نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. تير 1394 - 9:01
دبیر انجمن برنج ایران از واردات ۱۴۹ هزار تن برنج در ۲ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در ۲ ماه اول سال جاری۱۴۹ هزار تن برنج وارد کشورمان شده که بیشتر از کشورهای هند، پاکستان، ویتنام و کمی هم از اوروگوئه است.

به گزارش پایگاته خبری تحلیلی چهارفصل، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به موضوع واردات برنج به کشور گفت: متاسفانه برنج به صورت قاچاق وارد کشور می شود و میزان قاچاق این محصول هم  مشخص نیست.

 

وی با تاکید براینکه میزان برنج وارداتی کشور نیز بیشتر از نیاز مصرف است، تصریح کرد: در ۲ ماه اول سال جاری۱۴۹ هزار تن برنج وارد کشورمان شده که بیشتر از کشورهای هند، پاکستان، ویتنام و کمی هم از اوروگوئه است.

علیزاده ضمن یاداوری اینکه برنج  تولیدی کشورمان کیفیت خوبی دارد ولی قیمت تمام شده اش زیاد است، افزود: باید هزینه تولید کاهش داشته باشد  تا بتوانیم رقابت کنیم.

 

دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۹۱۱ هزار تن برنج وارد کشور شد که البته نسبت به سال ۹۲ کمتر بود زیرا در دو سال قبل ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شده بود، ادامه داد: موضوع ممنوعیت وارد برنج جدی گرفته نشد و انگار  فقط یک شوخی بود.

 

وی با تاکید براینکه در سال گذشته قرار شد که امسال برنجی وارد نشود زیرا انبار های پر از برنج تولیدی کشورمان و برنج های وارداتی بود اما متاسفانه این مهم محقق نشد، تصریح کرد: این مهم باعث می شود وقتی نزدیک برداشت برنج می شود انبار ها خالی شود و در این زمان دست دلالان برنج وارد بازار برنج می شود.

 

علیزاده با بیان اینکه آمار های طرح خوداتکایی برنج برای ۱۰ سال آینده را تاسف بار است زیرا اعداد و ارقام پایه آن واقع بینانه نیست، اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی باید نیاز سنجی کند.

دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه از مهرماه به بعد قیمت برنج افزایش می یابد چون عرضه نداریم و تا مرداد سال آینده این روند ادامه می یابد، تصریح کرد:تیر ماه گران ترین زمان برنج است چون برنج در بازار نیست ولی تقاضا وجود دارد.

 

وی با تاکید براینکه قیمت برنج رشد زیادی نسبت به گذشته نداشته است،گفت: در شمال کشور می توان هر کیلو برنج با کیفیت خوب را  ۷۳۰۰ تومان  خرید ولی این رقم در تهران به صورت سلیقه ای فروخته می شود

بستگی دارد ساکن  منطقه جردن هستید یا دروازه غار لذا قیمت برنج در پایتخت شبیه جوک است.

 

علیزاده قیمت برنج در تهران را ۱۰ هزار تومان خواند و با اشاره به اینکه این قیمت واقعی نیست، افزود: برنج پیور بدون ناخالصی  بهترین برنج تولیدی کشورمان است.

دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: برنج باسماتی پاکستان گران ترین برنج وارداتی است که کمتر به کشورمان می آید و کیلویی ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار است.

 

وی بیشترین واردات برنج به کشورمان را برنج هندی دانست و خاطرنشان کرد: البته این مهم با توجه به موضوع آلایندگی برنج در چند سال گذشته موجب کم رنگ تر شدن رغبت مصرف کنندگان شده و این در حالیست که گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه که تحقیق می کردند هم هیچ گاه مشخص نشد.

منبع: دانا

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی