نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. آبان 1393 - 23:32
ایران قبل از قیام امام راحل (ره) نیز با سازمان ملل متحد ارتباطاتی داشت اما پس از انقلاب اسلامی شکل این ارتباطات تغییر پیدا کرده و بیشتر در قالب قطعنامه های متعدد علیه نظام اسلامی قرار گرفت که در ادامه برخی از این موارد از نظر مخاطبان می‌گذرد.

به گزارش چهارفصل به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1919 میلادی یعنی پس از پنج سال اختلاف،نزاع و جنگ میان طرف های درگیر،برای حل اختلافات مرزی میان برخی کشورها تصمیم بر این شد تا گروهی بی طرف که متشکل از کشورهای متعدد باشد شکل بگیرد تا در نهایت بتوان معضلات میان آنها را حل کند که بدین ترتیب جامعه ملل تاسیس شد.

در پی تحولات روزافزون دنیا و پیچیده تر شدن مسایل ، کشورهای پیروز در جنگ در جهت تامین اهداف خویش در سال 1945 م یعنی پس از جنگ جهانی دوم برای توجه بیشتر به مسایل جهانی از جمله امنیت،اقتصاد و... ضرورت یافت تا سازمانی کارا تر و گسترده تر ایجاد گردد که بدین منظور تاسیس سازمان ملل متحد در تاریخ 26 ژوئن همان سال در کنفرانس سانفرانسیسکو به امضاء کشورهای شرکت کننده در آن رسید و در 24 اکتبر آن سال لازم الاجرا شد.
ارکان اصلی این سازمان متشکل از مجمع عمومی،شورای امنیت،شورای اقتصادی و اجتماعی،شورای قیومیت،دیوان بین المللی دادگستری و یک دبیرخانه است.

در میان تمام بخش های این سازمان تنها شورای امنیت است که نقش تامین امنیت بین الملل را عهده دار است که متشکل از پنج عضو دائم یعنی آمریکا،انگلیس،روسیه،چین و فرانسه و ده عضو غیر دائم که بطور متناوب از باقی کشورهای جهان انتخاب می شوند، است.

کشور ایران قبل از قیام امام راحل (ره) نیز با  سازمان ملل ارتباطاتی داشت اما پس از انقلاب اسلامی این ارتباطات در قالب قطعنامه های متعدد علیه نظام اسلامی شدت یافت که در ادامه برخی از این موارد از نظر مخاطبان می‌گذرد.

**گروگانهای آمریکا در ایران 

پس از پیروزی انقلاب در 13 آبان سال 1358 سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام تصرف شد که امام از آن به انقلاب دوم نیز تعبیر فرموده و پیرو این موضوع تمامی کارکنان این در حقیقت جاسوس خانه  به گروگان گرفته شدند.

نماینده آمریکا پس از این ماجرا در سازمان ملل طی نامه ای در تاریخ 9 نوامبر سال 1979 شکست تلاش های خود در جهت آزاد سازی گروگان‌ها را به اطلاع رئیس شورای امنیت رسانده و خواستار رسیدگی این شورا به موضوع می شود و شورا موضوع را در تاریخ 27 نوامبر همان سال مورد رسیدگی قرار داد که با عدم شرکت ایران در جلسات مواجه شد.

پس از کشمکش های فراوان در این راستا و عدم موفقیت سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران ،شورای امنیت در تاریخ 13 ژانویه تشکیل جلسه داد و قعطنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران توسط تمامی اعضای سازمان ملل به رای نهاده شدکه با وتوی شوروی(سابق) رو به روگردید و ناکام ماند.

** حمله ناو آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس 

موضوع حمله ناو آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 در خلیج فارس و کشته شدن تمام مسافرین و خدمه آن که 290 نفر بودند از جمله موضوعاتی است که ایران علیه آمریکا در شورای امنیت طرح شکایت کردکه این شورا در تاریخ 5 ژوئیه همان سال به درخواست ایران تشکیل جلسه داد.

در جلسه همین سال شورا پس از استماع سخنان وزیر خارجه وقت ایران و پاسخ معاون رئیس جمهور آمریکا قعطنامه 616 را صادر کرد که در آن ضمن همدردی با خانواده های قربانیان این حادثه،ازتمام کشورهای عضو پیمان 1945م شیکاگو درخواست رعایت سلامت هوانوردی بین المللی شده بود.
قعطنامه های شورای امنیت تا پیش از پایان جنگ عراق علیه ایران عبارتند از :
1: قطعنامه 419 25 سپتامبر 1980 م 
2: قطعنامه 514 12 ژاوئیه 1982م
3: قطعنامه 522 4 اکتبر 1982 م
4: قطعنامه 540 21 فوریه 1983م
5: قطعنامه 588 29 اوت 1986م

** قعطنامه آتش بس (598)

موضوع قعطنامه پایان جنگ عراق علیه ایران و به تعبیری برای آتش بس میان طرفین درگیر که معروف به 598 شده چنین می باشد.

این قعطنامه در 20 ژوئیه سال 1987م برابر با 29/4/1366 از سوی دبیر کل سازمان ملل طی نامه برای وزرای خارج ایران و عراق ارسال شد.

در تاریخ 22/5/1366 پاسخ مشروح ایران به این قعطنامه از سوی وزیر خارجه وقت صادر گردید که درآن، خواسته های بحق ایران مطرح شده بود. دراین مرحله موضع ایران کاملا مشخص نبود چرا که ایران نه آن را رد و نه تایید کرده بود.اما موضع عراق در این زمان بر پذیرش آن بود که از سوی وزیر خارجه آن کشور اعلام گردید تا فورا آتش بس برقرار گردد.اما پاسخ رسمی عراق در 14 اوت همان سال به دبیر کل سازمان ملل ابلاغ شد.

سر انجام پس از فشارهای بسیار بر ایران،کشور ما در تاریخ 17 ژوئیه 1988م برابر با 4/26/1367 توسط سفیر و جانشین نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد طی نامه ای حاکی از پذیرش قعطنامه از طرف رئیس جمهور وقت(رهبری معظم انقلاب)در شورای امنیت منتشر کرد.

آنچه غم انگیز و به نوعی روشن کننده حقایق است این که پس از پذیرش این قعطنامه از سوی امام راحل(ره) ایشان در پیامی اعتقاد راسخ خود را بر استمرار دفاع،اعلام داشته وتصمیم بر پذیرش را متاخر از نظرکارشناسان متعهد و دلسوز و به مصلحت نظام مرتبط می دانند در عین این که از این موضوع تعبیر به نوشیدن جرعه زهر کرده که تنها برای رضای خدا آن را سر کشیدند.

**قعطنامه های اخیر شورا علیه ایران

الف: تحریم‌های مصوب 23 دسامبر 2006 شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران 

1- تحریم تجاری ایران در زمینه تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و فن‌آوری قابل استفاده در برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران 
2- تحریم‌های داوطلبانه در زمینه سفرهای خارجی 12 مقام مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشک بالستیک ایران 
3- تحریم‌های داوطلبانه دارایی‌های خارجی این 12 مقام و همچنین 10 موسسه‌ای که به طور مستقیم با برنامه‌های هسته‌ای یا موشک بالستیک ایران ارتباط دارند یا در زمینه تأمین آنها حمایت می‌کنند.

ب: تحریم‌های مصوب شورای امنیت در قطعنامه 1747 در 24 مارس 2007 
1- تحریم تمامی صادرات نظامی ایران 
2- محدودیت داوطلبانه در زمینه فروش تسلیحاتی نظیر هواپیمای جنگی و بالگردهای تهاجمی، کشتی‌های جنگی، موشک‌ها، تانک‌های نبرد و وسایط نقلیه مسلح به ایران 
3- تحریم داوطلبانه در زمینه دارایی‌های خارجی 13 موسسه ایرانی از جمله بانک دولتی سپه و 15 مقام دیگر و همچنین 13 موسسه مرتبط با برنامه‌های حساس موشکی بالستیک و اتمی جمهوری اسلامی ایران از جمله مقامات ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 
4- محدودیت‌های داوطلبانه در زمینه سفر خارجی این 15 مقام 
5- محدودیت‌های داوطلبانه در زمینه کمک مالی یا وام به دولت ایران 

** قعطنامه پرونده هسته ای 
اما آخرین قعطنامه ای که به پیشهاد فرانسه و انگلیس علیه ایران در سال 2009 م در پی مسایل هسته کشور ما از سوی شورای امنیت به ناحق صادرگردید در ماههای اخیر بودکه متاسفانه در پی زد و بندهای سیاسی،14 عضو از این شورا به آن رای مثبت و تنها اندونزی به آن رای ممتنع داده بودو آنچه نباید می کردند را مرتکب شدند و برگ سیاه دیگری بر دفتر و کارنامه سیاه شورای امنیت افزودند. 
سه عضو غیر دائم شورا یعنی لیبی، اندونزی، آفریقای جنوبی هرچند پیشتر نگرانی‌هایی درباره پیش‌نویس قطعنامه ابراز کرده بودند، از قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کردند. 

مفاد قطعنامه 
1- تحریم کلی مقامات مسئول در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران برای مسافرت‌های خارجی و بازرسی از محموله‌های صادراتی و وارداتی این کشور در صورتی که به کالاهای ممنوع ظن و گمان وجود داشته باشد 
2- درخواست از کشورها برای هشیاری در ورود به تعهدات جدید برای حمایت مالی عمومی در زمینه تجارت با ایران از جمله اعطای وام‌های صادراتی و تضمین یا بیمه‌نامه برای ایرانیانی که در این تجارت مشکوک دخالت دارند. 
3- درخواست از کشورها برای هشیاری درباره فعالیت‌های موسسات مالی در قلمرو آنها با تمامی بانک‌های مستقر در ایران به ویژه بانک ملی، بانک صادرات و شعبه‌ها و شرکت‌های تابعه آنها در خارج از این کشور.
در پایان ضمن یادآوری این نکته که اساس شورای امنیت بر بی عدالتی و ظلم به کشورهای دنیا استوار گردیده است و نمی توان از آن انتظار همراهی حقوقی با کشورهایی مستقل از تقسیم بندیهای قدرت های استکباری همچون ایران داشت هرچندکشور ما تا کنون توانسته است در راستای احقاق حقوق خود بدرستی عمل نمایدکه جنگ تحمیلی و موضوع هسته از این دست موارد است.
 

البته مواضع سازمان ملل و روسای آن نیز در دیگر حوزه های داخلی کشور بارها و بارها دخالت کرده و مواضعی مغرضانه داشته اند که بدون شک حاکی از سیاست های کشورهای مستکبر بوده است.

حقوق بشر، اعدام محکومین قضائی، فتنه سال 88 و دیگر مسائل داخلی همواره مورد بحث این سازمان و شورای امنیت بوده است . سازمان ملل همیشه نه برای احقاق حقوق ملت ها، بلکه برای تحقق سیاست های کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، اسرائیل تلاش کرده و از هردست آویزی برای ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کرده است .

تحریم های اقتصادی که به دلایل واهی علیه بانک های داخلی  و تاجران ایرانی وضع شده و در سیستم تجاری کشور اخلال ایجاد کرده گوشه ای از اهداف خصمانه این سازمان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که در حال حاضر نیز عواقب آن در جامعه قابل لمس بوده و ابعاد مختلف آن آشکار شده است.

در مقابل این حجم اقدامات علیه ملت ایران در اقدامی عجیب مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد با حضور یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه صبح امروز -چهارشنبه- در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.  

سازمان ملل نه در مسائل مربوط به ایران بلکه در برابر مظلومیت کشورهایی همچون غزه تنها سکوت کرده و حتی در بعضی مواقع از متجاوران نیز حمایت کرده است. این سازمان که داعیه مبارزه با تروریسم دارد تا کنون هیچ اقدام اجرایی در دفاع از مظلوم انجام نداده و تنها به شعار دادن وحتی حمایت از ظالم اکتفا کرده است. 

سازمان ملل برای ایران و کشورهای منطقه هیچ نقش مهمی در راستای رسیدن به حق و حقوقشان نداشته و معلوم نیست چرا مسئولان وزارت خارجه چنین برنامه ای را برای این سازمان برگزار کردند!

 ایران همواره صادقانه در راستای اجرای تعهداتش عمل کرده و نه تنها سازمان ملل بلکه جهانیان باید از او تقدیر کنند اما تقدیر و بزرگداشت سازمانی که به وظایفش عمل می کند، مورد تصدیق هیچ عقل سلیمی نیست.

به هرحال سازمان ملل و احکام آن نقش پیاده نظام استکبار را بازی می کند و دادن لوح یادبود و تقدیر به چنین ارگانی چه معنایی می‌تواند داشته باشد. به هرحال انتظار می‌رود مسئولان مربوطه ضمن پاسخ دادن به ابهامات موضع قدرتمند و مقتدرانه ای گرفته و آن را اعلام کنند.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در  واکنش به  مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل از سوی وزارت خارجه اشهار داشت: مسئولان وزارت خارجه باید پاسخ گو باشند.

وی افزود: اقدامات مثبت بان کی مون چه بوده که برای سازمان ملل بزرگداشت برگزار و در آن لوح تقدیر تقدیم کردند.

جوکار ادامه داد: بان کی مون تا کنون گفتمان  و موضع پایداری نسبت به کشور، انقلاب ، نظام و حقوق ملت ما نداشته است. برای تجلیل از یک فردی باید وی نقش مهم و سازنده ای ایفا کرده و اتفاق مهمی رخ داده باشد در حالی که بان کی مون و سازمان ملل تا کنون چنین کاری نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به عملکرد سازمان ملل ، تصریح کرد: ما عملکرد مشخص و شفافی از وی مشاهده نکرده ایم و مسئولان دولتی پاسخ دهند که چرا چنین مراسمی برگزار کرده اند!

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سازمان ملل در موضوعاتی نظیر حقوق هسته ای ، حقوق بشر،‌ مقابله با تروریسم و ... گام مثبتی برنداشته است. سازمان ملل در مواضع منطقه‌ای به ویژه در موضوع داعش و حمله رژیم اشغالگر به غزه به صورت تمام قد جانب آمریکا و هم پیمانانش را گرفته و از آنها حمایت کرده و به طور مثال سازمان ملل در جنگ غزه الا جز اظهار تاسف هیچ حمایت و دفاعی از مردم مظلوم و زنان و کودکان بی دفاع غزه نکرد.

 

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا  مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد با حضور یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه صبح امروز -چهارشنبه- در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد. 

 

 در این مراسم همچنین به پاس همکاری‌های نزدیک و منظم ایران با سازمان ملل، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل لوح سپاس و تقدیری به سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه اهدا کرد. 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی