نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آبان 1393 - 8:50
امنیت اطلاعات ضعیف اسرائیل و سازمان‌های حکومتی و غیر حکومتی‌اش موجب شده شهرک‌نشین‌ها اعتماد کم‌تری نسبت به حکومت و سازمان‌های اسرائیل داشته باشند. به‌ویژه این‌که اسرائیل در حوزه حفاظت اطلاعات الکترونیکی، یکی از قدرت‌های مطرح به حساب می‌آید. بنابراین هک حتی یک پایگاه داده و مختل کردن چند سرور و وب‌سایت باعث می‌شود اسرائیل، کنترل ارتشش را از دست بدهد. هم‌چنین موجب می‌شود شهرک شهرک‌نشین‌های اسرائیلی به حکومت و سازمان‌های اسرائیل اعتماد کم‌تری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، رژیم صهیونیستی با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و این تفکر که اسرائیل دائما در جنگ با همه است، از لحاظ صنعت الکترونیک نسبت به بسیاری از کشورهای جهان پیشرفته‌تر است. تعجبی ندارد که اشغالگران، سازمان اطلاعات ویژه‌ای به نام "آمان" تشکیل داده‌اند که مسلط به جاسوسی الکترونیکی بوده و این کار را از طریق یک واحد ویژه به نام "واحد 8200" انجام می‌دهد. ازجمله وظایف این واحد هک کردن تماس‌های تلفنی و ایمیل‌های دولت‌های مختلف، سازمان‌های بین‌المللی و افراد گوناگون است. "واحد 8200" نقش قابل‌توجهی در جذب جاسوس و ترور شخصیت‌ها در سراسر جهان ایفا کرده است. علاوه بر این با همکاری این واحد، ویروس‌های الکترونیکی تولید شده که سیستم‌های کامپیوتری بسیاری را در سراسر جهان هدف قرار داده است.
 

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
"اسلام شهوان" سخنگوی وزارت داخله دولت حماس

 

با این حال، "اسلام شهوان" سخنگوی وزارت داخله دولت حماس از مهارت جوانان این منطقه در مقابله با عملیات‌های الکترونیکی اسرائیلی‌ها می‌گوید: "جوانان عرب هم آگاه هستند و هم‌چنان به آرمان فلسطینی‌ها وفادارند. آن‌ها باید موانع جغرافیایی را از سر راه برمی‌داشتند. ما این روند به‌وجود آمده را ارج می‌نهیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم. هم‌چنین آماده‌ایم تا به این جوانان جهت دستیابی به بالاترین سطح حملات الکترونیکی کمک کنیم."

 

یکی از هکرهای ناشناس که در غزه زندگی می‌کند، می‌گوید: "ما وب‌سایت‌هایی را که از "قرارداد صلح" و چنین چیزهایی دم می‌زنند، هک می‌کنیم. این توافقات صلح یا معاهدات بین آمریکا و کشورهای عربی و نیز هرگونه توافقی میان فلسطین و اسرائیل را رد می‌کنیم. هکرهای ما به‌لحاظ محدودیت‌های جغرافیایی یا محدودیت‌های دیگر قادر به دادن پول یا جان خود در راه مقاومت نیستند، ولی می‌خواهند در مقاومت سهیم باشند و کاری انجام داده باشند. آن‌ها می‌خواهند به دشمن بگویند که هنوز نفس می‌کشند و به همین خاطر است که از طریق هک کردن، مقاومت خود را بروز می‌دهند."

 

"ابو فهد" یکی از اعضای تیم هکرهای غزه، درخصوص پیامی که هکرهای ناشناس روی شبکه یوتیوب منتشر کردند، این‌گونه اظهارنظر می‌کند: "ما نیز شگفت‌زده شدیم که این گروه "اعراب ناشناس" پیامی را در شبکه یوتیوب خود منتشر کردند و از گروه ما نیز نام می‌برند. گمان نمی‌کنم، شبکه ارتباطی ما منجر به شکل‌گیری این گروه شده است، اما به نظر می‌رسد برخی از دستاوردهای ما به گوش‌شان خورده است. آن‌ها از وجود یک تیم سخت‌کوش و مصمم در غزه باخبر بودند، از‌این‌رو می‌خواستند ما نیز به آن‌ها ملحق شویم."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
هکرهای فلسطینی در حال تماشای فیلمی از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه

 

یکی دیگر از اعضای تیم هکرهای غزه در تأیید این سخنان می‌گوید: "ما به‌عنوان یک مسلمان و عرب ساکن غزه وظیفه خود می‌دانیم که بعد از تماشای ویدیوی پخش شده از گروه "اعراب ناشناس"، به آرمان و عقیده‌شان بپیوندیم. اوضاع اسف‌بار مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی منجر به تشکیل چنین گروهی شده است. ما در این جنبش همه‌جانبه شرکت کرده و نام ننگین "اسرائیل" را از اینترنت محو می‌کنیم."

 

این دومین بار است که گروه "اعراب ناشناس" خود را مهیای حمله الکترونیکی به ارتش اسرائیل و حکومتش می‌کنند. سال گذشته در تاریخ هفتم آوریل، نخستین حمله به ارگان‌های حکومتی و ارتش اسرائیل صورت پذیرفت که طی آن، هزاران نفر از اعضای "گروه ناشناس"، استحکامات الکترونیکی اسرائیل را مورد هدف "تسلیحات غیرمتعارف" قرار دادند. این تسلیحات غیرمتعارف شامل ویروس‌های کامپیوتری، هک سازماندهی‌شده، علوم برنامه‌نویسی و کنترل دیجیتال می‌شود که سایت‌های رسمی و عادی را غیرفعال می‌کند. این اقدامات، مشکلاتی برای اشغالگران صهیونیستی و ارتش اسرائیل آن ایجاد کرد.

 

یکی از اعضای هکرهای غزه با نام مستعار وی‌آی‌پی می‌گوید: "ما در حمله قبلی با "گروه ناشناس" تماس حاصل کردیم و با تکنیک‌های عادی هک، به این گروه در حمله به وب‌سایت‌های اسرائیلی یاری رساندیم. عمدتا وب‌سایت‌هایی که مستقیماً با اقتصاد اسرائیل در ارتباط است را هدف قرار می‌دهیم تا به فروپاشی این حکومت کمک کنیم. ما سایت‌های بورس و وزارت جنگ اسرائیل را مورد حمله قرار می‌دهیم. از دیگر اهداف ما، هدف قرار دادن سایت‌های خرید اینترنتی است که از این طریق توانسته‌ایم شماره تلفن و کارت‌های اعتباری "ویزا"ی کاربران، ایمیل‌های شخصی و رمز عبور حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان را به‌دست آوریم."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
"ابو فهد" عضو تیم هکر غزه

 

انجمن هکرهای غزه خاطرنشان می‌کند که اسرائیل نیز به زیان‌های مالی ناشی از حملات هکرها اقرار دارد. برخی از اطلاعات محرمانه نظامی و یا اطلاعات شخصی افراد که ممکن است در نگاه نخست مهم به نظر نیاید نیز از همین طریق به‌دست آمده است، که چنانچه به مقاومت فلسطین داده شده و در راه مناسبش استفاده شود، می‌تواند در سطح عملی‌تری، مفید واقع گردد.

 

لازم‌به‌ذکر است‌که بانوان نیز در این جریان و جنبش شرکت دارند. دلیل گرایش آن‌ها به این سمت، این است که آن‌ها کانالی برای ابراز اعتراض و خشم خود نیافته‌اند و نمی‌توانند مستقیماً در راهپیمایی‌ها به سمت بیت‌المقدس مشارکت داشته باشند. از‌این‌رو، وارد این فعالیت‌ها شده‌اند. این نشان می‌دهد که زنان در همه عرصه‌ها، حضور فعال دارند و همه‌جا ردپایی از خود به جا گذاشته‌اند.

 

"محمود ابو غوش" کارشناس امنیت اطلاعات می‌گوید: "امنیت اطلاعات ضعیف اسرائیل و سازمان‌های حکومتی و غیر حکومتی‌اش موجب شده شهرک‌نشین‌ها اعتماد کم‌تری نسبت به حکومت و سازمان‌های اسرائیل داشته باشند. به‌ویژه این‌که اسرائیل در حوزه حفاظت اطلاعات الکترونیکی، یکی از قدرت‌های مطرح به حساب می‌آید. بنابراین هک حتی یک پایگاه داده و مختل کردن چند سرور و وب‌سایت باعث می‌شود اسرائیل، کنترل ارتشش را از دست بدهد. هم‌چنین موجب می‌شود شهرک شهرک‌نشین‌های اسرائیلی به حکومت و سازمان‌های اسرائیل اعتماد کم‌تری داشته باشند."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
دو هکر مستقر در غزه

 

"ابو یاسر" هکر "گردان شهدای الاقصی" در خصوص تیم‌شان می‌گوید: "در گردان الاقصی تیم ویژه‌ای داریم که تحرکات الکترونیکی اسرائیل را زیر نظر دارد و سعی می‌کند سایت‌های اسرائیلی را هک کرده، در مورد دشمن اطلاعات جمع‌آوری کند و روحیه صهیونیست‌ها را تضعیف نماید. این گروه هم‌چنین به سایت‌های اسرائیلی حمله برده و آن‌ها را تغییر می‌دهد، ازجمله این‌که در صفحه اصلی این سایت‌ها تغییراتی می‌دهد، یا این‌که لوگوی فلسطین یا دختربچه‌ای که توسط ارتش اسرائیل کشته‌شده است را آن‌جا قرار می‌دهد و می‌نویسد: "سروقت‌تان می‌آییم."

 

نیازی نیست که همیشه با آتش و باروت به جنگ دشمن برویم. سلاح‌های مقاومت گاهی می‌تواند در ذهن رزمندگان باشد. از‌این‌رو، جنگ سایبری از نوع دیگری است و هدف این است که اسرائیل اشغالگر از صحنه اینترنت پاک شود. این موضوع شامل حمله به وب‌سایت‌های حساس و مهم این "لکه ننگ" می‌شود.

 

"مقاومت الکترونیکی" به اندازه مقاومت فیزیکی در صحنه نبرد اهمیت دارد، چراکه تاثیرات مخربی بر دشمن می‌گذارد. در عرصه جنگ الکترونیک می‌توان اقتصاد را هدف قرار داد یا برخی از دستورات و دستورالعمل‌هایی را که می‌تواند چه در زمان جنگ و یا هر زمان دیگر توسط دشمن مورد استفاده واقع شود، از کار انداخت.

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
"ابو یاسر" هکر عضو "گردان شهدای الاقصی"

 

ابو فهد عضو تیم هکر غزه این‌گونه مطلب را تشریح می‌کند: "ما پرچم فلسطین را در همه وب‌سایت‌های رسمی احزاب اسرائیل به اهتزاز درآوردیم. ازجمله این احزاب می‌توان "لیکود"، "کادیما"، حزب کمونیست اسرائیل و حزب کار را مثال آورد. در روزهای جنگ در غزه که از سوی سران حزب "کادیما" طرح‌ریزی شده بود، نخستین اقدام ما حمله به وب‌سایت این حزب و رهبرش "تسیپی لیونی" بود. پیامی که روی وب‌سایت گذاشتیم، پیامی بود که هر ساکن غزه‌ای، آن‌را در سینه داشت، پیامی درباره جنایات اسرائیل اشغالگر و نادیده گرفتنش از سوی جهانیان."

 

یکی از هکرها که نام خود را هم فاش نمی‌کند، می‌گوید: "چهار یا پنج سال پیش، من و دیگر افراد یک سایت فدرال آمریکا را هک کردیم. وارد پایگاه داده‌ها و پلتفرم شده و فهرست اسامی زندانیان گوانتانامو را برداشتیم. همانطور که اسامی را می‌خواندیم و پایین می‌آمدیم، نام یک فلسطینی را دیدیم. چطور امکان داشت؟ آیا واقعا زندانیان فلسطینی در گوانتانامو وجود داشتند؟ چطور به آن‌جا برده شده بودند؟ برخی از نام‌های خانوادگی که ما دیدیم متعلق به اهالی فلسطین بود."

 

"محمود ابو غوش" کارشناس امنیت اطلاعات، می‌گوید: "ازآن‌جاکه ما ملتی تحت محاصره‌ایم، روزانه هدف حمله اینترنتی قرار می‌گیریم و نیز تماس‌های تلفنی‌مان شنود می‌شود. من بر آن شدم تا تحقیقی در این زمینه انجام دهم. می‌خواستم برای جلوگیری از چنین حملاتی به نوار غزه، چاره‌ای بیندیشم. از‌این‌رو، شروع به جمع‌آوری یک‌سری آمار و ارقام کردم، مثلاً این‌که چه تعداد تلفن هوشمند در نوار غزه فعال است و یا این‌که امنیت شبکه‌های بی‌سیم در این باریکه به چه صورت است. کار میدانی را کلید زده و به مکان‌های عمومی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و سایر جاهایی سر زدم که از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شد. تحقیقم یک هفته تمام به طول انجامید. در یک کنفرانس شرکت کرده و یافته‌ها و توصیه‌هایی که به آن‌ها رسیده بودم را با دیگران هم اشتراک گذاشتم. یک گروه 120 نفره آلمانی نیز تحقیق مشابهی صورت داده بودند، با این تفاوت که بازه زمانی آن‌ها سه‌ساله بود. خوشبختانه نتایج تحقیقات من و گروه آلمانی هماهنگ بود. این‌درحالی‌بودکه آن‌ها در آلمان و با تجهیزات پیشرفته این کار را کرده بودند و من در غزه و با کم‌ترین امکانات به این نتایج رسیده بودم."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
"محمود ابو غوش" کارشناس امنیت اطلاعات

 

نام محمود می‌تواند به‌دلیل پژوهشی که انجام داده در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان "جوان‌ترین محقق امنیت اطلاعات در جهان" ثبت شود. مجله آلمانی"امنیت اطلاعات" نتایج تحقیقات محمود و تیم آلمانی را منتشر کرده است. هم‌چنین این مجله آلمانی، فایل ویدیویی کنفرانسی را که محمود در آن به ارائه مقاله پرداخته است، برای ثبت جهانی به مؤسسه گینس فرستاده است. هیئت مسئول در مؤسسه رکوردهای جهانی گینس در مورد آن نظر مثبتی داشته‌اند و متعاقباً نامه‌ای رسمی به دفتر مجله ارسال کرده و محمود را به عنوان جوان‌ترین پژوهش‌گر امنیت اطلاعات در سال 2013 تأیید کردند.

 

هیئت مدیره کتاب رکوردهای گینس برای محمود یک دعوت‌نامه به همراه بلیط هواپیما جهت شرکت در مراسم ثبت نامش در فهرست دفتر مرکزی در نیویورک فرستاده بود، اما شرایط به نحو دیگری رقم خورد و او از این سفر محروم شد. اوضاع وخیم‌تر از این هم شد و چندین بار محمود را تهدید به قتل کردند.

 

محمود ابو غوش، در این رابطه می‌گوید: "در تاریخ چهارم ژانویه 2014 برای من یک بلیط هواپیما ارسال کردند. آخرین مهلت دریافت پاداش، نهم ژانویه بود. اما متاسفانه نتوانستم به دلیل محاصره و دلایل امنیتی از گذرگاه‌های "ارز" و " رفح" عبور کنم. موساد هم روزانه برایم اس‌ام‌اس تهدیدآمیز می‌فرستاد. برایم خط‌ونشان می‌کشیدند که ترورت می‌کنیم و یا این‌که برعکس می‌خواستند مرا وسوسه کنند و به سمت خودشان بکشانند."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
یکی از هکرهای غزه با نام مستعار "وی‌آی‌پی"

 

یکی از هکرهای اهل غزه می‌گوید صاحبان وب‌سایت‌هایی که هک شده بودند، وقتی این موضوع را فهمیدند، برای هکرها دردسر درست کردند. وی توضیح می‌دهد: "هر بار که کامپیوتر را روشن می‌کردیم، پیام‌هایی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شد. این پیام‌ها می‌گفتند که یا باید تسلیم شویم و یا بانک اطلاعاتی و سایر اطلاعات را دو دستی تقدیم‌شان کنیم، وگرنه از راه‌های قانونی یا غیرقانونی ما را دستگیر می‌کنند. آمریکا نمی‌خواهد مستقیماً دستش را آلوده به خون کند، از‌این‌رو اسرائیل را جلو انداخته است. ما نیز مجبور شدیم دستگاه‌ها، شماره تلفن و جای خود را عوض کنیم."

 

بسیاری از کسانی که با ابزار اینترنت در برابر اشغالگری اسرائیل و حامیان آن می‌ایستند، توانسته‌اند از دستگیری هم فرار کنند. اما عده‌ای نیز زمانی که قصد سفر به خارج از کشور خود را داشته‌اند، شناسایی و دستگیر شدند. یکی از هکرهای غزه با نام مستعار "ساموزیکو"، یک وب‌سایت مربوط به افسران "اف‌بی‌آی" (نه خود سایت رسمی این سازمان) را هک کرد. وی موفق شد نام بسیاری از افسران، شماره تلفن‌ها، و آدرس ایمیل شخصی‌شان را درآورد. اما زمانی که به یکی از کشورهای عربی عزیمت کرد، آن‌جا بازداشت شده و درخصوص این حمله از او بازجویی به عمل آمد."

 

ساموزیکو خود در این‌باره می‌گوید: "از سال 2005، دوره طولانی بیش از پنج ساله زندان من آغاز شد. سال اول، بازجویی به زبان انگلیسی انجام می‌گرفت، من هم انگلیسی می‌دانستم. آنها گفتند که من و یک نفر دیگر سایتی را در سال 2005 هک کرده‌ایم که به "اف‌بی‌آی" مربوط می‌شده است. گویا تمرکز آن وب‌سایت تنها روی ماموران اف‌بی‌آی فعال در خاورمیانه بود."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
بخشی از تجهیزات شبکه که در اختیار هکرهای غزه قرار دارد

 

هکرها با وجود حبس و تهدید به مرگ، مقاومت سایبری خود را در برابر اشغالگران ادامه می‌دهند. اسرائیل از گوشی‌های هوشمند به‌عنوان "جاسوس‌های همراه" بهره می‌گیرد، ولی مقاومت با تمام توان جلوی آن ایستاده است. محمود ابو غوش، نحوه عملکرد این سیستم را این‌گونه توضیح می‌دهد: اول از همه، مکان شخص مورد نظر را ردیابی می‌کنیم، سپس به گوشی همراه او وارد شده و می‌توانیم به تماس‌های او گوش دهیم، این کار در لحظه و آنی انجام می‌گیرد. به‌راحتی می‌توان دوربین گوشی را فعال کرد و فهمید دقیقاً کجاست و چه‌کار می‌کند. این وضعیت اکثر گوشی و لپ‌تاپ‌های مردم در نوار غزه است، یعنی صهیونیست‌ها به همه اطلاعات آن‌ها دسترسی دارند. موساد به‌دلیل این‌که حجم اطلاعاتش بالا رفته، واحدی تشکیل داده تا آن‌ها را دسته‌بندی کند. از این اطلاعات جهت جاسوسی، باج‌گیری و یا ترور شخصیت‌های دولتی فلسطین استفاده می‌شود."

 

واحدهای اطلاعاتی در سراسر جهان، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی فروشگاه‌های آنلاین فروش برنامه‌های موبایلی انجام می‌دهند. وقتی کاربر، برنامه‌ای را از این سایت‌ها می‌خرد، سرویس‌های اطلاعاتی به‌راحتی این افراد را ردیابی می‌کنند. ابویاسر از هکرهای مستقر در غزه می‌گوید: "همه می‌دانند که موساد روی برنامه‌های اجتماعی نظیر وایبر، اسکایپ و واتس‌اپ برنامه‌ریزی سنگینی کرده است. در طول جنگ قبلی در غزه، چگونه اسرائیل از محل‌های سری موشک‌های زیرزمینی آگاه می‌شد؟ آن‌ها این کار را از طریق فیس‌بوک و توییتر انجام می‌دادند. برخی از جوانان فلسطینی نادانسته و ناخواسته روی این شبکه‌های اجتماعی مطلب می‌گذاشتند که مثلاً "چندین موشک نزدیک خانه ما به آسمان رفت!" این‌ها خود نمی‌دانند، ولی در نقش جاسوس بی‌مزد و منت اسرائیل ظاهر شده‌اند."

 

یکی دیگر از ابزارهای الکترونیکی که در اختیار اشغالگران است، هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی است که شب و روز بر فراز آسمان فلسطین گشت‌زنی می‌کنند. محمود ابو غوش، در این‌باره می‌گوید: "من روی یک طرح کار می‌کردم که اثبات می‌کرد شبکه‌های بی‌سیم خاصی وجود دارد که در زمان قطعی برق، فعال شده و هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند از این شبکه‌ها استفاده کنند. جالب‌تر این‌که این پهپادها از اسم شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت درون غزه بدون هیچ هزینه‌ای استفاده می‌کنند. این کار حتماً باید به واسطه پروتکل خاصی انجام گیرد."

در قلب محاصره: نیروهای هکر مقاومت
یکی از هکرهای غزه با نام مستعار "ساموزیکو"

 

اسلام شهوان، سخنگوی وزارت داخله دولت حماس می‌گوید:"مقاومت مدت‌هاست که به اقدامات جاسوسی صهیونیست‌ها از طریق این پهپادها آگاه است، از‌این‌رو سعی کرده‌ایم به هر نحو شده، همان‌طورکه در عرصه هک، پیشرفت‌های محسوسی داشته‌ایم، این هواپیماهای بدون سرنشین را نیز کنترل یا ساقط کنیم."

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی