نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. آبان 1393 - 9:05
یک کارشناس پیشگری از وقوع جرم استان کهگیلویه وبویراحمد در مقاله ای به علل عمده گدایی در استان ها و روش هایی که گدایان برای فریب مردم استفاده می کنند پرداخت.

چهارفصل: تکدی گری به معنای گدایی کردن ، در یوزگی ( فرهنگ فارسی ، جلد1ص1125) تکلف در سؤال و حاجت خواهی از این و آن در کوی و برزن و پافشاری بر آن بیان شده است ( لغت نامه دهخدا، ج4 ص6048) متکدی کسی است که در پی کمک و یاری مادی از دیگران دست را پیش این و آن می گیرد و گاه با سماجت تمام خواستار کمک مالی و نقدی و جنسی می شود .

 

امروزه تکدی و تکدی گری و به زبان ساده تر گدایی یکی از معضلات جامعه ما شده است و متأسفانه این امر زمینه بزهکاری را به راحتی فراهم می کند ، در بسیاری از موارد افراد شیادی هستند که کودکان و نوجوانان را به این امر تشویق و یا مجبور می کنند که خود زمینه دیگر جرائم از جمله اعتیاد ، سرقت ، فساد و فحشا ، آزار و اذیتهای جنسی را به دنبال دارد .

 

به همین دلیل لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد تا بتوان از این معضل که روز به روز جامعه را بیشتر به سوی نابودی و نیستی می کشاند جلوگیری کرد . امید است بتوان در این راه با ارائه راهکارهای پیشگیرانه قدمی به سوی آینده ای روشن تر برداشت .

 

از نظر جامعه شناسی تکدی را می توان نوعی انحراف اجتماعی که فرد در آن نقش مشخص و بعضاً متفاوتی ( سرقت ، اعتیاد و.... ) را بر عهده دارد به حساب آورد .

 

گیلمور جامعه شناس معاصر غربی معتقد است گدایی یک فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد گدایی را به کار کردن ترجیح می دهد ( البته قادر به کار)

 

انواع تکدی :

 

تکدی پنهان : آن است که به طریق پنهانی و به قولی آبرومندانه انجام می گیرد مانند کاری که دراویش ، دعانویسان و کولی ها انجام می دهند .

 

تکدی آشکار : آن است که افراد متکدی به صورت آشکار و با استفاده از رموز روانشناختی ترحم مردم را به خود جلب می کنند و به شیوه های مختلف از افراد تقاضای کمک می کنند . مانند افرادی که خود را به صورت معلول نشان میدهند تا دل افراد را به دست آورند و یا برگه پزشکی جعلی را که در آن به یک بیماری صعب العلاج فرد متکدی اشاره شده است را در دست می گیرند و به افراد مختلف نشان می دهند و از این راه پولی بدست می آورند .

 

تکدی گری از نگاه اسلام :

 

دین اسلام تکدی گری را بسیار منفور دانسته و آن را سخت مورد سرزنش قرار داده و دستور می دهد که مردم تن به مذلت و خواری ندهند و دست گدایی دراز نکنند .

 

رسول خدا(ص) در این مورد می‌فرماید: «خدا دشمن مى‌‏دارد دشنام‌گوى بى‌‏آبرو و گداى مبرم را.. امام باقر(ع) می‌فرماید: پیامبر خدا(ص) فرمود: صدقه دادن به ثروتمند روا نیست، همچنین به نیرومند تندرست ، صاحب حرفه ، و به انسان قادر بر کار. اصحاب پرسیدند: مقصود از این سخن چیست؟ فرمود: بر کسى که مى‌‏تواند از گرفتن صدقه خوددارى کند، گرفتن آن حلال نیست .

 

نظر مراجع تقلید درباره تکدی گری :
- حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) :اگر این عمل ترویج دروغ، بیکارى و تکدى‌گرى و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. مى‌توانید به مؤسسات مورد اطمینانى که در این زمینه فعال هستند کمک کنید.

 

  • حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی) :چنانچه تکدی مشتمل بر کذب و فریب دیگران نباشد حرام نیست ولی مکروه است.
  • - حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی)مد ظله العالی(:تکدی و درخواست کمک مالی بدون وجود نیاز امری مذموم بلکه غیر جائز است و در صورت وجود نیاز مکروه است .
  •  

قوانین مربوط به تکدی گری :

 

مطابق ماده 712 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 شخصی که به تکدی گری می پردازد به یک تا سه ماه حبس محکوم می شود و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود ، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی را که از طریق تکدی گری بدست آورده است مصادره خواهد شد .

 

مطابق ماده 713 همین قانون شخصی که اطفال و اشخاص غیررشید را به تکدی گری می گمارد یا آنان را وسیله تکدی قرار می دهد علاوه بر حبس از سه ماه تا دو سال به استرداد تمامی اموالی که از این طریق بدست آورده است محکوم می شود .

 

مهمترین قانون در زمینه ساماندهی امور مربوط به متکدیان مصوبه شورای اداری در خصوص ساماندهی متکدیان است . این مصوبه در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری در تاریخ 15/2/1387 به تصویب شورا رسیده است .

 

علل عمده گرایش به تکدی گری :

 

  • یکی از دلایل آن عدم انسجام و همبستگی خانواده می باشد و اینکه در سطح جامعه خانواده های ناقص و بی سرپرست فراوان مشاهده می شود .
  •  
  • متأسفانه رساسنه های جمعی آن طور که باید و شاید در این زمینه آموزشهای فرهنگی مناسبی ارائه نداده اند و افراد را به درستی راهنمایی نمی کنند . حتی در برخی موارد خصوصاً در سریال های تلویزیونی راههای مختلف تکدی گری را به نمایش می گذارند و چه بسا افراد سود جو از این فیلمها سوء استفاده می کنند و به همان روشها تکدی گری خود را ادامه می دهند .
  •  
  • فقر ، بیکاری ، عدم مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص  نیز می تواند از دلایل عمده روی آوردن افراد به این کار باشد .
  •  
  • مهاجرت و نقل مکان افراد از روستاها به شهر نیز یکی از دلایل می باشد . بسیاری از افراد به امید زندگی بهتر و مدرن تر از روستای محل زندگی خود به سمت شهر مهاجرت می کنند و وقتی در شهر آنچه که تصور می کردند را نمی یابند به صورت عمد یا غیر عمد به تکدی گری روی می آورند .
  •  
  • نقص عضو و معلولیت یکی دیگر از دلایل است که متأسفانه افراد را به سمت گدایی کردن سوق می دهد ، البته قابل ذکر است که این مورد عمومیت ندارد و در برخی موارد چنین مشاهده می شود .
  •  
  • از جمله دلایل دیگر گرایش افراد به سمت و سوی تکدی گری راحت بودن این کار است . زیرا به راحتی در خیابانها ، سر چهارراهها ، پمپ بنزین ها و ... می ایستند و به روشهای مختلفی از مردم اخاذی می کنند .
  •  

راهکارها :

  1. ارتقاء دانش دینی و فرهنگی مردم جامعه .
  2. جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها به شهر .
  3. برخورد قاطع با متکدیان و جلوگیری از اعمال آنها توسط ادارات و سازمان های مسئول .
  4. قانونی کردن مقابله و مبارزه با گدایی و تعریف قضایی و حقوقی رفتار تکدی گری به عنوان عملی که قانون را نقض می کند .
  5. مبارزه با رشد مشاغل کاذب از جمله دستفروشی ها .
  6. همکاری و هماهنگی سازمان ها با یکدیگر جهت جلوگیری و رفع مشکل .
  7. تحت حمایت قرار دادن همه افراد معلول و بی سرپرست .
  8. تخصیص اعتبار به ستادهای استانی سامان دهی امور متکدیان و کودکان خیابانی .

 

تهیه کننده : سمانه سعیدی متصدی امور دفتری و بایگانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ک.ب

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی