نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. آبان 1393 - 8:08
در جنگ نرم نه نیازی به تانک زرهی می باشد و نه عقاب های جنگجوی آسمان، نیاز به تزریق باورهای غلط به هدف سست کردن ایمان و اعتقاد دارد.

به گزارش چهارفصل به نقل از آفتاب جنوب،محمد محمدی در یادداشتی نوشت:در عصر یکی از روزها که از طرف روزنامه فروشی ها به سمت مرکز شهر می رفتم در گذر از خیابان دو جمله ذهنم را به تشویش فرو برد،«ماهواره،گنداب فساد و دیگری ماهواره؛خط مقدم دشمن، پشت بام خانه ها»با خود کلنجار رفتم که مگر می شود مردم سرزمینم ایران زمین، با آن شکوه و غرور آریایی که فرهنگ پوشش آنهاسالیان سال است بر تخته سنگ ها حکاکی شده است با نگاهی به شبکه های ماهواره ای به گندابی از فساد فرو روند!

 

شب هنگام بود نوشته ای را خواندم به شرح زیر:مجری برنامه صدای آمریکا (voa) از مدیر عامل شبکه فارسی وان (farsi1) سؤالی پرسید:برنامه آینده شما چیست؟!جواب داد تا سال 2020 م 1399ه.ش) کاری می کنیم که مردم ایران خودشان زنانشان را برای نمایش دادن به بیرون از خانه بفرستند!مجری برنامه در ادامه پرسید:مگر می شود مردهای ایرانی با اون غیرتشان چنین کاری انجام دهند؟!

در جواب این سؤال به مجری برنامه پاسخ داد:وقتی قورباغه ای را وارد آب صد درجه بیاندازی، قورباغه به یک دفعه به صورت غریزی از آب به بیرون می پرد، چرا که آب خیلی داغ است ولی اگرقورباغه را در آب خنک بیاندازی عکس العملی نشان نمی دهد و وقتی آب را کم کم به نقطه جوش برسانیم قورباغه با وجود اینکه گرما را با تمام وجود لمس می کند و می خواهد که از آب به بیرون بپرد ولی توانی برای پریدن ندارد.

 

ماهواره و تغییر سبک زندگی

 

در ادامه گفت: ما کاری می کنیم که زن های ایرانی آروم آروم تا جایی پیش بروند که دیگر خودشان بدانندراهی برای برگشت وجود نخواهد داشت؛ سکوتی کردم به همان معنای همیشگی، رضایت.چرا که پوشش، رفتار و حتی راه رفتن برخی از جوانان ما رنگ و روی و سمت وسویی به شبکه های ماهواره ای سوق پیدا کرده است.چرا که آمار طلاق را سه برابر کرده است و به نقل از ابوالفضل محبی دادستان شهرستان بویین زهرا، اکثر پرونده هایی که در دادگاه خانواده وجوددارد مربوط به فروپاشی خانواده ها در اثر استفاده نامناسب از ماهواره درمحیط خانواده است.چرا که افزایش بزهکاری، افزایش دختران فراری و... از آثار وجود این مهمان شوم در خانه ها می باشد.

 

همچنین عوامل شبکه من و تو اقرار داشتند پخش برنامه مستند از زندگی بازیگران زن خارجی، تنها به دلیل الگو شدن این افراد برای جوانان ایرانی است و هدف از پخش این مستندات، الگو سازی و ترویج فرهنگ منحط غربی برای جوانان این مرزوبوم است که برای تغییر سبک زندگی مردم کشورمان و تبدیل آن به زندگی سکولار غربی تلاش فراوانی به خرج می دهند.آنها خوب می دانند که در این جنگ نرم از کدام روزنه وارد شوند.

 

اندیشمندان علم زیبایی بر این باورند که انسان چیزهایی را که با چشم می بینند، بیشتر درک می کنند و بیشترین اثر را دارد تا از طریق حس های دیگر.اینکه آنان با استراتژی خاصی سعی بر متزلزل کردن نظام خانواده های ایرانی دارند شکی نیست، اما شک من در این است که مسئولین و سیاسیون ما قدمی راسخ و محکم در این امر مهم برداشته باشند!؟

 

یکی از سیاست های مسئولین ما این بود که به جای خرید ماهواره ؛مبلغی قریب به 120هزار تومان تحویل و در عوض دستگاه دیجیتال را خریداری کنید.!در ظاهر و بطن این قضیه روشن است که اگر چه زبان گویندگان به فرهنگ سازی می چرخد ولی نگاهشان به سر کیسه ها خیره شده اند.اگر اصل بر فرهنگ سازی می باشد به راحتی می توان این شبکه ها را مانند سایرشبکه ها از طریق امواج به سراسر کشور ساطع کرد ولاغیر الله اعلم.

 

برخورد مسئولین ذیربط نباید از روی جبر و یا پارازیت انداختن بر امواج شبکه های ماهواره ای باشد !! اینگونه برخورد ها تا به کی و کجا باید ادامه داشته باشد؟در این باره لازم می بینم داستانی را نقل کنم:در زمان حضرت رسول(ص) مادری به همراه پسر خردسالش نزد پیامبر رفت و گفت:یا رسول الله از دست این بچه عاجز شده ام! این بچه رطب زیاد می خورد وحالش اصلا خوب نیست و حرف مرا نیز خریدار نیست. امروز او را نزد شماآورده ام تا نصیحتش کنید و بفرمایید از خوردن رطب پرهیز کند. پیامبر(ص) فرمود: امروز شما بروید و فردا کودک را به همراه خود بیاورید.فردای آن روز پیامبر با زبانی خوش با کودک صحبت کرد و او را نصیحت کرد تابه حرف مادرش گوش دهد. کودک پذیرفت و گفت: تاحالانگفته بودن که چرا رطب نخورم،اگر درست می فهماندنم که ضرر دارد گوش می کردم ولی مادرم می خواست باداد و فریاد و نفرین و آفرین مرا به حرف شنوی مجبور کند.مادر از حضرت تشکر کرد و پرسید چرا دیروز او را نصیحت نکردید؟ پیامبر (ص)فرمود:من دیروز خودم رطب خورده بودم و شایسته این بود روزی دیگران را منع کنم که خودم رطب نخورده باشم.

 

حرف خوب وقتی اثر دارد که گوینده نیز به آن عمل کرده باشد (رطب خورده منع رطب چون کند؟)تاریخ از زمان حضرت آدم تا به الان به ثبت رسانده، هر چیزی را که ازانسان منع و سلب کنیم شوق و ذوق بیشتری برای بدست آوردن آن و نگاهی موشکافانه تر به آن دارد.حضرت آدم را که خداوند سبحان امر فرمودند مسئولین ما که جای خود دارند.
 

تزریق باورهای غلط به هدف سست کردن ایمان

 

ماهواره؛ خط مقدم دشمن، پشت بام خانه هادر جنگ نرم، نیازی به سنگ، چوب و چماق نیست، نیازی به توپ، تانک و اسلحه هم نیست.قدرت تخریب هر چیز بسته به سلاح و نقطه ای که نشانه گیری می شود، می باشد.  منقول است:اگر می خواهید کسی را از پای در بیاورید رخنه ای در تفکر اوایجاد و باور های پلیدی را در ذهن او تزریق کنید، اگر می خواهید نظام خانواده را متزلزل کنید پایه و شالوده را نشانه گیری کنید. (پدر و مادر) و اگر می خواهید نظام حاکمه بر حکومت را  بر هم زنید، مردم را در تنگنا و مضیقه قرار دهید.

 

چینی های قدیم برای اینکه از شر حمله دشمنان در امان باشند دیوار بزرگ چین را ساختند، اما در صد سال اول ساخت دیوار، سه بار دشمنان بدان نفوذکرده و با چینی ها جنگیدند.دشمنان از دیوار بالا نرفتند بلکه به درباری ها رشوه دادند و از آنها گذشتند.چینی ها به ساخت بنای سد استوار پرداختند اما برای ساخت نگهبان هایشان خرجی نکردند.غافل از اینکه نیروی انسانی مهمترین مسئله است.

 

یکی از شرق شناسان می گوید:برای انهدام یک تمدن، سه چیز را باید منهدم کرد:اول) خانواده ،دوم) نظام آموزشی ،سوم) الگو ها و اسوه هابرای اولی، منزلت مادر را به عنوان مربی کودکان متزلزل کن تا مادر ازاینکه مربی کودکان خویش باشد خجالت بکشد.برای دومی، از منزلت معلم بکاه و در جامعه او را بی ارزش کن.برای سومی، منزلت نخبگان و دانشمندان را هدف قرار بده تا کسی آنها را الگوی خویش قرار ندهند...آری، در جنگ نرم نه نیازی به تانک زرهی می باشد و نه عقاب های جنگجوی آسمان، نیاز به تزریق باورهای غلط به هدف سست کردن ایمان و اعتقاد دارد.

 

به این باور رسیدم که پشت بام خانه ها نیز می تواند خط مقدم دشمن باشد.آن روی سکه نیز تماشایی است.تیتر سایتی را به این مضمون خواندم:ایران تنها کشوری است که بیش از 120 شبکه رادیویی و تلویزیونی در اختیارمردم داده است.

 

رضا رشید پور در یکی از کلیپ های خود خطاب به عزت الله ضرغامی چنین گفت:«آقای ضرغامی کار فرهنگی ایجابی است نه سلبی. شما کدام برنامه جذاب در صدا سیما را ساخته اید که مردم ماهواره نبینند؟شما چقدر نیروهای درجه یک رسانه را ممنوع الکار و ممنوع التصویر کرده اید؟اشخاصی چون احسان علیخانی، محمد رضا شهیدی فر، محمد صالح اعلاء و...آیا در این کشور محمود شهریاری خطرناک تر است یا سریال حریم سلطان که به ایرانیان توهین می کند ولی مردم دارند نگاه می کنند؟چرا مردم را از رسانه محرم خود محروم می کنید و بعد می روید آنتن ماهواره اش را جمع می کنید مبادا برنامه جای دیگر را ببینند؟پس مردم چکار کنند؟»

مسئولین باید بدانند کیفیت را نباید فدای کمیت کنند.در جواب رضا رشید پور:من که کاره ای نیستم، از شما هم بیکارترم ولی اگر کاره ای بودم شبکه های انحصاری زیر را به راه می انداختم،شبکه موزیک: یکی مختص جوانان و دیگری موسیقی های آرام مختص میان سالان و کهنسالان؛شبکه خاطره: مختص فیلم و سریال های چند دهه ی اخیر؛شبکه انتقاد: شبکه ای که مختص مشکلات مردم باشد و مردم حق انتقاد ازمسئولین حتی در سمت های کلان کشوری را داشته باشند. (همچنین پخش فیلمهایی با این مضامین؛ شبکه مسابقه و مهارت: شبکه ای که مختص برگزاری مسابقات هیجان انگیز،علمی، ورزشی، خانوادگی و... برای تمامی سنین باشد؛ شبکه توریست: مختص نمایش طبیعت ها در سراسر دنیا من جمله ایران باشد "این شبکه به نوبه خود می تواند باعث جذب جهانگرد به این مرزوبوم نیز باشد"؛شبکه نخبگان: شبکه ای با تمامی مضامین علمی، پژوهشی و تحقیقاتی از دوره مهد تا بالاترین مقطع تحصیلی برای تمامی گرایش ها.

 

در کشور ژاپن بیشترین حساسیت را نسبت به دوره مهد کودک دارند و معلم نیزاجبارأ باید دارای مدرک دکتری باشد ولی در اینجا (بیشتر نقاط کشور) تاجایی که سراغ دارم خانم هایی که شغل دولتی ندارند در مدارس غیر دولتی مشغول به تعلیم دانش آموزان مهد هستند؛ شبکه طنز: شبکه ای که مختص پخش سریال های طنز باشد.

با دیگر شبکه ها چون قرآن و معارف، مستند، نسیم، نمایش، آی فیلم، خبر،ورزش، پویا و ...موافقم ولی همین شبکه ها برای بهتر شدن هنوزم بسی جای دارند.در میان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، من و تو 1، شبکه خبری BBC،فارسی 1 و pmc بیشترین مخاطبان را دارد.در شبکه های داخلی، شبکه آی فیلم توانسته در میدان رقابت با خیلی ازکشورهای مشابه خارجی که سریال پخش می کنند تا حد زیادی موفق باشند.

مخاطبان این شبکه را کشورهایی چون عربستان، انگلستان، امارات، الجزایر،فرانسه و ... تشکیل می دهد.برنامه نود نیز بعنوان یک برنامه ورزشی با زمان پخش در ساعت 23:30 بیش از5 میلون مخاطب دارد. پس نمی توان ملت را مقصر دانست. اگر برنامه ها جالب، دیدنی و متنوع باشند،شاهد هجوم سیل نگاه مردم به شبکه های داخلی خواهیم بود.

 

مهر منسوخ بر باورهای خانواده

 

تجربه نشاند داده است که استفاده ناسالم از امکانات ماهواره بیشتر از بهره های مفید آن است.از این رو تا زمانی که فرهنگ صحیح استفاده از ماهواره شکل نگیرد و نیزبرنامه های داخل، جواب گوی نیازها نباشد شاهد همین روال استفاده ازماهواره خواهیم بود و حتی بدتر از این وضع.ای کاش بجای مصادره مصوبه به مجلس شورای اسلامی در 23 بهمن 1373 مبنی برممنوعیت ورود، تولید، نصب، نگهداری و استفاده از تجهیزاب ماهواره ای، هیچگونه ممانعتی وجود نداشت و از همان اوایل ریشه فرهنگ استفاده از ماهواره را آبیاری می کردیم.

 

حال مسئله این است که اگر انسان طی چندین ماه و هفتاد و یا صد قسمت از یک یا چند سریال هر شب این فرهنگ برخورد و این نوع ارتباط را ببیند آهسته،آهسته چشم و ذهن را بر این روابط عادی کرده و دیگر عکس العملی انجام نخواهد داد و به همین سادگی بر عقاید و باورهای نظام خانواده ما مهرمنسوخ شدن می زنند و دیگر بیننده ماهواره و این شبکه ها با هم همراه
می شوند و دم از آزادی غربی می زنند.

 

نقش کلیدی والدین در هدایت فرزندان

 

میتوان نقش پدر و مادر را در خانواده بعنوان رکن اصلی، تلقی کرد.پدر و مادر می توانند با هدایت و راهنمایی فرزندان در امر ازدواج، افزایش معنویت در خانواده و ایجاد فضای آرام و عاری از تنش در خانه نقش کلیدی رادر جهت جلوگیری از جذب افراد خانواده به سمت ماهواره ایفا نمایند.متأسفانه خیلی از خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری آن گونه که باید محبت را صرف فرزندان خود خرج کنند صرف پول می کنند که این بحث خودنیز سری دراز دارد.

ناگفته نماندماهواره همانگونه که می تواند مضز باشد،مفید نیز می تواند باشد، این بسته به استفاده ما از ماهواره دارد.

در اینجا لازم می بینم که اشاره ای داشته باشم به مضرات و اهداف برخی ازشبکه های ماهواره ای.

*ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن.

*بی اهمیت جلوه دادن به احترام والدین.

* عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده .

*عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر وپسر.

از دیگر معایب استفاده نامناسب از شبکه های ماهواره ای می توان به خدافراموشی، افسردگی، آلودگی روح، انزوا و گوشه نشینی اشاره کرد.

چند پیشنهاد

برنامه باید بر اساس نیاز مخاطب جامعه باشد. در رسانه های معتر دنیاقضاوت پیام به عهده مخاطب است، در حالیکه در رسانه ملی پیام به شدت سانسور شده است می بایستی مجوز فعالیت شبکه های خصوصی برای ایجاد رقابت و افزایش مخاطب صادر شود عواملی همچون، محیط بسته، رقابتی نبودن، عمل نکردن بر اساس نیاز مخاطب،دروازه بانی یک طرفه پیام، آزاد نگذاشتن ذهن مخاطب در انتخاب و قطره چکانی اطلاعات به مخاطب باعث روی آوردن مخاطبان به سوی رسانه ها و شبکه های برون مرزی و عدم استقبال از شبکه های داخلی می شود و در مقابل هجوم فرهنگی باید مقابله فرهنگی صورت بگیرد.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی