نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. اسفند 1393 - 9:22
قفل معدن فسفات چرام که میراث دار بیشترین وعده های عملی نشده در کشور را با خود به یدک می کشد پس از ربع قرن در دولت تدبیر و امید نه تنها باز نشد بلکه به گفته مسوولان سازمان صنعت و معدن استان به دلیل عیار پایین احتمال می رود برای همیشه از دستور کار خارج شود.

به گزارش چهارفصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، سالها از کشف معدن فسفات چرام می گذرد و در این سالها  مسئولان  در دوره های مختلف بهره برداری از آن را به مردم وعده دادند که هیچ کدام از این وعده های پوچ و بی اساس عملیاتی نشد.

 

حال پس از این همه سال و با وجود کارهای کارشناسی، تامین زیرساخت ها و صرف هزینه های هنگفت، عیار پایین معدن فسفات چرام و اقتصادی نبودن آن دست مایه برخی مسوولان قرار گرفته و به طور مکرر در فضای رسانه ای آن را مطرح می کنند.

به نظر می رسد اظهار نظرهای مسوولان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها سرمایه گذارانی که برای راه اندازی این معدن سرمایه گذاری کرده اند را فراری داده بلکه چنان فضای نامطلوبی را نیز به وجود آورده اند که هیچ فردی رغبت سرمایه گذاری در این منطقه را نداشته باشد.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عیار 8/5 درصدی معدن فسفات چرام گفت: این معدن ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد.

 

داریوش دیودیده افزود: عیار معادن فسفات کهگیلویه و بویراحمد کمتر از عیار معدن های دارای توجیه اقتصادی است.

 

وی اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی این ماده معدنی، عیار معدن فسفات باید بین 25 تا 30 درصد باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

دیودیده بیان کرد: جمع تقریبی معدن فسفات چرام نزدیک به 80 میلیون تن است که در یک محدوده طولی 13 کیلومتری قرار دارد.

 

وی عنوان کرد: در آینده نزدیک نشست هایی با کارشناسان اقتصادی و معدن شناسان برگزار خواهد شد تا تصمیم نهایی درباره این معدن گرفته شود.

دیودیده با بیان اینکه این معدن ممکن است در حال حاضر توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران نداشته باشد، گفت: نباید انتظار بیهوده برای مردم درست کرد.

 

وی گفت: اگر همه کارشناسان به این نتیجه برسند که این معدن توجیه اقتصادی ندارد از برنامه های سازمان حذف خواهد شد.

 

فرماندار چرام نیز در واکنش به اظهار نظرهای مسوولان کهگیلویه و بویراحمدی در زمینه معدن فسفات چرام عنوان کرد: الان زمانی نیست که بگوییم عیار معدن پایین است، چرا از سال شروع مطالعه متوجه پایین بودن عیار نشده‌اند.

 

 ابراهیم فتاح‌پوربا بیان این مطلب که بیکاری نه تنها برای شهرستان چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه برای سراسر کشور یک استخوان گلوگیر است، اظهار کرد: عملیات اکتشاف و طرح مطالعاتی پروژه معدن فسفات چرام در سال 1349 شروع شده که در این زمینه شرکت‌های زیادی به عرصه آمده و رفتند.

 

فرماندار چرام، شرکت تهیه و تولید، فارس شمالی، کویر و شرکت توسعه گستر را از جمله این شرکت‌ها نام برد و عنوان داشت: شرکت آیرما، آخرین شرکتی است که هم‌اکنون در حال پایه‌ریزی و ادامه فعالیت است.

 

وی با اشاره به اینکه در 27 تیرماه 91 این پروژه با حضور مسئولان کلنگ‌زنی شد، ابراز کرد: ذخیره پروژه معدن فسفات چرام 81 میلیون تن، عیار آن بین 7 تا 9 درصد و ظرفیت نهایی آن نیز 451 هزار تن کنسانتره فسفات است.

 

این مسئول، اضافه کرد: اگر در کنار این پروژه، کارخانه‌های جانبی هم راه‌اندازی شود، منشا خدمات خوبی در تولید اسید سولفوریک، اسیدفسفرید و کودهای فسفات خواهد بود.

 

فتاح‌پور با متذکر شدن این مطلب که پروانه بهره‌برداری معدن فسفات چرام از سال 90 از طریق همکاران در اداره صنعت و معدن و تجارت صادرشد، گفت: در پرونده اشتغال این طرح، قرار بر این بود که 100 نفر اشتغالزایی و نیز 400 نفر اشتغال در کارخانه‌های جانبی ایجاد کند.

وی، تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته کارشناسان عنوان کردند که عیار این معدن پایین بوده و افزایش نرخ ارز باعث شد که سرمایه‌گذاری در این زمینه مقرون به صرفه نباشد.

 

مسئول ارشد اجرایی شهرستان چرام با انتقاد از این موضوع که چطور از سال شروع مطالعه متوجه پایین بودن عیار نشده‌اند و با تاکید بر اینکه تاکید دولت بر واقع‌بینی است، متذکر شد: دوستان ما در گذشته اتفاقی را رقم زدند و ما نیز برای مردم توقع ایجاد کردیم به این معنا که بزرگترین معدن فسفات خاورمیانه در چرام قرار است مردم را از درد مزمن کشور یعنی بیکاری نجات دهد، بنابراین الان زمانی نیست که بگوییم عیار معدن پایین است.

 

فتاح‌پور با اشاره به روند این پروژه در مدت خدمت‌گذاری خود، عنوان کرد: زمانی که برای خدمت به این شهرستان آمدم، استاندار محترم یکی از اولویت‌های اصلی و مهم در چرام را بررسی وضعیت پروژه معدن فسفات چرام ذکر کرد که ما هم طبق تاکید وی، با برگزاری نشستی متشکل از مسئولان و شرکت سرمایه‌گذار، نیازمندی‌ها را بررسی کردیم.

 

وی افزود: شرکت آیرما نیاز اولیه خود را 51 هکتار زمین جهت شروع فعالیت خود اعلام کردند که این 51 هکتار از منابع ملی در اختیار شرکت قرار گرفت.

 

فرماندار چرام، تصریح کرد: طی نشست‌های بعدی، شرکت سرمایه‌گذار این بار نیازهای خود را زیرساخت‌های آب، برق و گاز اعلام کردند که همه دستگاه‌های ذیربط نیز در این زمینه اعلام آمادگی داشتند.

فتاح‌پور در ادامه با تاکید بر این مطلب که می‌توان نهادی را ایجاد نکرد اما در صورت ایجاد، حفظ و نگهداری آن سخت است، خاطرنشان کرد: مردم چرام به طور جدی پیگیر راه‌اندازی معدن فسفات چرام هستند، بنابراین انتظار ما از مسئولان استانی و کشوری این است که با برنامه‌ریزی، این شرکت را برای ادامه فعالیت متقاعد کنند.

 

 

این مسئول، اضافه کرد: ما در کنار مردم و برکنار از آنان نیستیم، بنابراین باید توقعی را که ایجاد کردیم برآورده ساخته تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

 

 

 

 

 

 

 

ماده معدنی فسفات و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک ،کودهای فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات استراتژیک و ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است.

 

ذخایر فسفات کهگیلویه و بویراحمد شامل شش محدوده معدنی است که ذخیره احتمالی این شش محدوده معدنی 282 میلیون و 94 هزار تن است.

 

این محدوده ها شامل کوه لار چرام با ظرفیت 213 میلیون و 800 هزار تن، کوه زراورد با ذخیره احتمالی 23 میلیون و 500 هزار تن ،کوه کومه 22 میلیون تن ، کوه نیل 3 میلیون و 696 هزار تن و کوه شیخ هابیل یک میلیون و 298 هزار تن ذخیره احتمالی ماده معدنی فسفات است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی