نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. خرداد 1394 - 9:38
تنها حدود سی نفر از این تعداد که مشخص شده‌اند هم از تحصیل منع شده‌اند و هم از بورس، که این هم به دلیل اطلاعات غلطی که داده بودند، رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، پرونده بورسیه‌های غیر قانونی سر درازی دارد که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها به سرانجام برسد! در حال حاضر این پرونده تبدیل به مناقشه بین وزارت علوم و کمیسیون اصل نود تبدیل شده‌ و در حالی که وزارت علوم اصرار دارد، ‌بورسیه‌های غیر ‌قانونی باید لغو شوند، کمیسیون اصل نود، بورسیه‌شده‌ها را قانونی می‌داند.

 

به گزارش «تابناک»، سخنگوی شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه‌ در‌باره آخرین اتفاقات پرونده بورسیه شده‌های غیر قانونی به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: با توجه به عدم برخورد دستگاه‌های قضایی و نظارتی با تخلفات گسترده سازمان امور دانشجویان در موضوع بورسیه‌ها، این سازمان علاوه بر تخطی از مصوبه کمیسیون اصل نود مجلس، مشغول اعمال مجازات‌‌ غیر‌قانونی ‌ضد دانشجویان بورسیه است.
 

وی ادعا کرد‌‌: وزارت علوم در اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی، پروفایل آموزشی دانشجویان بورسیه را بسته و آن‌ها را مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین چند ده میلیونی می‌کند. این اقدام در حالی است که دانشجویان بورسیه، همچنان ‌‌کتبا تفهیم اتهام نشده‌اند.

 

اما آیدین مولا‌زاده در واکنش به این خبر‌ها ‌می‌گوید: اگر مبنای این افراد مراجعه به قانون است، باید توجه داشته باشند که وزارت علوم بر اساس‌‌ همان قانون که اشتغال بیش از دو جا را منع کرده ‌و نیز بنا بر حکم دیوان محاسبات و قوانین مقر‌رات و آیین نامه‌های مربوط به نحوه ادامه تحصیل، مجوز این افراد را لغو کرده است.

 

مشاور و دستیار ویژه وزیر علوم در ادامه می‌افزاید: در آخرین نامه‌ای که دیوان محاسبات در چند روز گذشته به وزارت علوم فرستاده، تأکید شده است، به هیچ عنوان این افراد مشمول دریافت بورسیه‌ در زمان خودشان نبوده‌اند، ولی در اینجا دو موضوع وجود دارد؛ یک بحث بورسیه و دوم ادامه تحصیل.

 

وی با اشاره به نامه دیوان محاسبات ادامه داد: این نامه مشمول بورسیه‌ها می‌شود و کسانی که در این باره اعتراض کرده‌اند، هیچ یک از بابت تحصیل مشکلی ندارند‌ و تنها بورسیه آن‌ها با مشکل مواجه شده است، که این موضوع مربوط به بیت المال می‌شود.

 

وی همچنین یادآور شد: تنها حدود سی نفر از این تعداد که مشخص شده‌اند هم از تحصیل منع شده‌اند و هم از بورس، که این هم به دلیل اطلاعات غلطی که داده بودند، رخ داده است.
 

هم‌اکنون این افراد‌ از جاهای مختلف به وزارت علوم فشار می‌آورند و می‌خواهند هر طور شده ادامه تصیل دهند. آنان از مجلس نامه ‌یا از بخش‌های مختلف توصیه نامه‌هایی را به وزارت علوم می‌آورند. در بین این افراد، حتی کسانی هستند که مدرک کار‌شناسی ارشد معادل داشته‌اند و حتی قبل از دریافت همین مدرک توانسته بورسیه دکترا بگیرد.

 

مولایی گفت: این فرد با علم به اینکه این کار غیر قانونی است، آن را انجام داده است. برخی از این‌ها را حتی می‌شود در دستگاه قضا هم پیگیری کرد، ولی وزارت علوم وارد این مقولات نشده و تنها از طریق وزارت علوم پیگیر این مباحث است. بورسیه روالی دارد که در مورد این افراد رعایت نشده، ولی در ‌مورد هر کسی رعایت شده، ‌می‌تواند ‌ادامه تحصیل دهد.
 

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، کسانی هستند که حقشان ضایع شده‌ بود که البته وزیر علوم دستور داد، کار‌هایشان مطابق قانون پیگیری شود و به دنبال آن، برخی از افراد مشغول به تحصیل شده‌اند.
 

از کل آمارهایی که گفته شده بود ـ اگر اشتباه نگفته باشم ـ حدود ۷۰۰ نفر فقط لغو بورسیه شده‌اند و می‌توانند به تحصیل خود ادامه بدهند.

 

این مشاور وزیر با اشاره به نامه کمیسیون اصل نود مجلس نیز گفت: نظر کمیسیون اصل نود از نظر ما محترم است، ولی این کمیسیون در جایگاهی نیست که بتواند حکم صادر کند و ما تنها با ار‌جاع پرونده به دیوان محاسبات که تنها جایگاه حقوقی زیر نظر مجلس است، ‌این کار را کرده‌ایم.

 

وی در ادامه می‌گوید: کمیسیون یک نظریه داده و وزارت علوم هم بر اساس یک نظریه حقوقی آن را رد کرده است. کمیسیون اصل نود بر اساس اصل نود قانون اساسی، مرجع رسیدگی به شکایات است و بعد از نتیجه‌گیری می‌تواند پرونده را برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع دهد.

 

اما عبدالکریم حسین‌زاده، یکی از نمایندگان پیگیر بحث بورسیه‌ها در مجلس در خصوص اظهارات اخیر در‌باره این پرونده اظهار داشت: نکته جالب اما ‌مبهم، ‌این است‌ که چرا فضا تا این حد غیر شفاف است و چرا این موضوع باید پنهان از مردم بماند؟

 

وی گفت: وزارت علوم هم در این بین خوب عمل نکرده است، این وزارت خانه می‌توانست قبل از رسانه‌ای شدن این موضوع اطلاع رسانی کرده و یا دست‌کم به خود این افراد خبر دهد، باید همه این چیز‌ها که در جامعه ‌روی آن‌ها حساسیت ایجاد شده، ‌شفاف با مردم در میان گذاشته شود.

 

 

این نماینده در پایان می‌افزاید: رانت در هر جای این سرزمین باشد و به هر شکل ممکن ـ چه به صورت رانت اقتصادی و چه ‌‌رانت علمی ـ باید از آن جلوگیری شود تا رقابت سالم باشد و کشور به طرف پیشرفت حرکت کند. باید از حرکت وزارت علوم و قاطعیتی که در این باره کرده، ‌حمایت نمود،‌ولی ‌وزارت علوم هم صادق نیست. به نظر من هر تعداد حتی اگر یک نفر هم‌ غیر منصفانه توانسته بورسیه دریافت کند، باید با آن برخورد کرد و کنار گذاشته شوند.
 

این نماینده گفت: باید کمیسیون اصل نود این موضوعات را قبول کند و زیر بار برود. هدف همه ما پیشرفت کشور است، اصل نود مأموریت‌های قانونی دارد و باید نظریات خود را به قوه قضاییه بدهد تا مشکلات حل شود. حس ما و جامعه این است که یک مفسده‌ای در کشور ایجاد شده و باید به روال قانونی حل شود. ‌کسی هم به دنبال این نیست که یک کمیسیون را نا‌کارآمد نشان کند.

منبع: تابناک

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی