نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. بهمن 1393 - 11:08
مسئله واردات بی رویه شکر در حالی مطرح است که عدم خرید چغندرقند از کشاورزان و تعطیلی کارخانه های قند و شکر موجب ورشکستگی فعالان این بخش شده است.

چهارفصل، بر اساس آمار گمرک، در 10 ماهه نخست سال جاری 34 هزار و 380 تن کالا به ارزش 43 میلیارد و 677 میلیون دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظر وزنی 33.89 درصد و از نظر ارزشی 15.44 درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

گفتنی است در مدت یاد شده دو میلیارد و 115 میلیون دلار صرف واردات گندم، یک میلیارد و 394 میلیون دلار صرف واردات ذرت، یک میلیارد و 195 میلیون دلار صرف واردات برنج و همچنین یک میلیارد و 77 میلیون دلار صرف واردات کنجاله شد و طبق این آمار گندم همچنین صدرنشین کالاهای وارداتی شد.

به گزارش مشرق ماه گذشته بود که زهره طبیب زاده نوری در سوال ملی از محمدرضا نعمت زاده سوال کرد «چرا به این حجم از واردات بی رویه شکر و خودروی لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است».

طبیب زاده با تاکید بر اینکه برنج و گندم دو محصول استراتژیک هستند گفت: واردات محصولات کشاورزی تاثیر مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و این در حالی است که 7 قلم از 10 قلم واردات عمده کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و استان های مازندران و گیلان در مجموع 67 درصد از سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.اما مدتی است شالیکاران در مازندران به جای کشت در مزارع خود ویلا می سازند و این طبیعی است چرا که وقتی سود ساخت و ساز از سود کشت و کار بیشتر می شود کشاورز مجبور است چنین عمل کند.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری یکی از ابزارهای سیاستی تنظیم بازار در دست دولت است، اظهار کرد: در سال 84 تا 86 تعرفه برنج 150 درصد بود این رقم در سال 92 به 10 درصد است و اکنون هم 40 درصد است.

طبیب زاده در بخش دیگری از سخنانش از وزیر خواست صادقانه صحبت کند و گفت: شما می گویید که دولت نمی تواند جلوی واردات کالاها را بگیرد اما ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در شرایط تحریم به شما اجازه ممنوعیت واردات را می دهد. دولت قبل براساس تصمیم همین ستاد 10 قلم کالا را ممنوع کرد خود شما نیز بر همین اساس اجازه ورود کالاهای لوکس را نمی دهید آیا خودتان، خودتان را به بی قانونی متهم می کنید؟

وی تاکید کرد: شما در سال جاری یک میلیارد و 295 میلیون دلار اجازه ورود خودرو داده اید که نسبت به سال گذشته رشد 77 درصدی دارد. آیا خجالت آور نیست که کشوری که توان ساخت موشک های دوربرد را دارد زیر یوق رنو و پژو باشد.

واکنش های نمایندگان و کارشناسان اقتصادی به واردات بی رویه در حالیست که به سالروز ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی نزدیک می‌شویم و اما متاسفانه روند واردات کالاهای اساسی رو به افرایش است .

با اینکه حسن روحانی در تبلیغات تلویزیونی پیش از انتخابات با شعار «چقدر برای چینی ها اشتغالزایی می کنیم؟!» نسبت به مسئله واردات بی رویه انتقاد کرد، اما در دولت وی شاهد بیشتر شدن واردات و افزایش مشکلات تولیدکنندگان داخلی هستیم.

رییس جمهور در یکی از جملات تبلیغاتی خود در گزارش صدروزه، گفت:« سال‌های اخیر، شغل زیاد درست کردیم، منتها برای چینی‌ها و کره جنوبی مرتب شغل اضافه کردیم».

همچنین اظهارات روحانی در تبلیغات انتخاباتی و اتفاقات اخیر در واردات و صادرات قابل تامل است. روحانی در یکی از سخنرانی های تبلیغاتی در پیش از انتخابات 92 می گوید: مگر رهبری نگفتند اقتصاد مقاومتی. مگر فقط با سر دادن شعار اقتصادی تولید بیشتر می شود. من از اقتصاد مقاومتی اقتصاد استقامتی را تعبیر می کنم که همان مقاومت پایدار است. ما می بایست تولید داخلی را اهمیت می دادیم اگر اقتصاد مقاومتی بود کسی می رفت از آرژانیتن انگور بیاورد ؟ کسی از چین انار می آورد؟ ما فکر می کردیم انار ساوه جهان را تحت سیطره قرار می دهد. اقتصاد مقاومتی با عمل است نه شعار.

بخشی از فیلم این سخنرانی که در خبرنامه دانشجویان ایران منتشر شده را بینید:

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی