نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. مهر 1393 - 8:53
ارتش سوریه بیشترین تمرکز عملیاتی خود را بر روی پاکسازی استانهای دمشق، حماه و حلب قرار داده و به همین دلیل در استان درعا دچار کمبود شدید نیرو و تجهیزات نظامی است.

به گزارش چهارفصل، برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی «درعا»، تحولات میدانی جبهه «جوبر» و تحولات میدانی جبهه «دوما» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

 

تحولات میدانی درعا

شهرها و روستاهای مختلف استان جنوبی "درعا" معروف به مهد الثوره (پایگاه انقلاب) ، واقع در نزدیکی مرز مشترک سوریه با اردن در روزهای گذشته صحنه عملیاتهای پی در پی نیروهای گروههای تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد بوده است. طی دو هفته اخیر گروههای تروریستی مذکور با حمایت مستقیم کشور عربستان و اردن حملات وسیعی را در قالب عملیاتهای "والفجر و لیال العشر" به مناطق مختلف درعا مانند تل حاره (و تپه حاره که مکان استقرار رادارهای پیشرفته رصد و مراقبت ارتش سوریه برای کنترل تحرکات نظامی و جاسوسی اسراییل در آن قرار داشت)، درعا البلد،ام المیاذن،نبا،یادوده،عثمان و طریق السد در حاشیه شهر درعا آغاز کرده اند.

حدود سه روز پیش گروه تروریستی ارتش آزاد اعلام کرد که عملیات جدیدی بنام "معرکه اهل العزم(صاحبان اراده)" را با هدف اشغال پاسگاه نظامی ارتش سوریه در نزدیکی روستای ام میاذن در حاشیه جنوب شرقی شهر درعا آغاز کرده است.هدف از تصرف این مقر ارتش سوریه قطع مسیر اتوبان درعا – دمشق و در نتیجه قطع مسیر پشتیبانی نیروهای ارتش سوریه مستقر در گذرگاه مرزی "نصیب"(در طرف اردنی:گذرگاه جابر) در مرز مشترک این کشور با اردن است که هنوز در کنترل نیروهای ارتش سوریه قرار دارد. این گذرگاه معبر اصلی مرز 370 کیلومتری مشترک میان اردن و سوریه است که سال گذشته نیز هدف حملات تروریستها قرار گرفت اما با واکنش ارتش سوریه کنترل آن در اختیار دولت سوریه باقی مانده بود.

نیروی هوایی ارتش سوریه پس از یک غیبت 24 ساعته از صبح روز گذشته با بمباران سنگین مواضع تروریستهای ارتش آزاد در روستای ام المیاذن سعی دارد تا از سقوط گذرگان "نصیب" و پاسگاه المیاذن ارتش مستقر بر روی پل مابین دو روستای ام المیاذن و الطیبه و دسترسی تروریستها به آزادراه دمشق– درعا جلوگیری کند. همچنین بالگردهای ارتش سوریه در 72 ساعت اخیر حداقل 16 بشکه انفجاری (برامیل) بر روی مواضع تروریستها پرتاب کرده اند که منجر به وارد آمدن تلفات سنگین انسانی به تروریستهای ارتش آزاد شده است.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

 درگیریهای شدیدی همجنان میان دو طرف ادامه دارد و تروریستها موفق به استقرار در اطراف پل "الطیبه" شده اند.کشته ها و زخمی های تروریستها مستقیما از عرصه نبرد با آمبولانسهای دولتی وزارت بهداشت کشور اردن به بیمارستانهای این کشور منتقل می شوند. ارتش سوریه صبح دیروز با چند دستگاه اتوبوس حدود 200 سرباز را به پاسگاه ام المیاذن اعزام کرده است. به گفته منابع نزدیک به ارتش سوریه اوضاع میدانی منطقه بسیار وخیم است. نیروهای ارتش سوریه در محاصره کامل تروریستهای اعزامی از دو روستای طیبه و ام المیاذن قرار گرفته اند .
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

 

درگیریهای شدید در اطراف پاسگاه نظامی المیاذن در جنوب شرقی درعا

در درگیریهای روزهای اخیر تروریستهای ارتش آزاد بطور گسترده ای از موشک های ضد زره تاو2 ساخت آمریکا که اخیرا و در قالب طرح حمایت از تروریستهای تکفیری میانه رو از سوی آمریکا در اختیار آنها قرار داده شده بود استفاده می کنند که منجر به انهدام چندین دستگاه تانک و نفر بر بی ام پی 1 و 2 ارتش سوریه که برای شکستن محاصره و تامین امنیت پاسگاه اقدام کردند شده است.

گفتنی است ارتش سوریه بیشترین تمرکز عملیاتی خود را بر روی پاکسازی استانهای دمشق ،حماه و حلب قرار داده و به همین دلیل در استان درعا دچار کمبود شدید نیرو و تجهیزات نظامی است. در پی سلسله عملیاتهای تروریستها در استان درعا مناطق مهمی به اشغال آنها در آمده است و بیم آن می رود که این استان به اشغال گروههای تروریستی همچون ارتش آزاد و جبهه النصره در آید.

 

تازه ترین تحولات سوریه؛

تازه ترین تحولات سوریه؛

تازه ترین تحولات سوریه؛

 

اعزام نیروهای کمکی ارتش سوریه به پاسگاه المیاذن ارتش سوریه

تازه ترین تحولات سوریه؛

تازه ترین تحولات سوریه؛

اعدام فعال رسانه ای حامی تروریستها روی تخت بیمارستان

روز گذشته گروهی از عناصر گروه تروریستی "تیپ عمری (الویه عمری)" زیر مجموعه "جبهه انقلابیون سوریه (جبهه الثوار سوریا)" به فرماندهی "جمال معروف" که از سوی دولت آمریکا و اروپا به عنوان تروریستهای میانه رو شناخته و مورد حمایت تسلیحاتی – مالی – سیاسی قرار دارند ، با حمله به بیمارستان "طریق السد" شهر درعا ، "محمود حشیش ملقب به قیصر حبیب" فعال رسانه ای معروف حامی تروریستهای تکفیری در سوریه را بر روی تخت بیمارستان هدف صدها گلوله قرار داده و کشتند.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

 

تازه ترین تحولات سوریه؛

بنابر گزارش منابع رسانه ای وابسته به تروریستها ، این اتفاق در حالی افتاد که این فعال رسانه ای در وضعیت بسیار وخیم جسمی ناشی از اصابت گلوله و در حال مداوا بوده است.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛
 

بلافاصله پس از این حادثه پایگاه اطلاع رسانی وابسته به گروه تروریستی جبهه انقلابیون سوریه با صدور بیانیه ای مسئولیت این قتل فجیع را بر عهده گرفته و علت دست زدن به این اقدام وحشیانه را تعلل محکمه شرعی درعا (وابسته به ائتلاف تروریستها) در محاکمه و مجازات این فرد اعلام کرده است.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛
تصویر سمت چپ مربوط است به قیس القطاعنه فرمانده سابق گروه تروریستی تیپ عمری و تصویر سمت راست مربوط است به متن بیانیه این گروه تروریستی وابسته به جبهه انقلابیون سوریه پس از تیرباران محمود حشیش در روی تخت بیمارستان

گفتنی است موضوع جنایت مذکور به درگیری شخصی حدود یک ماه پیش میان محمود حشیش (قیصر حبیب) با فردی بنام "قیس القطاعنه"  فرمانده سابق گروه تروریستی الویه عمری (تیپ عمری) باز می گردد که طی آن دو طرف پس از مشاجره کلامی شدید با یکدیگر درگیر شده و همدیگر را مورد ضرب و جرح قرار می دهند. با تشدید درگیریها قیس القطاعنه که سرگرد فراری ارتش سوریه بوده به یکی از محافظینش دستور دستگیری و ضرب و جرح محمود حشیش را داده و قصد داشته که وی را به داخل صندوق عقب خودروی شخصی اش منتقل کند که هدف چندین گلوله سلاح کمری وی قرار گرفته و در دم به هلاکت می رسد در تیراندازی محافظان قیس قطاعنه به محمود حشیش وی بشدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل می شود که در نهایت پس از گذشت حدود یک ماه به این سرنوشت دچار شد.

محمود حشیش (قیصر حبیب) از اهالی روستای "زیزون" واقع در حاشیه شهر درعا بوده و از معروفترین خبرنگاران و فعالان رسانه ای حامی تروریستهای تکفیری در سوریه بوده است که بطور منظم با شبکه های تلویزیونی حامی تروریسم تکفیری در منطقه مانند الجزیره قطر و العربیه ارگان دربار پادشاهی سعودی در ارتباط بوده است.

تحولات میدانی دمشق: جوبر

ضرباهنگ تحولات میدانی در جوبر واقع در شرق شهر دمشق هر روز سریعتر می شود.نیروهای ارتش سوریه و گروههای هم پیمان (حزب الله،فاطمیون و دفاع وطنی) با وقوف به حساسیت موقعیت استراتژیک منطقه جوبر بر شدت حملات و محاصره این منطقه افزوده اند. هدف عملیات روزهای اخیر ارتش سوریه عبارت است از قطع کامل خطوط پشتیبانی و جداسازی جوبر از سایر مناطق محل استقرار تروریستهای تکفیری در منطقه همجوار آن یعنی غوطه شرقیه.

در ادامه عملیات ارتش سوریه در منطقه جوبر دمشق روز گذشته نیروهای ویژه ارتش سوریه طی یک عملیات سریع موفق به قطع کامل خط امدادی – تسلیحاتی تروریستها از زملکا واقع در غوطه شرقی (حاشیه اتوبان المتحلق جنوبی) به جوبر شده اند.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

پس از استقرار نیروهای ارتش در ساختمانهای اطراف پل زملکا مشخص شد که یک تونل به موازات این پل توسط تروریستهای تکفیری حفر گردیده که دو منطقه جوبر و زملکا را به یکدیگر متصل کرده و بصورت روزانه تسلیحات و مهمات و نیروی انسانی از غوطه شرقیه وارد جوبر می شده است. این تونل از حداکثر ضریب امنیتی برای پیشگیری از تخریب آن بر اثر انفجار گلوله توپ و موشک برخوردار بوده است و عرض و ارتفاع آن به شکلی بوده است که خودروهای باری حامل نیرو  و تسلیحات مورد نیاز تروریستها براحتی در آن قادر به تردد بوده اند.
 

 
گزارش تصویری از یکی از تونلهای حفر شده در زیر منطقه جوبر

همزمان با عملیات نیروهای ارتش در این محور یگان توپخانه ارتش سوریه مواقع تروریستها را در منطقه "خانه های عربی" و مرکز جوبر و عمق منطقه زملکا را هدف گلوله باران سنگین خود قرار دادند که این اقدام با هدف ممانعت از هرگونه امداد رسانی به تروریستها از سوی همقطاران آنها در این مناطق انجام شده است. تاکتیک نظامی ارتش سوریه در جوبر عبارت است از:

1 – تقسیم جوبر به بخشهای کوچک شمالی ،شرقی،غربی،جنوبی.

2 - جداسازی آنها از یکدیگر.

3 – اجرای عملیات هجومی ، تصرف و پاکسازی این مناطق.

شاید برای مخاطب گرامی مشرق این سوال پیش بیاید که چرا ارتش سوریه برای تصرف منطقه جوبر تعجیلی ندارد؟

در پاسخ به سوال، اول باید گفت که تروریستها در طول 3 سالی که در این منطقه مستقر بوده اند ، استحکامات و خطوط دفاعی فراوانی را برای مقابله با ورود ارتش سوریه ایجاد کرده و همچنین شبکه های تار عنکبوتی از صدها تونل زیر زمینی عمیق در زیر جوبر تعبیه کرده اند.هرگونه تعجیل در پیشروی زمینی ارتش سوریه منجر به وقوع تلفات انسانی و تجهیزاتی به سازمان رزم ارتش می شود.

گفتنی است عملیات ارتش سوریه در منطقه جوبر با عنوان "عملیات سپر پایتخت" و با هدف پاکسازی کامل شهر دمشق و حاشیه آن از تروریستهای تکفیری از دو ماه پیش و پس از انهدام ساختمان مخل استقرار نیروهای دفاع وطنی (بسیج مردمی) و ارتش در مرکز نظامی عارفه جوبر آغاز و تاکنون ادامه داشته است.
 

 
گزارش تصویری شبکه الاخباریه سوریه از مناطق تحت سیطره ارتش در جوبر

شهادت فرمانده میدانی رزمندگان حزب الله در جوبر

حزب الله لبنان با صدور اطلاعیه ای از شهادت یکی از فرماندهان میدانی این جنبش در درگیریهای روز گذشته در منطقه جوبر خبر داده است. شهید سعید البوشی معروف به ابوزینب که فرماندهی رزمندگان حزب الله لبنان و سوریه را در بخش شرقی جوبر دمشق بر عهده داشت در اثر اصابت ترکش خمپاره پرتاب شده از سوی تروریستها به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

پیکر این شهید روز گذشته با حضور گسترده مردم بیروت و مسئولان حزب الله در منطقه "حی السلم" منطقه ضاحیه بیروت تشییع و در آرامگاه ابدی به خاک سپرده شد.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی دوما

انفجار خودروی بمبگذاری شده و ترور فرمانده جیش الامه

شهر دوما این روزها حال و روز خوشی ندارد. از یکسو ارتش و گروههای هم پیمان آن با اجرای عملیات نظامی درصدد محاصره و تصرف آن هستند و از دیگر سو اختلافات داخلی شدید میان گروههای تروریستی مختلف فعال در آن وارد مرحله جدیدی شده است. در هفته های اخیر شهر دوما معروف به پایتخت تروریستهای تکفیری در حاشیه دمشق صحنه ترورهای متعدد فرماندهان و اعضای گروههای تروریستی بوده است.همه این ترورها نیز دارای ویژگی یکسانی هستند و آن عبارت است از "سوژه های ترور" که گروههای مخالف "زهران علوش" فرمانده تشکیلات نظامی "شورای عالی نظامی غوطه شرقیه" است.
 

 
 ترور احمد طه معروف به ابوصبحی فرمانده جیش الامه بوسیله خودروی بمبگذاری شده

در این راستا روز گذشته در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مسیر عبور کاروان خودروهای "احمد طه معروف به ابوصبحی " فرمانده تشکیلات تازه تاسیس"جیش الامه (ارتش امت)" در یکی از خیابانهای شهر دوما منجر به کشته شدن فرزندش به همراه یکی از محافظین وی و مجروح شدن 12 تن دیگر از همراهان وی شده است.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

تازه ترین تحولات سوریه؛
احمد طه معروف به ابوصبحی فرمانده گروه ترویستی "جیش الامه" وابسته به گروه ترویستی ارتش آزاد

جیش الامه تشکلات تازه تاسیس متشکل از 10 گروه تروریستی از زیر مجموعه های گروه تروریستی ارتش آزاد می باشد که حدود 1 ماه پیش و پس از بروز اختلافات شدید با شورای عالی نظامی غوطه شرقیه و شخص زهران علوش از آن منشعب شده بودند. در پی اعلان انشعاب گروه "جیش الامه" از شورای نظامی غوطه ، "زهران علوش" رسما تهدید به پاکسازی دوما از عناصر فتنه گر مخالف خود کرد و از همان روز فرماندهان و کادر  این گروه تبدیل به اهداف متحرک برای ترورهای پی در پی گروه تروریستی شورای عالی نظامی غوطه شده اند.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

گفتنی است که بیست روز پیش "فهد الکردی" جانشین گروه تروریستی "جیش الامه" و فرمانده این گروه در شهر حرستا طی یک سوءقصد بدست یکی از محافظینش از پشت سر هدف اصابت دو گلوله به سر قرار گرفت و در دم کشته شد. از وی به عنوان یکی از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در غوطه شرقیه دمشق یاد می شود.

یک روز پس از آن نیز دو خودروی تیم محافظان احمد طه "ابوصبحی" فرمانده گروه جیش الامه نیز در مقابل منزلش بوسیله دو بمب کار گذاشته در داخل آنها هدف قرار گرفته و منهدم شده بودند که در آن حادثه نیز دو محافظ وی کشته و زخمی شده بودند. اینها در حالی بود که این موج ترورها تنها پس از گذشت 12 روز از اعلام وجود "جیش الامه" آغاز شده است.
 

تازه ترین تحولات سوریه؛

تازه ترین تحولات سوریه؛
فهد الکردی جانشین گروه تروریستی جیش الامه و فرمانده گروه تروریستی "لواءفتح الشام" که 20 روز پیش بدست محافظ شخصی اش ترور و به هلاکت رسید.

 

تازه ترین تحولات سوریه؛
از سمت چپ:فهد الکردی جانشین و احمد طه فرمانده کروه تروریستی جیش الامه در غوطه شرقیه هنگام اعلان انشعاب از گروه تروریستی "شورای عالی نظامی غوطه"

 

تازه ترین تحولات سوریه؛
واکنش رسانه های گروه جیش الامه در فضای مجازی به ترور روز گذشته فرمانده این گروه
 
انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی