نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. آذر 1393 - 8:48
معاون سابق فرهنگی دانشگاه یاسوج در اعتراض به کار غیر فرهنگی سرپرست دانشگاه گفت: با این اقدام چگونه اهداف رهبر انقلاب در سال فرهنگ تحقق می یابد و این اقدامات در واقع ذبح فرهنگ در دانشگاه به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال فرهنگ نام‌گذاری شد،‌ شاهد اقدامی زیر پوستی در دانشگاه‌های کشور برای حذف معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم.

 

اقدامی که یادآور حذف معاونت پرورشی در دوران اصلاحات از وزارت آموزش و پرورش بود و این روزها نیز زمزمه هایی از آن دوباره به گوش می‌رسد که خوشبختانه سند چشم انداز تحول آموزش و پرورش این اجازه را نمی‌دهد.

 

اما دانشگاه که در دولت کنونی به جولانگاه یک گروه سیاسی تبدیل شد و سعی در کسب منافع حزبی خود از طریق بدنه نخبگانی کشور دارند، مظلوم واقع شد و به راحتی می‌تواند دست خوش تغییراتی از این دست شود.

 

پس از حذف معاونت فرهنگی در دانشگاه جندی شاپور اهواز، حرکت خزنده مشکوکی برای حذف این حوزه فرهنگی در دیگر دانشگاه‌ها شروع شد و دانشگاه یاسوج که طی یک و نیم سال اخیر عرصه خوش خدمتی به یک جناح خاص سیاسی بود، از این قافله عقب نماند و در اقدامی ضد فرهنگی و در تداوم سایر فعالیت‌های ضد فرهنگی سرپرست آن،‌ معاونت فرهنگی را حذف و در معاونت دانشجویی ادغام کرد.

 

این حرکت مشکوک در سال فرهنگ در حالی اتفاق افتاد که وزارت علوم هنوز به صورت رسمی ابلاغ و یا اعلامی در این خصوص صادر نکرد بلکه بر جدایی این دو معاونت تاکید داشت.

 

یوسف نیکروز، معاون سابق فرهنگی دانشگاه یاسوج که چندی پیش در اعتراض به یک اقدام غیر قانونی و غیر فرهنگی سرپرست دانشگاه مطالبی را با رسانه‌ها در میان گذاشته بود،‌ قربانی نقد خویش شد و به طور کامل از حوزه فرهنگی دانشگاه کنار گذاشته شد تا باب انتقاد در این حوزه بسته شود.

 

نیکروز که یکی از نیرو‌های فعال اصلاح طلب است، خود را یک اصلاح طلب ارزشی می‌داند که هیچ گاه اجازه نمی‌دهد ارزش‌ها و پایبندی‌هایش فدای مسائل سیاسی و دسته بندی های جناحی و حزبی شود.

 

وی در جمع خبرنگارانی که از وی خواستند تا دلایل عزلش را از این معاونت اعلام کند، مهم ترین دلایل عزل خود از سوی سرپرست دانشگاه یاسوج را اختلاف سه ماهه با سرپرست دانشگاه بر سر برخی مسائل فرهنگی عنوان کرد و گفت: من ” اصلاح طلب ارزشی‌ام ” و همگان پیشینه سیاسی ما را خوب می‌دانند اما با این وجود قبول ندارم که مسائل ارزشی را فدای خواسته‌های سیاسی خود و یا دیگران کنم.

 

این استاد دانشگاه یاسوج به ادغام دو معاونت فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: ادغام معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه دولتی یاسوج را به هیچ عنوان قبول نداشته و ندارم و آغاز اختلافات ما با سرپرست این دانشگاه بر همین موضوع بود.

 

وی افزود: تاکید ما بر این بود که دغدغه رهبر انقلاب را باید در دانشگاه حول محور فرهنگ اجرایی کنیم.

نیکروز ادامه داد: در چند نوبت به سرپرست دانشگاه گفتیم که ادغام معاونت های فرهنگی – دانشجویی نمی تواند دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سال فرهنگ را تحقق بخشد.

 

معاون سابق فرهنگی دانشگاه یاسوج تنها نتیجه و دستاورد ادغام معاونت فرهنگی را ذبح فرهنگ در دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم با این ادغام شاهد ذبح فرهنگ در دانشگاه خواهیم بود اما سرپرست دانشگاه به چنین موضوعی معتقد نبود.

 

وی به اختلاف با سرپرست دانشگاه در نام گذاری اماکن فرهنگی اشاره کرد و گفت: اختلاف ما حول محور نامگذاری های برخی اماکن تحت نظارت دانشگاه بود و تاکید ما براین بود که هرگونه نامگذاری می بایست بر اساس تصمیم شورای فرهنگی دانشگاه صورت گیرد، اما متاسفانه سرپرست دانشگاه چنین عقیده‌ای ندارد.

 

نیکروز به تشکیل اتاق فکر فرهنگی برای نخستین بار در کشور توسط این معاونت در دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: با ادغام معاونت فرهنگی با دانشجویی، این اتاق فکر به کلی حذف شده و امور فرهنگی دانشگاه به طور کامل کنار گذاشته می‌شوند.

 

گفتنی است سرپرست دانشگاه یاسوج با تز “ما فقط زمینه ساز بستر برای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه هستیم نه مجری آنها”  سعی در القای این تفکر را دارد که امور فرهنگی به دانشجویان و حوزه های تخصصی مرتبط است و از دخالت در این امور ابا می‌کند، اما چیزی که طی یک و نیم سال اخیر مشخص شد و موجب انتقاد و سر انجام عزل معاونت فرهنگی این دانشگاه شد،‌ دخالت های مستقیم و غیر قانونی این سرپرست غیر قانونی در امور فرهنگی دانشگاه است که بعضا بدون توجه به رای و نظر مسئولان این حوزه صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام/ع

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی