نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. فروردين 1394 - 23:31
مذاکرات هسته‌ای که تمام شب گذشته ادامه داشت، ساعت 5:50 به وقت لوزان برای استراحت تیم‌ها پایان یافت و قرار است تا ساعتی دیگر از سر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف با همراهی دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، معاونان وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور از روز 6 فروردین ماه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به تفاهم در مسائل باقی‌مانده را آغاز کردند. این مذاکرات بصورت فشرده و با حضور وزرای خارجه شش کشور تا امروز ادامه پیدا کرده است. اما وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته لوزان را به مقصد مسکو ترک و اعلام کرد در صورت مشاهده نشانه‌های توافق، مجددا بازخواهد گشت. اتفاقی که روز گذشته به وقوع پیوست و لاوروف برای ساعاتی مجددا در مذاکرات هسته‌ای حضور یافت و شب گذشته مذاکرات را ترک کرد.

زمزمه ادامه اختلاف‌ها؛ تأخیر در برگزاری نشست صبح/ ظریف: راه‌حل اکثر موضوعات مشخص شده است/ خروج وزرای خارجه روسیه، چین و فرانسه از لوزان/ تکذیب توافق در همه موضوعات اصلی +تصاویر و فیلم
جلسه روز گذشته وزرای خارجه ایران و 1+5
 

مجموعا اخبار موثق و قابل اطمینانی از مذاکرات تا کنون به دست نیامده است و فضای بسته خبری همانند مذاکرات طی بیش از یکسال گذشته، همچنان حاکم است. بازار گمانه‌زنی‌ها و خبرهای به نقل از منابع آگاه - گاه ایرانی و گاه غربی - بسیار داغ و البته تکذیب‌های پس از آن داغ‌تر است.

طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر موافقت ایران با انتقال مواد غنی‌شده به روسیه، موافقت با "تعلیق" تدریجی تحریم‌ها، تفاهم بر سر حدود 6000 سانتریفیوژ و ... همگی جزئیاتی بودند که رسانه‌های غربی از قول مقام‌های آگاه منتشر می‌کردند که البته طبق گفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، این خبرپراکنی‌ها و انتشار اخبار کذب با اهداف سیاسی و برای تأثیرگذاری بر فضای مذاکرات صورت می‌گیرد و تا کنون هیچ توافق یا تفاهمی در مورد این موارد اساسی صورت نگرفته است.

روز گذشته 11 فروردین یکی از فشرده‌ترین روزهای مذاکرات هسته‌ای در لوزان بود. این مذاکرات که تا نیمه‌های شب ادامه داشت بنا بر خبرهای منتشر شده و صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان، منجر به رسیدن به راه‌حل‌هایی در مسائل اساسی مورد اختلاف شده است. گفته شد مذاکرات امروز برای تهیه یک بیانیه مشترک جهت اعلام تفاهم و ورود به مرحله نگارش توافق جامع ادامه پیدا می‌کند.

با توجه به اهمیت مذاکرات هسته‌ای در آخرین روزهای ضرب الاجل 31 مارس و ادامه آن تا امروز، در این بسته خبری بصورت لحظه به لحظه مخاطبان گرامی را در جریان آخرین اخبار، تحولات، حواشی و تحلیل‌های پیرامون مذاکرات لوزان قرار خواهیم داد.

22:20 وزیر امور خارجه نیز بیانیه مشترک را قرائت کردند. مهمترین مطالب مطرح شده در بیانیه مشترک:

همانطور که در آذر 92 توافق کرده بودیم بدین منظور گرد آمدیم 

امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم

به راه حل هایی در مورد برنامه های اقدام مشترک موسوم به "برجام" دست یافتیم

تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای "برجام" را پایه ریزی میکند بسیار مهم است

اکنون نگارش متن نهایی را با بهره گرفتن از راه حل های این چند روز آغاز کنیم

سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص محدود خواهد شد

نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود

تحقیق و توسعه براساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده ادامه خواهد یافت

فردو به مرکز تحقیقاتی و فیزیک هسته ای تبدیل خواهد گردید

مواد شکافت پذیر در فردو نخواهد بود

راکتور اراک بازطراحی و نوسازی خواهد شد بگونه ای که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی تولید نگردد

بازفراوری در اراک صورت نگرفته و سوخت مصرف شده صادر خواهد شد

اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

آژانس از دسترسی های توافق شده بیشتری برخوردار خواهد شد

ایران در همکاری های بین المللی در حوزه انرژی صلح آمیز شرکت خواهد نمود

همکاری ایران و جامعه بین‌الملل در زمینه ایمنی و امنیت هسته ای

اتحادیه اروپا اعمال تحریم ها را خاتمه خواهد داد

آمریکا تحریم ها را همزمان با اجرای تعهدات ایران متوقف خواهد کرد

یک قطعنامه جدید شورای امنیت صادر خواهد شد که بر آن "برجام" تاکید شده

کلیه قطعنامه های مرتبط با برنامه هسته ای لغو خواهد گردید

برخی محدودیت های مشخص لحاظ خواهد شد

در هفته های آینده برای نگارش "برجام" در سطوح فنی و سیاسی کار خواهیم کرد

22:15 موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت بیانیه پایانی را آغاز کرد.

22:00 جزئیات توافقات صورت گرفته در مذاکرات لوزان اعلام شد.
براساس جزئیات اعلام شده، برنامه اقدام مشترک در توافق نهایی 10 ساله خواهد بود و در این مدت برنامه غنی‌سازی ایران با 5هزار سانتریفیوژ در نطنز و 1000 سانتریفیوژ در فردو ادامه پیدا خواهد کرد و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه اروپا و آمریکا بلافاصله لغو خواهد شد. (متن کامل خبر)

21:30 توئیتر منتسب به دکتر روحانی نیز دقایقی پیش نوشت: راه‌حل‌ها درباره مسائل کلیدی پرونده هسته‌ای ایران حاصل شده است. نگارش پیش‌نویس توافق برای به پایان رساندن آن تا 30 ژوئن، بلافاصله آغاز خواهد شد.

 

نشست خبری پایانی مذاکرات تا دقایقی دیگر/ باراک اوباما پس از اعلام بیانیه سخنرانی خواهد کرد/ رئیس کمیسیون امنیت ملی: بیانیه پایان ماجرا نیست +تصاویر و فیلم
 

21:30 محمد جواد ظریف در لحظاتی پیش در توئیتر خود نوشت: راه‌حل‌ها پیدا شد. آماده شروع فوری نگارش پیش‌نویس.

 

نشست خبری پایانی مذاکرات تا دقایقی دیگر/ باراک اوباما پس از اعلام بیانیه سخنرانی خواهد کرد/ رئیس کمیسیون امنیت ملی: بیانیه پایان ماجرا نیست +تصاویر و فیلم
 

21:30 هیئت‌های مذاکره‌کننده از جمله وزرای خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات راهی دانشگاه لوزان شدند. نشست پایانی تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.

21:05 مرگ سیاسی دشمن هسته‌ای ایران - سناتور منندز رسما استعفای خود را به هری رید رهبر دموکرات‌های سنا می‌دهد تا دیگر به عنوان عضو ارشد در کمیته روابط خارجی سنا حضور نداشته باشد. (متن کامل خبر)

21:00 خبرنگاران آماده پوشش خواندن بیانیه مطبوعاتی مذاکرات هسته‌ای در دانشگاه فنی پلی‌تکنیک لوزان هستند.

 

انتقال خبرنگاران به محل قرائت بیانیه مشترک/نشست خبری پایانی مذاکرات تا ساعتی دیگر/ باراک اوباما پس از اعلام بیانیه سخنرانی خواهد کرد +تصاویر و فیلم
 

20:30 پایگاه ایران هسته‌ای گزارش داده است توافق روی کلیات یک چارچوب سیاسی یا اصول راه حل ها دقایقی پیش میان ایران و 1+5 نهایی شده است.
به گزارش ایران هسته‌ای این توافق که هنوز روشن نیست چه بخش‌هایی از آن اعلام خواهد شد، اصول و کلیات راه حل درباره تمام مسائل مورد بحث از جمله غنی‌سازی، فردو، اراک، تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها در بر می‌گیرد. این بیانیه شامل رئوس تعهدات دو طرف خواهد بود و طبق موازین حقوق بین‌الملل الزام‌آور محسوب می‌شود.

20:20 کنفرانس خبری پایانی مذاکرات ساعت هفت به وقت لوزان (نه و نیم شب به وقت تهران) آغاز می‌شود.

 20:00 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام پایان مذاکرات و قرائت بیانیه مشترک، در کنفرانسی خبری درباره این گفتگوها صحبت خواهد کرد.

19:50 خبرنگاران مستقر در لوزان برای نشست خبری اعلام بیانیه مشترک در دانشگاه یونیل این شهر آماده می‌شوند.

19:45 به گزارش آسوشیتدپرس کلیت تفاهم مورد نظر طرفین حاصل شده است اما نحوه انعکاس رسانه‌ای آن همچنان محل اختلاف است.

19:30 بنابر گزارش‌های تأیید نشده، قرار است هیئت مذاکره‌کننده ایران ساعت 9 شب به وقت لوزان، به تهران بازگردد.

19:00 ماراتن مذاکرات لوزان ادامه دارد. دیدار کوتاه ظریف و کری هم به پایان رسید.

18:45 محمد جواد ظریف و جان کری بار دیگر دیداری دو جانبه را آغاز کردند.

18:30 هم اکنون نشست معاونان وزیر خارجه ایران با وندی شرمن معاون جان کری و هلگا اشمید معاون موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.

18:00 حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: بیانیه یک سند توضیحی است و هیچ گونه تعهد و الزامی در پی ندارد و چنانچه مفاد آن تعهدآور باشد، دیگر بیانیه نیست بلکه نام آن توافقنامه است هر چند عنوان بیانیه را داشته باشد. (متن کامل خبر)

17:45 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: بیانیه نشست لوزان شامل دو یا سه صفحه است و در آن به مسایل اصلی که درباره آنها توافق شد، اشاره می‌شود. این بیانیه شامل سازوکار لغو تحریم‌ها علیه ایران است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه را اعلام خواهند کرد.

 

15:59 وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز توافقی امضا نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که امروز به راه حل‌‌ها برسند.

 

15:56 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا چند ساعت دیگر صبر کنید، همه چیز روشن می‌شود.

 

15:52 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی قبل در خصوص اینکه آیا امشب به نتیجه‌ای می‌رسیم؟ گفت: امیدهایی هست.

 

15:45 نشست موگرینی و کری در جریان است/ ناهار کاری اشتان مایر با فابیوس

 

15:22 یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات لوزان نوشت که از زمان کنفرانس صلح پاریس(۱۹۱۹) آمریکا در هیچ مذاکره‌ای به اندازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در میز مذاکره نبوده است.

 

15:10 رایزنی موگرینی و ظریف با حضور عراقچی، روانچی و اشمیت پس از 45 دقیقه پایان یافت.

 

15:05 شبکه خبری المیادین گزارش داده است که به نظر می‌رسد بیانیه پایانی مذاکرات لوزان تا ساعاتی دیگر منتشر شود.

 

14:54 رئیس اسبق دستگاه اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی می گوید رایزنی های هسته ای بین ایران و 1+5 به تقویت جایگاه ایران در منطقه منجر شده است.

 

14:33 رایزنی‌ 1+5 در بین خود و اعضای ایرانی در بین خود و بعضاً رایزنی‌های چند دقیقه‌ای طرفین ایرانی و 1+5 در جریان است.

 

14:00 جلسه داخلی 1+5 در جریان است.

 

12:51 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مباحث فنی را بررسی می‌کردیم و به طلوع خورشید نزدیک هستیم.

 

12:18 وزیر خارجه ایران گفت: پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و در صورت ثمربخش بودن مذاکرات، بیانیه مشترک صادر می‌شود.

 

11:34 مشاور اسبق باراک اوباما در یادداشتی درباره مذاکرات لوزان ادعا کرد که حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای هم «ایران برای همیشه تهدید هسته‌ای باقی خواهد ماند».

 

11:24 خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته است که زمان طرفین برای توافق بر سر چند مورد از جزئیات مذاکرات هسته‌ای، رو به اتمام است.

 

10:57 العربیه اعلام کرد: اشتان مایر در لوزان می‌ماند. پیش از این قرار بود وی امروز لوزان را ترک کند.

 

9:41 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد که کاخ سفید بررسی گزینه‌هایی چون «تشدید تحریم‌ها، اقدام نظامی یا تمدید مذاکرات ژنو» را آغاز کرده است.

 

9:39 خبرگزاری رویترز با امیدوارکننده خواندن بازگشت وزیر خارجه فرانسه به لوزان، نوشته است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند دست خالی از سوئیس بازگردند.

 

9:19 مذاکرات هسته‌ای که تمام شب گذشته ادامه داشت، ساعت 5:50 به وقت لوزان برای استراحت تیم‌ها متوقف شده و قرار است تا ساعتی دیگر از سر گرفته شود.

 

6:23 رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس ویدئویی با وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور از آنها خواسته ضرب‌الاجل از پیش‌تعیین شده را نادیده بگیرند و طوری وانمود کنند که آماده ترک گفت‌وگوها هستند.

 

14:25 نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و با حضور حسین فریدون و همچنین رایزنی صالحی و مونیز و کارشناسان 2 کشور همچنان در جریان است.

 

14: 02 وزیر خارجه فرانسه که بامداد چهارشنبه راهی پاریس شد دوباره به جمع مذاکره کنندگان در لوزان پیوست و گفت که خواسته این کشور رسیدن به توافق است ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

 

01:00 آغاز دیدار صالحی و مونیز و پیوستن کارشناسان دو طرف به این مذاکرات

 

00:40 نمایندگان کنگره روز چهارشنبه در واکنش به اعلام تمدید دوباره مهلت رایزنی‌های هسته‌ای خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند.

 

00:16 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏ نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏ نامه‏‌های‏ بین‏‌المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.»

منبع : راه دانا

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی