التحصیلان تکمیلی در راه است و در صورت عدم برنامه ریزی اصولی در سه الی چهار سال آینده این استان با بحران عظیمی در این بخش مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین نرخ بیکاری در فصل بهار امسال برای استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۱۶ درصد و کمترین نرخ برای استان کرمان با نرخ ۵.۹ درصد گزارش شده است.

براساس گزارش مرکز آمار، استان کرمان با ثبت نرخ 5.9 درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور در بهار 94 دارا بوده است. ضمن آنکه نرخ بیکاری استان همدان 6.7 درصد، تهران 7.4 درصد و آذربایجان شرقی 7.7 درصد گزارش شده است. بنابراین تهرانی‌ها هم جزو استان‌هایی است که نرخ بیکاری آن کمتر از سایر استان های کشور است.

همچنین بیشترین نرخ بیکاری در فصل بهار امسال برای استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ 16 درصد گزارش شده است؛ ضمن آنکه بعد از این استان، استان های البرز با نرخ 15.8 درصد، هرمزگان با نرخ 15.6 درصد، خراسان رضوی با نرخ 14.6 درصد، چهار محال بختیاری با نرخ 13.8 درصد و اصفهان با نرخ 13.6 درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشته اند.

سوال اینجاست که چرا کمترین امار بیکاری در کشور شامل استان های کویری کرمان و یزد و سمنان و...است ؟

ایا ما باید در کنار این آمار و جوانان بیکار غیرتحصیلکرده با جوانان متقاضی فارغ التحصیل به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی که عده ای بیکار و عده دیگر در راه هستند دست روی دست گذاشته و به نظاره بنشینیم ؟!

به نظر می رسد کمبود اعتبار، فراهم نبودن زیرساخت های توسعه بخش صنعت وکشاورزی و دامداری ، عدم فرهنگ سازی در خصوص رغبت جوانان به سمت شغل های غیراداری، بی توجهی به شایسته سالاری و تخصص و نبود برنامه جامع و مشخص از سوی مسئولان دغدغه هایی که دیگر مشکلات معضل بیکاری را دچار کلافی سردرگم کرده است.

اگر امروز برای این مشکل چاره اندیشی نشود تبعات آن متوجه کل جامعه شده و دیگر راه جبران نیز باقی نخواهد ماند این در حالی است که امروز ما مسئله جوانان را رها کرده ایم.

هرچند معضل بیکاری مختص استان ما نیست .اما برنامه ریزی های اصولی می تواند این بحران در استان را تا حد زیادی مهار کند. امروز سن ازدواج بالا رفته، اعتیاد، طلاق ودیگر آسیب های اجتماعی نوپدید در خانواده ها رو به افزایش است بی شک کاهش و کنترل بخشی از این مشکلات با حل بحران بیکاری قابل مدیریت است موضوعی که نباید برنامه ریزان استان از آن غفلت کنند.

تدوین این تقویم طرح هویت بخشی و تشخیص بخشی به مشاغل به خصوص مشاغل غیراداری برای جذب جوانان نیز در دستور کار قرار گیرد که اجرایی شدن آن می تواند بخشی هر چند کوچک را ز مشکلات جوانان حل کند.

برگزاری جلسات و همایش دردی دوا نمی کندو نشستن پشت میزو کت وشلوار پوشیدن و پز رفتن در این خصوص هم دردی دوا نمی کند .استان ما فاقد هر گونه کارخانه بزرگ تولیدی اشتغالرایی است ؟ مشکل اینجاست .

امروز مدیری میتواند بگوید خلاقیت و توانایی کار دارم که این درد وآلام بیکاران را حل نماید ؟! ایا اکثر مدیرانی که برای اضافه کاری که کار نمی کنند اینقدربرای اشتغال بیکاران چانه زنی می نمایند. ایا فکر قشر تحصیل کرده و بیکار هستند ؟! مدیری که نتواند هر هفته یک روز در تهران بیتوته نماید و با فشار بر مسئولین بالادست دست اعتبار لازم را برای پروژ های استان به دست آورد با تیتر کردن خود فقط هدفش حفظ پست و مقام خود می باشد ؟! مدیری که نتواند فشار بر مدیر بالادست جهت اعتبار استان وشهرستان و..به دست آورد بیشتر دنبال حفظ صندلی است .حق همیشه دادنی نیست حق را باید در بسیاری از مواقع با فشار گرفت .

آیا با بزرگنمایی افراد جهت کلنگ زنی و افتتاح برخی پروژ ها و با تیتر خبرها و سایت ها می توان الام و بیماری حاد را تنزل داد ؟! ایا تا حالا فکر کردیم چرا کرمان و یزد و سمنان و... در آمار بیکاری در پایین ترین هستند ؟!

نکته قابل توجه این است بیکاری در حالی به بحران عظیمی تبدیل شده است که این استان ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش های مختلف از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و... دارد ظرفیت هایی که هیچ بهره مناسبی از آنها نمی شود.

 

چرا استان کهگیلویه وبویراحمد که دارای معادن عظیم نفت و گازو دیگر سنگ های معدنی و... است در آخرین رتبه بیکاری باشد ؟!

چرا با وجود رودخانه های خیر اباد –مارون و...زمینه اشتغال جوانان با وام بهره کم در تولیدات کشاورزی فراهم نمی شود ؟!

چرا جوانان تحصیل کرده استان با هزاران التماس و شب وروز رفتن به تهران و پرسه زدن درب برخی مدیران حتی برای آبدارچی شدن التماس نمایند ؟!

در هر حال باید زودتر تدبیر کرد که فردا دیر است .چرا بایاد از واقعیات دور شویم و در پیم و.خم هاو زد وبندهای سیاسی و جناحی و باندی و قومی وقبیله ای گرفتار شویم ؟!

در هر حال مسائل باندی جناحی قومی و قبیله ای باعث نابودشدن بسیاری از استعداد های استان شده و چه بسیار افراد وانسانهای تحصیل کرده و خلاق و متعهد و متخصص در امور خانه نشین شده اند . باید به آینده فکرکرد وخود را از این پستوهای جناحی وباندی و قومی وقبیله ای خارج نمود تا آینده ای روشن برای نسل جوان داشته باشیم.

منبع:عصر دنا

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی